ارزش ۳۶۵  میلیارد دلاری  بازار حلال تا ۲۰۳۲/ معرفی مهم ترین مقاصد گردشگری حلال در جهان

پیش‌بینی می‌شود که ارزش بازار گردشگری حلال در سال ۲۰۲۲ به ۲۵۵ میلیارد دلار برسد و احتمالا با افزایش۴ درصدی «نرح رشد مرکب سالیانه» این میزان تا پایان سال ۲۰۳۲ به ۳۶۵ میلیارد دلار می‌رسد.

خبرگزاری شبستان،جهان اسلام: پیش‌بینی می‌شود که ارزش بازار گردشگری حلال در سال 2022 به 255 میلیارد دلار برسد که احتمالا از سال 2022 تا 2032 با افزایش 4.0 درصدی «نرح رشد مرکب سالیانه» تا پایان سال 2032 به 365 میلیارد دلار می‌رسد.

با افزایش تعداد مسلمانان،صنعت حلال به بخش های مختلف زندگی از جمله سفر حلال، گردشگری و خدمات مهمان نوازی گسترش یافته است.

 گردشگری حلال نوع خاصی از گردشگری مذهبی است که بر مواردی تمرکز دارد که با قوانین و آموزه های اسلامی در مورد رژیم غذایی، لباس پوشیدن، و رفتار اسلامی مطابقت دارد.

 

صنعت جهانی گردشگری حلال: امکانات و مزایا

صنعت گردشگری حلال جهانی به عنوان یکی از بخش های گردشگری با رشد سریع در جهان شناخته شده است. تحولات اخیر در صنعت جهانی سفر و گردشگری حلال ناشی از گرایش ها و تغییر خلق و خوی مصرف کنندگان مسلمان در سطح جهان است.

گردشگری حلال در چند وقت اخیر مورد استقبال گسترده قرار گرفته و اکنون به پدیده ای جدید در صنعت گردشگری جهانی تبدیل شده است. صنعت گردشگری حلال به محصولات گردشگری و خدمات پذیرایی با پیروی از اعتقادات و شئونات اسلامی اطلاق می شود. این فعالیت‌ها شامل سرو غذای حلال،  نوشیدنی های بدون الکل و فعالیت‌های تفریحی مجزا برای زنان و مردان، استخرهای جداگانه و امکانات نماز می باشد.

 

پیش از این صنعت گردشگری حلال بیشتر  در مورد زیارت خانه خدا و به جای آوردن حج عمره همراه بود، اما اکنون رشد تعداد مسلمانان طبقه متوسط به بالا​​ و افزایش میزان ارتباط با یکدیگر، سفر را به بخشی از زندگی تبدیل کرده است و در نتیجه موجب توسعه گردشگری اسلامی از مقاصد سنتی مانند مکه و مدینه به استراحتگاه ها و مقاصد در کشورهای دیگر شده است.

انتظار می رود صنعت گردشگری حلال به جریان اصلی تبدیل شود و به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از شکوفایی بخش گردشگری حلال جهانی توسعه یابد.

 

بخش‌های گردشگری هتل‌ها و استراحتگاه‌های جهانی در سال‌های اخیر برای برآوردن خواسته‌های مسافران مسلمانی که می‌خواهند از خدمات کامل اوقات فراغت و مهمان‌نوازی بهره‌مند شوند، شکوفا شده است که در عین حال نیازهای مذهبی آنها را برآورده می‌کند و همچنین از آداب و رسوم و فرهنگ اسلامی نیز پیروی می‌کند.

انتظار می رود این توسعه، صنعت گردشگری حلال جهانی را در دوره پیش بینی شده به حرکت درآورد. بسیاری از کشورهای جهان مانند ترکیه، مصر و مالزی  قبلا این تغییر را در بخش گردشگری خود اتخاذ کرده‌اند که شامل اقامتگاه‌ها و سایر امکانات مطابق با اعتقادات مذهبی گردشگران مسلمان است.

 

علاوه بر کشورهای مسلمان، برخی از کشورهای غیر اسلامی از جمله سنگاپور، استرالیا و فرانسه نیز علاقه زیادی به صنعت گردشگری حلال نشان داده‌اند. وجود نهادهای دارای گواهی حلال مانند مراکز فروش مواد غذایی و غیره، این کشورها را به مقصد مورد علاقه مسافران مسلمان تبدیل می کند که به نوبه خود انتظار می رود صنعت گردشگری حلال جهانی را در دوره پیش بینی شده به حرکت درآورد.

 

صنعت جهانی گردشگری حلال: مناطق کلیدی

مالزی یکی از سریع ترین کشورهای در حال رشد در صنعت گردشگری حلال جهانی است. این کشور تاکنون موفق به جذب مسافران مسلمان از سراسر جهان به ویژه مسافران منطقه خاورمیانه شده است. اخیرا مالزی در بین 10 مقصد برتر گردشگری حلال دوست در جهان قرار گرفته است. صنعت گردشگری حلال با توجه به نیازهای خاص گردشگران مسلمان که در درجه اول به دنبال محیطی دوستانه برای خانواده هستند، شخصی سازی می شود.

کشورهای عضو سازمان کشورهای اسلامی (OIC) منابع اولیه صنعت گردشگری حلال هستند. انتظار می رود رشد سریع جمعیت مسلمان ساکن در برخی از مناطق از جمله آمریکای شمالی، اروپا، هند و چین فرصت های رشد قابل توجهی را برای صنعت گردشگری حلال جهانی در طول دوره پیش بینی شده به وجود بیاورد.

 

در این گزارش به محرک‌های کلیدی، محدودیت‌ها، فرصت‌ها و چالش‌های حاکم در این بخش به خوبی اشاره شده است.

برای ارائه بینش عملی به خوانندگان، اطلاعات دقیق در مورد روندهای تاریخی، سناریوی فعلی و پیش بینی های آینده در گزارش ارائه شده است.

این گزارش به طور خاص بر شرکت های پیشرو فعال در بخش گردشگری حلال متمرکز است و استراتژی های توسعه کلیدی آنها را برجسته می کند.

 

گردشگری حلال در اندونزی

وزارت گردشگری اندونزی چندی پیش اعلام کرد که در حال آماده کردن راهنمایی برای توسعه گردشگری با استاندارد حلال در این مجمع الجزایر است.

«عارف یحیی»،وزیر گردشگری اندونزی در بیانیه ای در این باره گفت: ما خوشبین هستیم که این راهنما بتواند به سرعت به رشد گردشگری حلال در اندونزی کمک کند چرا که ما باید استراتژی های استاندارد مانند خدمات و قیمت گذاری های خوب را که در سراسر جهان اجرا می شود، دنبال کنیم.

 

گفته می شود که راهنمای گردشگری حلال مبتنی بر بهترین استانداردهای کردشگری جهانی است و چهار بخش یعنی مقصد،بازاریابی،صنعت و موسسه را پوشش می دهد.

وزیر گردشگری اندونزی تصریح کرد که این کشور دارای پتانسیل بسیار بالایی در صنعت گردشگری است؛ اما بسیاری از مناطق هنوز از این مسئله استقبال نکرده اند.

 

عارف یحیی همچنین گفت که اکثر جمعیت اندونزی مسلمان هستند بنابراین برخی می گویند که نیازی به چنین مجوزی در این کشور نیست اما ما نیاز به مجوزی برای به کار گیری استانداردهای حلال داریم که دیگر گروه ها را هم به سوی بهبود کیفیت سوق بدهد.

این گزارش جامع خوانندگان را با اطلاعات و تجزیه و تحلیل شفاف در مورد این بخش آشنا می کند. تحلیلگران باتجربه سفر و گردشگری «  Future Market  Insights »  اطلاعات دقیق و بی طرفانه ای را ارائه می دهد تا به افراد کمک کند با اطمینان تصمیم های عالی در این زمینه اتخاذ کنند.

 

گردشگری حلال در آفریقای جنوبی

گردشگری حلال تبدیل به یک رقابت در میان شهرهای مختلف آفریقای جنوبی شده است.

»کیپ تاون» که دومین شهر پر جمعیت آفریقای جنوبی است تلاش می کند تا فراهم آوردن شرایط لازم،گردشگران مسلمان را ترغیب کند تا با رعایت شئونات مذهبی و فرهنگی خود از این شهر بازدید کنند.

 

تاریخ اسلام در کیپ تاون مانند بسیاری دیگر از شهرهای آفریقای جنوبی قدمتی دیرینه دارد که فرهنگ داخلی آنها را تا حدی تحت تاثیر قرار داده است.

آفریقا اولین قاره ای است که اسلام در قرن هفتم از آسیا به آنجا گسترش پیدا کرد.

در سال 2002 میلادی مسلمانان حدود 48 درصد از جمعیت آفریقا را تشکیل می دانند.

 

بیشترین جمعیت مسلمانان آفریقا در آفریقای شمالی (شاخ آفریقا) و آفریقای غربی ساکن هستند و تعدادی از آنها هم در آفریقای جنوبی زندگی می کنند.

آفریقای جنوبی بهترین نقطه گردشگری در قاره آفریقا است در حالی که 1.52 میلیون گردشگر خارجی را در سال 2016 به خود جذب کرد.

در حال حاضر «کیپ تاون» در جستجوی یک بازار بکر برای جذب گردشگران مسلمان است.

 

بر اساس این گزارش، شرکت رتبه‌بندی و اعتبارسنجی «کرسنت ریتینگ»،آفریقای جنوبی چهارمین مقصد گردشگری محبوب غیر اسلامی برای گردشگران مسلمان است.

«انور دومینی»،مدیر عامل گردشگری «کیپ تاون» به «سی ان ان » گفت:ما باید بازار گردشگری حلال،خواسته ها و نیازهای آن را بشناسیم و سپس آن را به شیوه ای حرفه ای تر عرضه کنیم.

 

در همین راستا، هتل هیلتون کیپ تاون آفریقای جنوبی خدمات متنوعی را برای برآورده کردن نیازهای گردشگران مسلمان ارائه کرده است.

علاوه بر در دسترس بودن سجاده و کتاب آسمانی قرآن،جهت قبله هم در همه اتاق ها مشخص شده است.

 

 

.

 

کد خبر 1229485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha