حمایت های دولتی از صنعت چاپ یک ضرورت است

مغانی گفت: تمام راهبرد ما این بود که به صنعت چاپ توجه شود و دیگر واحدهای فعال در این عرصه در زیرزمین‌ها فعالیت نکنند و بر همین اساس هم بود که در دولت دهم، طرح تشکیل شهرک چاپ در شهرک صنعتی تصویب شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان رضوی، «علی مغانی» شامگاه پنج شنبه ( ۱۲ ابان) در بیست و دومین جشنواره صنعت چاپ و آیین تجلیل از فعالان و پیشکسوتان صنعت چاپ خراسان رضوی که در تالار همایش‌های هتل پردیسان مشهد برگزار شد، با اشاره به پیشرفت‌های چشمگیر صنعت چاپ در سال‌های اخیر اظهارداشت: زمانی که سکان این اتحادیه به دست ما سپرده شد، در مجموع تنها پنج واحد صنعتی، پروانه فعالیت داشتند و بر همین اساس، تعداد واحدهای دارای پروانه در مدت یک‎سال، به 85 واحد رسید و مجوز برگزاری انتخابات برای اتحادیه صنف دریافت شد.

 

رئیس اتحادیه صنعت چاپ خراسان رضوی افزود: تمام راهبرد ما این بود که به صنعت چاپ توجه شود و دیگر واحدهای فعال در این عرصه در زیرزمین‌ها فعالیت نکنند و بر همین اساس هم بود که در دولت دهم، طرح تشکیل شهرک چاپ در شهرک صنعتی تصویب شد و اگرچه در آن زمان تنها 14 چاپخانه فعال در مشهد فعالیت داشتند اما به لطف هماهنگی‌ها و رایزنی‌هایی که صورت گرفت، مقرر شد تا اراضی 160 هکتاری در شهرک صنعتی توس به این صنعت اختصاص پیدا کند.

 

وی خاطرنشان کرد: امروزه بیش از 128 واحد در شهرک صنعتی توس مشغول فعالیت هستند و 80 درصد این واحدها نیز به‌طور کامل فعال هستند. به برکت فراهم شدن همین زیرساخت‌ها هم بوده است که ظرفیت صادرات صنایع چاپ در سال گذشته بیش از 150 درصد رشد داشته و طبق برآوردها، اگر تسهیل گری‌ها با همین سرعت ادامه داشته باشد، تا سه سال آینده ظرفیت چاپ بیش از 10 برابر رشد خواهد داشت.

 

مغانی ادامه داد: سال‌هاست که گرانی ارز، دوگانگی‌ها میان وزارت ارشاد و وزارت صمت و بیگانگی دولتمردان با بسته‌های حمایت از صنعت چاپ، شاهد فرسودگی مزمن ماشین‌آلات و تجهیزات صنعت چاپ هستیم؛ تا جایی که هزینه واردات یک ماشین چاپ چهار رنگ به 5.1 میلیون یورو رسیده و این زیرساخت‌های گران‌قیمت باعث شده تا برای فعالیت در این عرصه به سرمایه اولیه زیادی نیاز باشد.

 

وی ابراز امیدواری کرد: در شرایط کنونی با در نظر گرفتن بسته‌های تسهیلات نوسازی و وام‌های کم‌بهره به کمک تولیدکنندگان آمد و از فعالیت مجاهدانه فعالان این صنعت حمایت کرد

کد خبر 1229195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha