تایید لایحه افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان/ هیئت عالی نظارت میول نظارت بر رفتار نمایندگان

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه لایحه افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری به تایید این شورا رسیده است، گفت: نظارت بر دوره نمایندگی بر عهده هیئت عالی نظارت است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، هادی طحان نظیف در نشست خبری امروز شنبه 14 آبان گفت: لایحه اصلاح قانون بودجه 1401 که در رابطه با افزایش حقوق کارکنان کشوری و لشکری، بازنشستگان، معلمان و حقوق بگیران بود در شورای نگهبان مورد بررسی و تایید قرار گرفت.

 

سخنگوی شورای نگهبان در مورد طرح شفافیت آرا که در حال حاضر در هیئت عالی نظارت بر حسن احرای قوانین است، گفت: معتقدیم باید تعامل بیشتری بین مجلس و هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای قوانین باشد و اگر این طرح در همین مرحله بین مجلس و هیئت عالی نظارت مشکلات اش حل شود که طرح برای اجرا ابلاغ می شود اما اگر حل نشود باید به مجمع برود و مجمع اظهار نظر کند. شورای نگهبان بر اساس قانون اساسی نمی تواند در این مرحله اظهار نظری داشته باشد چرا که ما در فرصت قانونی ای که داشتیم، اظهار نظر کردیم. ممکن است در مجلس عزیزان اولویت هایی داشته باشند و نسبت به این موضوع هنوز تصمیم گیری نشده باشد.

 

وی در حسن نظارت بر حسن اجرای قانون اساسی گفت: شورای نگهبان مسئول نظارت بر اجرای قانون اساسی نیست بلکه ما مسئول انطباق مصوبات با قوانین هستیم. وظیفه شورای نگهبان مشخص است در برخی موارد نیز مفسر اصلی قانون اساسی است مسئولیت اجرای قانون اساسی با رییس جمهور است و شورای نگهبان در این زمینه وظیه ای بر عهده ندارد.

 

طحان نظیف همچنین در مورد عدم اجرای مصوبه واردات خودرو گفت: شورای نگهبان در این رابطه وظیفه ای ندارد. بر اساس قانون اساسی نهادهای مختلف در این زمینه وظیفه دارند. مجلس می تواند بر اجرای قانون نظارت داشته باشد.

 

وی همچنین در مورد اجرای اصل 27 قانون اساسی که در رابطه با بحث تجمعات است، گفت: ابهامی که در این اصل وجود ندارد ولی اگر ابهامی هم باشد، امکان تفسیر آن وجود دارد. درخواست تفسیر باید از سوی نهادهای صالحه به شورا ارسال شود تا ما آن درخواست را مورد بررسی قرار دهیم. 

 

این عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که برخی از نمایندگان در مورد اغتشاشات اخیر اظهار نظرهایی کرده اند که در هیئت عالی نظارت بر رفتار نمایندگان مسایل مطرح شده از سوی این نمایندگان مورد بررسی قرار گرفته است و آیا شورای نگهبان در جریان این بررسی ها برای تایید یا عدم تایید صلاحیت ها است، گفت: ما در جریان برررسی های هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان نیستیم. نظارت در دوره نمایندگانی بر عهده هیئت عالی نظارت است و شورای نگهبان در دوره انتخابات امر نظارت را عهده دارد.

 

وی همچنین در پاسخ به این سوال که تعدادی از فرزندان مسئولان تابعیت دوگانه دارند و تعدادی نیز از سوی محاکم قضایی محکوم شده اند و آیا این مسئله در تیایید صلاحیت افراد برای دوره های بعد تاثیرگذار است، گفت: مبنای ما قانون است باید بینیم تا آن زمان قانون انتخابات به چه شکلی است.

 

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به این سوال که برخی از کارشناسان معتقدند که عدم تایید صلاحیت برخی افراد برای اتنخابات مجلس و یا ریاست جمهوری باعث شد که گروه و جریانی در کشور حذف شوند که در شرایط فعلی می توانستند سوپاپ اطمینان برای نظام باشند، گفت: هر فرد و نهاد و جریانی باید پاسخگوی عملکردهای خودش باشد. در کشور ما در ادوار مختلف از گروه ها و جریان های مختلف در مجلس و ریاست جمهوری به قدرت رسیدند. دولت و مجلسی که به لحاظ سیاسی رویکردهای متفاوتی داشتند، شورای نگهبان نیز همواره بر حفظ قانون عمل می کند و مبنای ما مر قانون است.

 

وی همچنین در رابطه با اینکه در جریان اعتراضات برخی موضوع گفت و گو را مطرح می کنند این در حالی است که امکانی برای گفت و گو در کشور وجود ندارد و آیا باید همه معترضان را به چشم اغشاشگر دید، گفت: ما اینگونه فکر نمی کنیم، رهبری نیز در این موضوع تاکید داشتند، در مورد بحث گفت و گو نیز ما تصمیم گیر نیستیم. اگر مطلبی در قالب طرح و لایحه به شورای نگهبان ارسال شود، ما آن را بررسی می کنیم.

 

طحان نظیف در مورد قانون تجمعات نیز گفت: هنوز چیزی به شورای نگهبان در این رابطه ارسال نشده است. اگر در قالب آیین نامه باشد شورای نگهبان اظهار نظر نمی کند ولی اگر در قالب طرح و لایحه باشد، ما آن را بررسی می کنیم.

 

وی در مورد اصلاح قانون انتخابات نیز گفت: گویا بررسی این طرح در کمیسیون به اتمام رسیده است و در نوبت صحن است ولی هنوز چیزی برای ما ارسال نشده است.

کد خبر 1229437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha