رونمایی از ۷۰ عنوان تولیدات فرهنگی، هنری و رسانه ای در کنگره بین المللی میرزاکوچک

ثقتی گفت: در اجلاسیه پایانی شهید میرزا کوچک جنگلی تمبر میرزا و ۷۰ عنوان تولیدات فرهنگی، هنری و رسانه‌ای کنگره رونمایی خواهند شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، رضا ثقتی شامگاه شنبه (۵ آذر) در برنامه گفت‌و‌گوی خبری اظهار داشت: اجلاسیه پایانی کنگره بین‌المللی میرزا کوچک جنگلی به میزبانی استان گیلان ساعت ۹ صبح ۱۰ آذر در تالار مرکزی رشت برگزار می‌شود.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان با بیان اینکه امسال یکصدمین سال شهادت میرزا کوچک جنگلی است عنوان کرد: قرار شد میرزا و نهضت جنگل را امسال در اطلس و جغرافیای گیلان محصور نکنیم به همین دلیل برای آن چهار اجلاسیه در تهران، عراق، قم و در رشت تدارک دیده شد.

 

ثقتی تصریح کرد: میرزا کوچک شخصیتی منحصر به فرد دارد و در یکصد سال اخیر آزادی خواهان جهان به ایشان پیوستند و چنین شخصیتی در تاریخ کم نظیر است بنابراین جا برای شناساندن ابعاد این شخصیت بسیار وسیع است.

 

وی تبار شناسی، استکبار ستیزی و تاریخ نهضت جنگل را از جمله ویژگی‌های کنگره بین‌المللی میرزا کوچک جنگلی خواند و ابراز داشت: اجلاسیه دوم میرزا در شهر قم برگزار شد و با این اجلاسیه به ویژگی روحانی بودن این مجاهد عظیم بیشتر پرداخته شد.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان مهمترین برنامه‌های اجلاسیه پایانی که قرار است در رشت برگزار شود را برشمرد و ادامه داد: از مسئولان کشوری برای شرکت در این اجلاسیه دعوت شده، همچنین بخش سخنرانی‌های علمی را هم خواهیم داشت.

 

ثقتی اذعان کرد: در اجلاسیه پایانی جایزه سال میرزا را به کسانی که خدمات فراموش نشدنی نسبت به شخصیت میرزا و نهضت جنگل انجام دادند اعطا و از آنان تجلیل خواهد شد. همچنین تمبر میرزا، رونمایی از ۷۰ عنوان تولیدات فرهنگی، هنری و رسانه‌ای کنگره از دیگر بخش‌های اجلاسیه پایانی محسوب می‌شود

 

وی در مورد سایر برنامه‌ها هم یادآور شد: مجتمع فرهنگی و هنری سردار جنگل را پس از یک دهه تعطیلی به نام این مرد بزرگ افتتاح خواهیم کرد تا به عنوان تئاتر شهر در خدمت مردم عزیز و فرهنگ دوست استان گیلان باشیم.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان افزود: متاسفانه هیچ نهادی به عنوان متولی اصلی بحث بازشناسی نهضت جنگل در کشورمان و استان گیلان نداریم و هر سازمان و نهاد بر اساس رسالت خود در این حوزه ورود کرده و کار مقطعی انجام می دهد اما به دنبال این هستیم که پس از اجلاسیه پایانی میرزا بنیاد دائمی شهید میرزا کوچک در طول سال فعال شود.

 

ثقتی با بیان اینکه درصدد کسب مجوزهای لازم از شورای عالی فرهنگی برای تاسیس بنیاد دائمی میرزا کوچک جنگلی هستیم تصریح کرد: اختتامیه کنگره علمی میرزا کوچک جنگلی را در روز چهارشنبه خواهیم داشت و در آن بیش از ۷۰ مقاله به دبیرخانه رسیده که برخی از آنها از کشورهای خارجی بوده است.

 

وی با اشاره به اینکه قرار است تمام این مقالات در کتاب چاپ شود و در اختیار عموم قرار گیرد عنوان کرد: در بخش تالیفات کنگره بین‌المللی میرزا کوچک جنگلی ۴۰ عنوان کتاب هم داریم که بخشی چاپ شده و بخشی دیگر هم تا پایان کنگره آماده خواهند شد.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان نشریه تخصصی جنگل را نیز از جمله رهاوردهای خوب کنگره میرزا دانست و اظهار داشت: بیگانه ستیزی و مردمی بودن از ویژگیهای برتر میرزا کوچک جنگلی به شمار می‌رفت.

 

ثقتی خیانت یاران و نفوذ دشمنان را از جمله عوامل افول نهضت جنگل و شهادت میرزا کوچک جنگلی خواند و خاطرنشان کرد: عافیت طلبی و ترس از جبهه دشمن یا وجود افرادی مانند احسان الله خان موجب شد نهضت جنگل به دو پاره تقسیم شود اما آنچه که در پایان ماند نام ماندگار این نهضت و میرزا کوچک جنگلی بود.

 

 

کد خبر 1229498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha