فاطمه معصومه (س) دختر پاکدامن موسی ابن جعفر(ع) تکلیف مدار زیست و شهادت گونه رحلت کرد

ظهیری گفت: فاطمه معصومه(س) دختر عفیفه و پاکدامن موسی ابن جعفر(ع) یک کنشگر فعال اجتماعی بود که تکلیف مدار زیست و شهادت گونه رحلت کرد.

دکتر معصومه ظهیری در گفتگو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با گرامیداشت سالروز رحلت حضرت معصومه(س) اظهار داشت: کریمه اهل بیت(ع)، فاطمه معصومه(س) دختر عفیفه و پاکدامن موسی ابن جعفر(ع) یک کنشگر فعال اجتماعی بود که تکلیف مدار زیست و شهادت گونه رحلت نمود.


این پژوهشگر علوم دینی افزود: ایشان بانویی است که از حیث فردی او را به عابده و زاهده و عارف و انسانی فهیم که چهار امام پیرامون ایشان روایت دارد می شناسیم؛ از حیث خانوادگی به رغم زیستن در خاندان امامت از حیث پدر و برادر شناخته می شود اما خود موثر در فضای اطراف جمعی که در آن زندگی می کند هست.


وی تصریح کرد: به طوری که کاروان وقتی به دعوت امام زمان و برادرش امام رضا(ع)حرکت می کند برادرزاده ها و برادران و پسرعموها و برخی از نزدیکان امام شناس ولایت مدار او را همراهی می کنند و این یعنی در جمع خانواده، دختر موسی ابن جعفر از محبوبیت برخوردار است.
ظهیری بیان کرد: ایشان به لحاظ اجتماعی، عالم و راوی حدیث است، آن هم احادیث مربوط به امامت و ولایت همچون «من مات علی حب آل محمد مات شهیدا» یعنی اگر کسی زندگی کند بر محبت خاندان پیامبر شهید از دنیا رفته است.

 

 


وی عنوان کرد: ایشان حدیث منزلت و غدیر را نیز روایت کرده است، یعنی کسی است که امام شناسی و امام مداری را مورد اهتمام قرار داده و توجه اطرافیان را نسبت به شناخت و معرفت امام و یاری امام دعوت می کند.


این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: این مهم ترین عنصر آگاه به زمان بودن کریمه اهل بیت(ع) است، بعد از عبادت فردی و محبت و حسن خلق در خانواده و کنشگر فعال اجتماعی، عنصر چهارم این است که ایشان در زندگی جلوتر از زمان خودشان حرکت می‌کرده است.


وی گفت: در این باره اولا روایت امام صادق(ع) پدر بزرگشان در موردشان وجود دارد که می فرمایند دختری از فرزندان موسی به دنیا می آید و مدفن ایشان قم است و به شفاعت او همه شیعیان وارد بهشت می شوند.


ظهیری در این باره افزود: مقام شفاعت یک مقام اعطایی است؛ چون شفاعت از آن خداست و به پیامبرش عطا شده و دیگران باید به شانی برسانند که چنین مقامی را داشته باشند، در زیارت نامه کریمه اهل بیت(ع) نیز می خوانیم خدا برای تو یک جایگاه ویژه ای قرار داده است.


وی بیان کرد: اگر کسی دارای جایگاه ویژه ای بود خداوند به او اذن شفاعت می دهد؛ بنابراین حضرت در یک بلندای روحی و کمالی زیست می کرد که پدر بزرگ اش او را می ستاید به اینکه خداوند اذن شفاعت را برای او مقرر می کند.


این استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: بنابراین ایشان، تعلق به زمان خودش نداشت به عنوان یک الگو و اسوه و یک دختر برتر در همان خانواده می توانیم ایشان را معرفی کنیم و این ویژگی ها می تواند برای همه نسل ها و عصرها الگو باشد، چون الگوها زمان را درمی‌نوردند و محصور و محدود در جغرافیا نیستند.


وی تصریح کرد: ما به دختران جوان می گوییم که شما فردی را دارید که در همه ابعاد زندگی اجتماعی و فردی و خانوادگی خوب زیسته و خوب معرفی شده و اگر کسی او را به خوبی بشناسند و مشی و روش خود را براساس زندگی او تطبیق دهد وَجَبتْ لَهُ الجَنَّةُ.، پس بهشت بر او واجب می شود، از این موضوع مشخص می شود ایشان در همه ابعاد می تواند الگو باشد.


ظهیری خاطرنشان کرد: حضرت معصومه(س)یک انسان باهوش و نخبه و فرهیخته و آگاه به زمانی است که نه فقط در زمان خودش تاثیر گذار بوده بلکه این مسیر امام شناسی و تکلیف مداری و زیست عفیفانه و پاکدامنی را هم برای دیگران توصیف و ترسیم کرده است.


وی ادامه داد: امام رضا(ع) ایشان را ملقب به معصومه کرد و لقب ایشان معصومه و نام‌شان فاطمه است، یعنی انسانی که در اوج پاکی و طهارت و مصون از خطا و اشتباه بودن تا به جایی رسید که نزدیک ترین چهره به چهره معصوم قرار گرفت و برادر وی را معصومه نامید و این بسیار زیباست.


این کارشناس مسائل دینی اظهار داشت: این امر برای جوان پاک امروزی که مزین به زیور حیا و زیست عفیفانه باشد یک الگوی مهم به شمار می رود و این اختصاص به دختران و بانوان ندارد، زیرا خوبان به جامعه اختصاص دارند و خوبان به همه انسان های آزاده و فرهیخته تعلق دارند و می توانند زندگی آنها را ورق بزنند و بخوانند و از آنها درس بگیرند.


وی گفت: لذا کریمه اهل بیت(ع) علاوه بر اینکه به جامعه معرفی شده و او را می شناسند و امین امام است اما از حیث فردی این قدر پاک و با طهارت زندگی کرده است که معصومه می تواند باشد و بالاخره نکته مهم زندگی فاطمه معصومه(س) دشمن شناسی و تسلیم نشدن است.


ظهیری ادامه داد: پدر یا در زندان و تبعید و هجرت اجباری بوده و برادر در یک هجرت اجباری به سر می برد و از موطن اصلی خود مدینه به طوس می آید و از آن جایی که این دختر در این خانواده، فرسنگ ها دورتر از برادر است اما مورد اعتماد امام قرار می گیرد.


وی بیان کرد: تا جایی که رابطه ای را که بین امام و امت و رابط ها و شبکه های وکالت ایجاد شده و قطع شده توسط این بانو در آن حرکت کاروان و این سفر می خواهد برقرار شود پس انسانی که دشمن را می شناسد و از روش او بیزار است و برای حمایت از امام دارد تلاش می کند و شبکه سازی کرده و ارتباط با شبکه برقرار می نماید، زمان شناس و دشمن شناس خوبی است.


این استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: اگر کریمه اهل بیت(ع) فاطمه معصومه (س) خود را معرفی نمی کرد و شناخته شده نبود و مردم او را نمی شناختند که اصلا نامه هایی که برای امام رضا نوشته اند را به دست او بسپارند و اموالی که برای امام در دست مردم بود را به او بدهند و اصلا چرا روی این کاروان حساس شدند و چه عاملی باعث شد که حکمرانان زمان نسبت به این کاروان حساس شوند.


وی تصریح کرد: این کاروانی که حتی زیارتی و سیاحتی و تجاری و یا کاروانی که به دیدن یکی از اقوام می رود چه حساسیتی می توانست برای حکومت ایجاد کند؟، مگر غیر از این بود که یک بانوی فعال اجتماعی که رابطه بین امام و امت را برقرار می کند آن قدر حکومت را حساس کرد که در ساوه به این کاروان حمله می کنند و تعدادی از همراهان کاروان را به شهادت می رسانند و به نقلی حضرت غذای مسموم می خوردند و به نقلی نیز از شدت تالم و فشار روحی که به حضرت وارد شد بیمار شدند.

 

 


وی ادامه داد: اینکه گفته شد ایشان پیشگام هستند و زمان را نوردیده اند و آگاه هستند زیرا از آن حدیث در مورد قم است می پرسند که چقدر با قم فاصله دارند سپس کاروان حرکت می‌کند و وارد قم میشوند و چون مظهر پاکی و عفاف و پاکدامنی است اشعریون قم، زنان خود را به استقبال حضرت می فرستند و لذا کاروان ورود حضرت سالها نمادین به سمت حرم می آیند و بانوان استقبال می کنند به نشانی آن روز که بانوان به استقبال آمدند و مهمان بیست و سه روزه قم برای همیشه برای ما میزبان شد.


ظهیری خاطرنشان کرد: ایشان در محراب عبادت، پاسخگوی سوالات مردم شد و بالاخره رحلت کردند و برای همیشه ریزه خوار خان نعمت این بانوی کریمه شدیم و قم محل قرار گرفتن نشر علوم آل محمد و ام القرای جهان اسلام شد و بسیاری از نهضت ها این جا شکل گرفت و مبعث و زادگاه انقلاب اسلامی قم شد.
وی گفت: قم به برکت ایشان، محلی شد که پرستوهای عاشق کوچ کننده از اقصی نقاط دنیا به قصد علم آموزی و فقه آموزی و آموختن روش تبلیغ دین و تحقیق و جستجوی دین به این ملجا و بارگاه پناه آورده اند و گرد این نگین انگشتری طواف می کنند و زائری هستند که مفتخریم به این زائر بودن و مجاور بودن و همه قمی ها مفتخر به شهری هستند که حرم اهل بیت(ع) نام گرفته است.
 

 

کد خبر 1229361

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha