اما و اگرهای قانون رشد جمعیت/ برنامه ای که نیازمند یک جریان سازی و گفتمان سازی واحد است

از نخستین مرتبه ای که رهبرمعظم انقلاب به موضوع جمعیت پرداخته اند، بیش از یک دهه می گذرد. موضوعی که در این سال ها کمتر به آن توجه شده است؛ اما و اگرهای این قانوان نیازمند جریان سازی و گفتمان سازی واحد است.

خبرگزاری شبستان - البرز: 

 

قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به عنوان یکی از مهم ترین مسائل و مطالباتی است که در جریان سخنان رهبرمعظم انقلاب به تصویب رسیده است. رهبر معظم انقلاب در رابطه با این مهم می فرمایند: « مسئله فرزندآوری و مسئله نسل بسیار مهم است، این موضوعی است که بنده بارها در این چندسال اخیر به آن تکیه کرده ام، تأکید کرده ام ولی متأسفانه حال که انسان نتایج را نگاه می کنم، معلوم می شود که خیلی این تأکیدها تأثیر نداشته است. اینها احتیاج دارد به قانوان به دنبال گیری جدی دستگاه ها». 

 

از نخستین مرتبه ای که رهبرمعظم انقلاب به موضوع جمعیت پرداخته اند و آن را به عنوان یک مسئله مورد توجه قرار داده اند بیش از یک دهه می گذرد. موضوعی که در این سال ها کمتر به آن توجه شده است با این وجود، دولت مردمی سیزدهم با اتخاذ سیاست های سعی در اجرا شدن قانون فرزند آوری و حمایت از خانواده اتخاذ کرده است. 

 

گفتمان سازی برای رشد جمعیت ضروری است

 

« حجت الاسلام ولایی برحق» در رابطه با فرزندآوری و اهمیت رشد جمعیت گفت: حاضر هستیم که جمعی از نخبگان را گردهم آوریم و برای آنان از اهمیت فرزندآوری بگوییم؛ بسیاری از کارشناسان خانواده در این رابطه در قالب اقناع حداقل اصحاب رسانه آمده آموزش هستند. 

 

مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی استان البرز با پیشنهاد بررسی موضوع فرزندآوری در قالب تحقیق و پژوهش بیان کرد: مسئله مالی یک بعد ضرورت رشد جمعیت است، نکته اصلی مبتنی بر باور و درک اهمیت این قانون به عنوان یک امر ایجابی برای خانواده های ایرانی است. 

 

 

به گفته وی، اتخاذ تدبیری روشن و آگاهانه نسبت به مسئله جمعیت و رشد جوان اهمیت اساسی دارد؛ چاله پیری موضوعی است که کشورهای به ظاهر پیشرفته مانند ژاپن در آن افتاده است و آن اندازه حجم خودکشی و انزوا و تنها بودن یکی از مسائل کشورهای با جمعیت سالخورده را درگیر کرده است که ضرورت توجه به رشد جمعیت را مورد توجه قرار می دهد. 

 

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان البرز خاطرنشان کرد: تفاهم نامه همکاری استانداری البرز و سازمان تبلیغات اسلامی استان با هدف تبیین مسئله فرزندآوری و رشد جمعیت منعقد شده است تا برای رشد جمعیت جوان تا ۵ سال آینده تدبیر واحدی صورت گیرد. 

 

رسانه با بهره مندی از تکنیک اقناع پیشران اجرای طرح فرزندآوری است

 

« زهره آثاری» با تشریح ابعاد مختلف و حائز اهمیت قانون رشد جمعیت در جمع اصحاب رسانه اظهار کرد: استان البرز دومین استانی است که نرخ باروری پایینی در سطح کشور دارد. 

 

سرپرست اداره کل اموربانوان استانداری البرز افزود: بیش از هشت سال بحث جمعیت و تصویب قانون نوشته ای بود که اجرایی نشد و مجلس کنونی با نگاه اجرایی به این قانوان عملکرد قابل تقدیری داشته است.

 

آثاری تصریح کرد: اداره کل سازمان تبلیغات اسلامی استان البرز برای اجرای برنامه های فرهنگی با رویکرد جریان سازی و گفتمان سازی پیشگام شد.

 

 

سرپرست اداره کل اموربانوان استانداری البرز با بیان اینکه اولین تأکید این قانون بر فرزند آوری نیست بلکه نسبت به آگاه سازی مردم در خصوص سقط جنین غیرقانونی است، بیان کرد: بحت درمان ناباوروری از جمله مسائلی است که با جدیت در حال انجام و اجرا است. 

 

به گفته وی، هفته گذشته بازدیدی از بیمارستان کمالی به عنوان یکی از مجهزترین مراکز درمان ناباروری کشور به عمل آمد که طی آن اختلاف تجهیزات و فضا از بیمارستان کمالی و پرسنل و امکانات نیز از مرکز ابن سینا است که اختلاف در اجرای این قرارداد بخشی از اعتبارها مانده است که طی آن اتاق جراحی مرکز بیمارستان کمالی فعلا تعطیل است که تلاش های استانداری برای رفع این مشکل در دستور کار است. 

 

آثاری تسهیل در ازدواج را یکی از نکات موثر در زمینه رشد جمعیت خواند و گفت: در رابطه با تمامی مولفه های مرتبط با رشد جمعیت پژوهش ها و تحقیق های متعددی انجام شده که مسئله مالی کمترین آمار را در جریان اجرای طرح دارد. 

 

جریان سازی و گفتمان سازی نسبت به مسئله جمعیت در دستور کار است

 

« معصومه آقایی» نیز طی این نشست با اشاره به سخن یکی از اصحاب رسانه مبتنی بر همگون نبودن مولفه های قانون جمعیت بیان کرد: باید بپذیریم که در سطح کشور آسیب شناسی و راهکار نسبت به قانون جمعیت دیده شده است.

 

دبیر قرارگاه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اداره کل سازمان تبلیغات اسلامی البرز افزود: قانون جمعیت بسیار قانون قوی و مصوبه اجرایی دقیقی است، آن هم در زمانی که هیچ ضمانت اجرایی در رابطه با آن نبوده است، اما اینکه تا چه اندازه به این مهم توجه می شود جای بحث دارد. 

 

 

وی با اشاره به اینکه استاندار البرز در قرارگاه جمعیت نیز نسبت به این مهم توجه داشته اند بیان کرد: طی نشست سوم در قرارگاه جمعیت مورد توجه قرار گرفت و استاندار در آن جلسه اظهار کرد که اگر قرار است این موضوع به عنوان اولویت نخست قرار گیرد، باید تمامی ساز و کار آن به صورت جامع و کامل مورد توجه قرار گیرد. 

 

پژوهشگر و عضو فعال نهضت پیشرفت بانوان استان البرز اظهار کرد: در حوزه فرهنگی سالها در مسیر کاهش جمعیت پیش رفته ایم که متناسب با همین سال ها و کار فرهنگی نسبت به شعار « فرزند کمتر زندگی بهتر» نیازمند کار فرهنگی برای رشد جمعیت و جبران این برنامه و شعار هستیم. 

 

وی با بیان اینکه باید با همان کیفیت و قوت که برای شعار و برنامه کاهش جمعیت کار شد برای رشد جمعیت کار کنیم بیان کرد: قرارگاه فرهنگی موضوع جمعیت که سازمان تبلیغات اسلامی استان البرز آن را برعهده گرفته است به دنبال یک جریان سازی و گفتمان سازی واحد فرهنگی است. 

 

وی اظهار کرد: در حوزه جریان سازی و گفتمان سازی بنابر این است که تمام تلاش ها در حوزه اداره کل، اداره های میانی و دستگاه های اجرایی همکاری و هم افزایی داشته باشند، همچنین برپایی ۳۰۰ همایش آموزشی با همکاری ۱۰۰ کنشگر ویژه و جامع الاطراف در دستور کار است.

 

آقایی در پایان خاطرنشان کرد: اصحاب رسانه با اقناع و تبیین موضوع جمعیت رسالت ویژه ای دارند تا به خروجی مثبت این طرح برسیم.

 

کد خبر 1230078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha