انس جوانان با مسجد بستر مقابله با توطئه های دشمنان است

ایجاد و انس و علاقه فرزندان با مسجد یکی از موارد مهمی که خانواده ها باید در پرورش دینی فرزندان به آن توجه کنند.

خبرگزاری شبستان _ خرم آباد؛ مسجد کانون جوشان چشمه های فیاض معنویت و صفاست، مسجد محل مهیا شدن انسان به ساختن هرچه بهتر خود و جامعه خویش  و محل جذب نوجوانان و رشد و تعالی انان است.

 

همه شهداء و علمای شهید به نوعی انس با مساجد داشتند، بشر به دنبال آرامش روانی است و این آرامش در مساجد وجود دارد.

 

کارشناس مسائل فرهنگی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خرم آباد، در خصوص راهکارای والدین برای جذب جوانان و نوجوانان به مسجد و نماز جماعت، گفت: والدین نقش مهم و اساسی در تربیت صحیح فرزندان و هدایت آنان به مساجد دارند.

 

وی با بیان اینکه  نقش پدر و مار در ترغیب فرزندان به انجام فرائض دینی به حالت مساعدت و کمک و مشاوره است، افزود: والدی باید بیشتر انتقاد های اورا به دل نگیرد و او را رها  نکنند و از فرزندان خود نا امید نشوند.

 

زیودار، اظهار داشت: یکی از موارد مهمی که خانواده ها باید در پرورش  دینی فرزندان به آن توجه کنند، ایجاد و انس و علاقه بین فرزندان قبل از دوران نوجوانی است.

 

این کارشناس مسائل فرهنگی خاطرنشان کرد: پیشنهاد می شود والدین با فرزندان در محافل مذهبی، اعیاد و نماز جماعت در مساجد شرکت کنند.

 

بدگویی می تواند بستر دین گریزی جوانان و نوجوانان باشد

 

وی با بیان اینکه والدین در حضور فرزندان از متولیان مساجد بدگویی نکنند، ادامه داد: ذهن فرزندان مانند آینه ای است که به تدریج براثر نشستن گرد و غبار تهمت و افترا زنگار گرفته و به مروز زمان نوعی بدبینی نسبت به آنها ایجاد خواهد شد که این امر می تواند در دین گریزی آنها تاثیر گذار باشد.

 

زیودار تاکید کرد: والدین باید سعی کنند در انتخاب دوستان فرزندان خویش، تامل جدی داشته و زمینه دوستی فرزندان با بچه های مسجدی را فراهم نمایند.

 

وی ادامه داد: والدین سعی نمایند برنامه های تفریحی فرزندان و فرآیندی که نزد آنها از محبوبیت و مقبولیت خاصی برخواردار است را به عنوان امتیاز و تشویق به فرزند اختصاص دهند که اهتمام بیشتری نسبت به حضور در مسجد و نماز دارد.

 

زیودار، عنوان کرد: والدین سعی نمایند درخصوص چگونگی رفتن به مسجد و محل نشستن در شبستان و نیز نوع جانماز، مهر، نحوه پوشش لباس و... از فرزندان نظرخواهی کنند.

 

وی بیان کرد: خانواده های می توانند در مناسبت ها بویژه اعیاد وجشن های اسلامی که مساجد دارای برنامه های شاد و جذاب تری می باشند، ضمن حضور خود حتما فرزندان خویش را نیز در این مراسم شرکت دهند تا خاطرات خوب برنامه های شاد و مساجد درذهن فرزندان باقی بماند.

 

اوقات فراغت فرصتی برای حضوربیشتر دانش آموزان در مساجد

 

این کارشناس مسائل فرهنگی، افزود: باتوجه به اینکه فرزندان در سنین نوجوانی و جوانی، غالباً محصل می باشند و فصل تابستان فصل تعطیلی مدارس و اوقات فراغت محسوب می شود، والدین تلاش نمایند که آنان را در کلاس های غنی سازی اوقافت فراغت مساجد،  حتای الامکان در یک رشته ثبت نام نمایند.

 

وی بیان کرد: وقتی کودکان و نوجوانان و حتی جوانان به نماز و انجام دیگر فرائض مذهبی توجه می نمایند، به نحو شایسته ای  از آنها تقدیر شود و این عمل بلافاصله پس از آن رفتار صورت گیرد تا دلیل و ارتباط آن را با رفتار مثبت درک کنند.

 

این کارشناس، افزود: والدین هنگامیکه با فرزندان در مسجد حضور داشته و قصد مخاطب قرار دادن آنان را دارند، سعی نمایند با کلمات زیبا و با احترام آنانرا ثدا کنند، البته این ادب و احترام متقابل در منزل نیز لازم است.

 

وی تصریح کرد: تهیه یک کارت ماهانه که در آن زمان های حضور فرزندان در مسجد به صورت روزانه ثبت شود و از روش هایی است که می تواند ایجاد جاذبه کند.

 

زیودار، ابراز کرد:  والدین به هدف تشویق و ترغیب فرزندان لازم است در حضور دیگر اعضای خانواده، فامیل، نزدیکان و آشنایان آنان را با اهدای هدایایی تشویق کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: والدین سعی نمایند در برقراری ارتباط با دیگردوستان و خانواده ها دقیق تر عمل نمایند، برقراری ارتباط دوستی والدین با خانواده های مذهبی و مسجدی به طور غیر مستقیم بر فرزندان آنان نیز تاثیر گذار خواهد بود.

 

زیودار، ادامه داد: والدین در راستای  تشویق فرزندان و نیز ایجاد نگاه مثبت در آنها نسبت به اهالی مسجد در مناسبت های مختلف، مخصوصاً اعیاد و جشن های ملی و مذهبی هدایایی تهیه نمایند و از طرف مسئولین مسجد و با امضای آنان ( امام جماعت، هیئت امنا و مدیر فرهنگی و...) به فرزندانشان هدیه نمایند تا وابستگی فرزندان به اهالی مسجد زیادتر شود، عمین امرزمینه ساز استمرار حضور بیشتر آنان در مساجد خواهد بود.

 

این کارشناس فرهنگی ادامه داد: والدین و اولیای تعلیم و تربیت برگزاری جشن های تکلیف را در مساجد همراه با جایزه و پذیرایی انجام دهند و بهتر است جوائز به دست امام جماعت اهداء شود.

 

وی با اشاره به اینکه  حضرت علی ( علیه السلام) اتاقی را در خانه برای خواندن نماز اختصاص داده بود، ادامه داد: به والدین توصیه شود مکان خاصی از خانه را برای انجام فرائض اختصاص دهند.

 

زیودار، ادامه داد: والدین در مواقعی که به همراه فرزندان در مراسم دینی و عبادی شرکت می کنند به خصوص هنگامیکه به مسجد می روند، سعی کنند از حرکات تند و خشن پرهیز نموده و زیباترین و ملایم ترین  سخن ها را داشته باشند.

 

وی افزود: والدین می توانند جهت ایجاد دافعه در اذهان فرزندان نسبت به افراد فاسد و منحرف، علت انحراف این افراد را ناشی از دوری از مسجد و عبادت معرفی کنند، حتی می توانند از آمار موجود در جامعه شواهد بیاورند.

 

زیودار، ادامه داد: والدین باید از طرح اشتباهات نوجوانان و جوانانی که تازه شروع به خواندن نماز کرده اند بپرهیزند و با تسامح به اشتباهات آنها و الگودهی در انجام صحیح نماز، تعلیم غیر مستقیم، سبب تغییر و اصلاح رفتار جوانان و نوجوانان می شود.

 

این کارشناس فرهنگی، بیان کرد: والدین و متولیان مساجد ضروری است هنگام صحبت کردن یا نصیحت بخصوص در مواقعی که در ارتباط با موضوع نماز، عبادت و انجام فرائض دینی می باشد از کلمات وجملاتی بهره بگیرند که دارای بار عاطفی روحی و روانی مثبت باشد تا از عمق تاثیرگذاری بیشری برخوردار باشد.

 

وی خاطرنشن کرد: بهتر است در مراسمی که برای فرزندان ترتیب داده می شود( جشن تکلیف) سعی شود بیشتر از دوستان مسجدی او دعوت به عمل آید یا حداقل بیشترین دوستان دعوت شده او از میان نمازگزاران مسجدی باشند.

 

زیودار، ادامه داد: با توجه به اینکه امام جماعت می تواند بیشترین تاثیر را داشته باشد بهتر است والدین زمینه ارتباط دوستان فرزندان با امام جماعت را فراهم نمایند ولو اینکه این ارتباط در حد مصافحه بعد از اقامه نماز جماعت باشد.

 

این کارشناس فرهنگی، ابراز کرد: می توان فرزندان را ترغیب نمود تا هر وقت مشکلی برای آنان پیش می آید ( نظیر آزمون، امتحان و ..) نسبت به ادای دو رکعت نماز در منزل و یا در مسجد اقدام نمایند.

 

یکی از مهم ترین راهکارهای عادت دادن فرزندان به اقامه نماز جماعت، برپایی نماز در خانه به صورت جماعت است که این امر می تواند این عادت مثبت را در فرزندان ایجاد کند.

کد خبر 1229827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha