توانمند سازی مهم ترین گام در مسیر تحقق اشتغال است

کانون فرهنگی هنری عاشورائیان ی از کانون های فعال است که با درک شرایط روز جامعه، برنامه های اقتصاد مقاومتی را طراحی و در دست اجرا دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خرم آباد، 18 اسفند سال 1372 در پی هشدارهای مقام معظم رهبری، شورای عالی انقلاب فرهنگی طی مصوبه شماره 302 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را ملکف به تاسیس کانون های فرهنگی هنری در جوار مساجد کرد تا با جذب جوانان و بهره گیری از قالب های جذاب هنری به ترویج آموزه های قرآنی، سیره نبوی، معارف اهل بیت(ع) و اصول و ارزش های انقلاب به هجمه های فرهنگی دشمن پاسخ مناسب دهد.

 

 این مصوبه بیانگر نقش و جایگاه مسجد است، نخستین اقدام پیامبر گرامی اسلام(ص) پس از هجرت تاسیس مسجد بود، زیرا آن حضرت برای طرح ریزی برنامه ها در راستای توسعه و گسترش دین مبین اسلام مهمترین گام را ساخت مکانی مقدس برای اجتماع مسلمانان، فراگیری اصول و ارزش ها، تربیت نیرو و کادرسازی، برنامه ریزی های فرهنگی سیاسی اقتصادی رسیدگی به محرومین، نظامی و ... می دانست.

 

نظام جمهوری اسلامی نیز که محصول انقلاب اسلامی و با تاسی از ارزش های اسلام ناب پایه ریزی شد، از همان ابتدا در جهت تقویت جایگاه و کارکردهای متنوع برآمد که یکی از این اقدامات، شکل گیری کانون های فرهنگی هنری مساجد است.

 

 

امروز و پس از گذشت ربع قرن، نهال پویای کانون های فرهنگی هنری مساجد با طی مراحل مختلف و کسب تجارب ارزنده در حوزه های مختلف، به درختی تنومند و قابل اتکا عرصه های آموزشی، فرهنگی، هنری، مشاوره ای و ... تبدیل شده است که در معادلات فرهنگی و هنری و حتی سیاسی تاثیرگذار است.

 

با توجه به تغییر تاکتیک دشمن در مقابله با پیشرفت و تعالی ملت ایران و روی آوردن به جنگ اقتصادی، کانون های فرهنگی هنری نیز با درک شرایط روز جامعه و فرمان آتش به اختیار رهبر معظم انقلاب، با تشکیل هیئت های اندیشه ورز و تحلیل و بررسی شرایط موجود و بهره گیری از پتانسیل و ظرفیت های بومی در راستای فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی، رونق اشتغال و حمایت از تولید ملی برآمده اند.

 

کانون فرهنگی هنری عاشورائیان روستای برده سرده است که در زمینه اشتغال و توانمند سازی مردم روستا با محوریت تقویت تولید و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی است.

این روستایی یکی از کانون های خلاق در حوزه فرهنگ سازی در زمینه اقتصاد مقاومتی، اشتغال، رونق بخشی به معیشت روستائیان و حمایت از تولید است.

مدیرکانون فرهنگی هنری عاشورائیان، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خرم آباد، اظهار داشت: در این کانون فرهنگی وهنری مسجد تلاش می شود با برگزاری دوره های آموزشی مختلف برای توانمند سازی اهالی اقدام شود.

 « حمید بشیری » وی افزود: د راین راستا با همفکری ارکان فعال در مسجد و با همکاری دهیاری و اعضای شورای اسلامی از طریق برگزاری دوره های آموزشی کشاورزی و دامداری و صنایع خرد، برای توانمند سازی اهالی اقدام می شود.

 

وی با بیان اینکه نبود زیرساخت ها در روستا عامل مهاجرت روستائیان است، ادامه داد: توجه به اشتغال و معیشت منجر به تحقق مهاجرت معکوس و رونق تولید و اشتغال در روستاها خواهد شد. 

 

بشیری ادامه داد: در این راستا با همفکری با اهالی روستا، خیرین و متولیان مسجد  برای آبادانی و رونق روستا دست به کار شدیم و به حمد الله برنامه های آموزشی با استقبال اهالی برگزار شد.

وی ادامه داد: از همان ابتدا به دنبال فرهنگ سازی در زمینه کار و تلاش جهادی برای توسعه و آبادانی روستا بودیم و بعد از دوره های آموزشی بویژه برای بانوان، اقدامات خوبی در زمینه اشتغال اهالی برداشته شد.

 

وی از انجام کارهای پژوهشی و نیازسنجی به عنوان یکی از اولویت های مهم کانون نام برد و گفت: با توجه به وجود زمین های حاصلخیز و آب شیرین و سابقه کار کشاورزی در روستا، با همکاری مرکز ترویج جهاد کشاورزی، دوره های آموزش مراحل مختلف کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی را در کانون برگزار شده است.

 

وی از ارائه مدرک معتبر پس از دوره های آموزشی به شرکت کنندگان خبرداد و افزود: شرکت کنندگان در این دوره های آموزشی جهت دریافت تسهیلات ارزان  قیمت به بانک های عامل معرفی می شوند.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری عاشورائیان با اشاره به برگزاری برنامه های مستمر فرهنگی وهنری در این کانون فرهنگی و هنری، افزود: در طول سال به صورت مستمر برنامه هاییچون  روخوانی، روانخوانی، قرائت ترتیل، احکام، اذان، آموزش نماز ویژه نونهالان، خیاطی، کتابخوانی و مشاوره ای در این کانون برگزار می شود.

 وی خاطرنشان کرد: در کانون فرهنگی هنری مسجد مسجد حضرت صاحب الزمان(عج) شهرستان بروجرد، تلاش می شود فضای مناسبی برای فعالیت نسل جوان و نوجوانان فراهم شود.

 

بشیری، ادامه داد: تلاش می شود برنامه های کانون براساس نیازسنجی به عمل آمده از مردم روستا و همچنین علایق دانش آموزان صورت گیرد.

 

مدیرکانون فرهنگی هنری عاشورا،  ادامه داد: برنامه‌های زیارتی، اردویی، ورزشی، تفریحی و مشارکت در فعالیت‌های اجرایی مجموعه نیز از جمله فعالیت هایی است که اعضای گروه های آموزشی کانون فرهنگی هنری در آن‌ها شرکت می کنند.

 

کد خبر 1229420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha