«جهاد تبیین» سلاح استراتژیکی که آتش جنگ شناختی دشمن را سرد می کند

دشمن این روزها در فضای مجازی و رسانه های معاند با دروغ پراکنی، جنگ شناختی به راه انداخته تا به اهداف شوم خود برسد ولی آنچه می تواند آبی بر شعله های آتش این جنگ باشد، جهاد تبیین است، جهادی که فرمان ولی امر مسلمین است و نباید روی زمین بماند.

خبرگزاری شبستان- قزوین؛

جنگ شناختی یا ادراکی اصطلاحی است که بسیاری آن را شنیده اند، در این جنگ دشمن شناخت انسان را نسبت به وقایع پیرامون هدف قرار داده و با دروغ پردازی و انتشار اخبار نادرست، شناخت و درک او را نسبت به وقایع و حوادث مختل کرده و از این طریق و با از بین بردن اعتماد نسبت به حاکمیت، ناامیدسازی، ناکارآمدنمایی و زیر سوال بردن اعتقادات در جهت رسیدن به اهداف خود حرکت می کند.

 

تصویر واقعی از این جنگ شناختی تمام عیار را این روزها می توان در دروغ پردازی ها و انتشار روایت های نادرست از سوی دشمنان در فضای مجازی، شبکه های اجتماعی و رسانه های فارسی زبان خارج نشین به خوبی مشاهده کرد، جنگی که عوامل اصلی اغتشاشات با موج سواری بر این روایت های به دور از واقعیت و دروغ پردازی ها سعی کردند هدایت گر این ماجرا باشند.

 

نوجوانان یکی از گروه هایی هستند که در جنگ شناختی دشمن مورد هدف بوده و در جنگ شناختی این روزها هم شاهد آسیب دیدن برخی از این نوجوانان بودیم، از این رو آگاه سازی این قشر برای مقابله با جنگ ادراکی و مصونیت از اثرات این جنگ امری ضروری است.

 

بهترین راهکار برای آگاهی بخشی و بصیرت افزایی نوجوانان در برابر جنگ شناختی، جهاد  تبیین است، مقوله ای که مقام معظم رهبری بارها بر آن تأکید داشتند و در دیدار اخیر خود با دانش آموزان هم فرمودند «این حقیقت را همچنان که ما میفهمیم، دشمن هم میفهمد؛ دشمن هم میفهمد که چشم و گوش جوان امروز باز است، حواسش جمع است، هوشمند است، قابل تحلیل است؛ چه کار می کند؟ دشمن که بیکار نمی ماند؛ دشمن برای اینکه این حالت جوان ما را خنثی کند، شروع می کند محتوای ذهنی برای جوان درست کردن؛ این حجم عظیم دروغ ها در شبکه‌های مجازی به خاطر این است. این همه دروغ، این همه خلاف واقع، این همه حرف های انحرافی، این همه تهمت، برای این است که دشمن برای این ذهنِ فعّال محتوا درست کند. اینکه من مدام میگویم «جهاد تبیین، جهاد تبیین» برای این است. محتوا را شما درست کنید؛ به مسئولین دارم می گویم؛ مسئولین رسانه‌ ها، مسئولین امور ارتباطات. قبل از اینکه دشمن، محتوای غلط و انحرافی و دروغ درست کند، شما محتوای دارای حقیقت و صحیح را درست کنید، انتقال بدهید به ذهن جوان ها؛ دشمن مشغول این کار است.

 

با توجه به اهمیت جهاد تبیین در روشنگری نوجوانان، مدارس یکی از مراکزی هستند که در این حوزه بسیار می توانند اثرگذار باشند و با توجه به اینکه نوجوانان بیشترین زمان خود را در مدارس سپری می کنند، این مدارس هستند که با روشنگری و آگاهی بخشی می توانند به محل و مرکزی برای جهاد تبیین تبدیل شوند.

 

مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک قزوین هم در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قزوین با اشاره به نقش مدارس در جهاد تبیین و مقابله با جنگ شناختی دشمن بیان کرد: همواره ضرورت تبیین در برابر جریان تحریف و عدم بصیرت مطرح می شود، جایی که قدرت تحلیل و تجربه کافی وجود نداشته باشد و تبیین باعث روشنگری و شفافیت موضوعات شود.

 

«طیب ملک پور» افزود: با توجه به کم سن و سال بودن و کم تجربه بودن دانش آموزان در برابر سمپاشی و شبهه افکنی رسانه های معاند و همچنین لزوم بصیرت و دانایی آنها نسبت به واقعیت و عمیق شدن باورهای نسل آینده، تبیین نیاز اولیه دانش آموزان و جوانان امروز ماست و این مهم باید در سنین نوجوانانی و جوانی و در مباحث فرهنگی، سیاسی و اجتماعی مورد توجه قرار گیرد، زیرا تمرکز دشمن در این حوزه ها و در این سنین است.

 

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه تمرکز دشمن در حوزه های دانش آموزی بیشتر شده و به صورت هدفمند و برنامه ریزی شده در این خصوص کار می کند، جهاد تبیین می تواند پاسخگوی شبهات و مبین واقعیت ها باشد و وقتی واقعیت در مقابل دروغ مطرح شد قضاوت منطقی مشت تزویر و دروغ را باز کرده و باعث رسوا شدن دروغگویان می شود.

 

مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک قزوین با اشاره به نقش معلمان در جهاد تبیین تأکید کرد: معلمان همواره هدایتگر و پیشوای بی بدیل فرزندان ما بوده و هستند و تبیین از ملزومات هدایتگری است و وقتی معلم در جایگاه تبیین و بصیرت دهی قرار گرفته و روشنگری کند، گفته هایش بر عمق جان می نشیند و ضمانت کننده آینده و آیندگان خواهد بود.

 

وی در ادامه اعلام کرد: جهاد تبیین با شناخت وضع موجود یعنی وضع دوست و دشمن و میدان جهاد و با انصاف در قضاوت و در کمال آزادی و رفاقت و صبوری و ملاطفت و دوستی قابل تحقق است.

 

ملک پور خاطر نشان کرد: جهاد تبیین مرد میدان و بصیرت و دغدغه می خواهد و با توجه به حکم قطعی و فوری ولی امر مسلمین در این حوزه، سکوت و کم کاری قابل بخشش نیست.

 

وی یادآور شد: در جنگ روایت ها دو سوی تبیین و تحریف نشان داده می شود و این ما هستیم که باید در این میدان صف خود را مشخص کنیم.

 

کد خبر 1230034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha