فراهم آمدن شرایط رقابت برای چای ایرانی با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی

جهانساز با بیان اینکه در پی حذف ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی فرصت خوبی برای رقابت چای ایرانی با چای خارجی پدید آمد گفت: میزان تولید چای خشک داخلی به ۳۰ هزار تن رسیده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «حبیب جهانساز» شامگاه جمعه( ۱۳ آبان) در جمع خبری با موضوع اثر واردات بر قیمت چای داخلی اظهار داشت: گیلان و مازندران دو تولیدکننده عمده چای ایرانی هستند و این محصول جزو محصولات استراتژیک کشور هم محسوب می‌شود.
 ‏


رئیس سازمان چای کشور نیاز مصرف چای در بازار داخلی را سالانه حدودا ۱۰۰ هزار تن اعلام کرد و بیان داشت: با توجه به این مقدار مصرف داخلی و محدودیت تولید داخل باید چای خارجی وارد شود تا بازار مصرف کشور به تعادل برسد و تامین شود. 

 

جهانساز با تاکید بر اینکه روش اتخاذی برای واردات چای باید به سود محصول داخلی باشد اضافه کرد: متاسفانه ما در گذشته کمتر شاهد توجه به کفه محصول داخلی در حوزه واردات بودیم و تولیدکننده داخلی در شرایط عادی نمی‌توانست با تعرفه‌های ارزانی که به واردات چای خارجی تعلق می‌گرفت، رقابت کند. 

 

وی اضافه کرد: برداشت برگ سبز چای در گیلان و مازندران سه تا چهار چین انجام می‌شود، در حالیکه کشورهایی مانند هند و سریلانکا در تمام طول سال امکان برداشت چای را دارند؛ بنابراین قانونگذاری باید با ابزار قانون این نرخ فرآوری را برای تولیدکننده داخلی حفظ کند.

 

رئیس سازمان چای کشور با تاکید بر اینکه با حذف ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی و اختصاص ارز نیمایی و آزاد واردات چای خارجی شرایط خوبی در عرصه رقابت پدید آمد افزود: چای کیفی تولید داخل هم اینک به مصرف داخل می‌رسد و این عدم اختصاص ارز ارزان قیمت در بهبود شرایط آن نقش بسیار زیادی داشته است. 

 

جهانساز شرایط چایکاران را نسبت به گذشته بهتر دانست و یادآور شد: کل تولید چای خشک داخلی در خلال سال‌های ۸۲ و ۸۳ به حدود ۱۷ هزار تن رسیده بود، اما این مقدار هم اینک به عدد ۳۰ هزار تن رسیده است و دولت هم حمایت‌های خوبی از صنعت چای داشته است.

 

وی خرید تضمینی برگ سبز چای، پرداخت تسهیلات‌ را از جمله حمایت‌های خوب دولت دانست و خاطرنشان کرد: در بخش کشاورزی معمولا نگاه‌ها روی مصرف کننده معطوف است اما باید شرایطی هم برای حمایت از تولیدکننده فراهم گردد تا پایه‌های اقتصادی کشور مستحکم شوند.


 

کد خبر 1229321

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha