مراسم بزرگداشت هفتم شهدای شاه چراغ شیراز  در دهلی نو

ایرج الهی سفیر کشورمان در دهلی نیز در سخنانش حادثه تروریستی شاهچراغ شیراز را اقدامی کور تروریستی ونشانه خشم دشمنان ایران اسلامی از دستیابی به پیشرفت های علمی واتحاد ملت آن دانست .

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ،  همزمان با هفتمین روز از حادثه تروریستی شاهچجراغ شیراز مراسمی از سوی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دهلی  با حضور اصحاب رسانه ،جمعی از سفرای خارجی مقیم دهلی ،شخصیت های دینی و سیاسی و فرهنگی هندی و ایرانی همچون دکتر ایرج الهی سفیر محترم جمهوری اسلامی ایران، دکتر تیرلوچن سینگ نماینده پارلمان ،حجه الاسلام والمسلمین سید کلب جواد امام جمعه شهر لکهنو و رییس مجلس علمای هند،  پروفسور اخترالواسع از شخصیت های مسلمان ،  دی پی پی سریواستوا سفیر سابق هند در تهران و حجه الاسلام آقای سید کلب رشیداز روحانیون شیعه ، ربانی رایزن فرهنگی ایران در دهلی در سالن  ساختمان مرکز اسلامی  دهلی برگزار شد.

پروفسور اخترالواسع در سخنانش اظهار داشت : ما هر روز با چنین رفتارهای ناگوار و پست در کشورمان مواجه هستیم لذا این درد را بیشتر حس می کنیم. شما تسلیت و همدردی ما هندیها را به مسوولین و ملت شریف ایران به ویژه خانواده شهدای شاهچراغ برسانید. وی افزود:داعش صورت جدید و نو از خوارج است. بدانید داعش برای ضرر به ایران تشکیل نیافته بلکه هدفش ضرر رساندن به جهان اسلام است. بنابر این،ما وظیفه داریم در برابر داعشی ها ایستادگی را نشان بدهیم تا چنین جریانی تکرار نشود. البته داعشی ها باید بدانند ملت خداپسند حاضر است جان خود را از دست بدهد ولی با آنها همدست نخواهند شد.ایران پس از استقلال در سال ۱۹۷۹م دایم تحت فشار دشمنان اسلام بوده و تا اکنون تحریم های متعدد بر آن وارد شده ولی دشمنان از پادرآوردن ایران عاجز بوده اند و ایران با استقامت خود ثابت کرده است که هیچوقت دربرابر ظلم زانو نخواهد زد.

حجه الاسلام والمسلمین کلب جواد امام جمعه لکهنو نیز در سخنانش اظهار داشت ؛اسلام یک دین صلح و آرامش است و اساس اسلام بر سلامتی و امنیت و رعایت حقوق انسانها حتی حیوانها استوار است.به همین سبب نه بر کسی ظلم می کند و نه ظلم کسی را تحمل می کند. وی در ادامه گفت:داعشی ها بدتر از حیوانات درنده است چون تاریخ نشان داده است که حیوان بر بچه های انسان رحم می کند ولی اینها بر بچه ها و کودکان هم رحم نمی کنند.ایشان از سکوت جوامع بین المللی به ویژه مفتیان جهان اسلام دربرابر حمله ی تروریستی به شاه چراغ در شیراز تعجب کرد و گفت:وقتی یک غیر مسلم در اروپا یا غرب کشته می شود همه اینها عاملین را محکوم می کنند و بر محکومیت آن فتوا صادر می کنند ولی وقتی یک شیعه در ایران و عراق و پاکستان و افغانستان کشته می شود هیچ فتوایی بر محکومیت چنین اقدام صادر نمی کنند. و در دلیل کار خود می گویند:شیعه چون کافر نزدیکی ما است بنابراین، طبق آیه قرآنی باید آنها را از بین برد.ایشان در پایان تاکید کرد:اگر می خواهید تروریست را بشناسید باید بدانید که اسراییل بذر او را می کارد و عربستان با صرف پول مواد رشد و تقویت را فراهم می نماید و پاکستان او را زراعت می کند. بنابراین، باید از همه اینها ابراز بیزاری کرد.

دکتر تیرلوچن سینگ نماینده پارلمان نیز در سخنرانی خود اظهار داشت ؛  تروریست ها حیوان هستند. همه ما باید در برابر هر اقدام تروریستی موضع بگیریم و به شدت مقابله بکنیم تا راه برای چنین حرکت بسته بشود.تروریست ها با این حمله نمی توانند عزم راسخ ایران را تضعیف بکنند. ایران کشوری است مقتدر و دوست دارد همه ملت ها را درکنار هم ببیند.شما می توانید این را از نزدیک مشاهده بکنید. در دهلی سفارت زیاد است ولی خانه فرهنگ ایران در دهلی مرکز اجتماع ملت ها است چون او همه ملت ها را دعوت می کند و دایم درتلاش ایجاد همزیستی و نزدیکی میان آنها است.

حجه الاسلام آقای کلب رشید دیگر سخنران این مراسم نیز در سخنانش اظهار داشت : ما نباید به صرف ابراز احساسات نسبت به شهدای شاهچراغ شیراز و بر محکومیت حمله تروریستی بسنده بکنیم بلکه قدم را فراتر از آن بگذاریم.و یک لایحه و طرح محکم و جدی را آماده و در فرصت مناسب پاسخ محکم به آنها بدهیم.

دی پی سریواستوا سفیر سابق هند در تهران نیز اظهار داشت :من شهرهای تاریخی هند را از نزدیک دیده ام و شیراز هم رفته ام و به این نتیجه رسیده ام که ایران فقط یک کشور نیست بلکه یک تمدن و فرهنگ است.من بر این حادثه تلخ بار آستانه شاهچراغ و کشته شدن افراد بی گناه را از طرف خودم و ملت هند به شما ایرانیان به ویژه خانواده شهدا تسلیت می گوییم و این اقدام را به شدت محکوم می کنیم.

 ایرج الهی سفیر کشورمان  در دهلی نیز در سخنانش حادثه تروریستی شاهچراغ شیراز را اقدامی کور تروریستی ونشانه خشم دشمنان ایران اسلامی از دستیابی به پیشرفت های علمی واتحاد ملت آن دانست وخاطرنشان ساخت ؛ طی چهل سال گذشته تلاش های زیادی از سوی دشمنان انقلاب اسلامی برای متوقف کردن آن صورت گرفته است ولی عزم ملت ایران در دستیابی به استقلال و پیومدن قله های رفیع علمی جدی است واین حوادث نمی تواند مانعی بر سر راه آن ایجاد نماید.

شخصیت های شرکت کننده در این مراسم لوح یادبود شهدای شاهچراغ را امضاء کردند.این برنامه در شبکه های تلویزیونی هند وهند وهمچنین روزنامه ها وشبکه های مجازی بازتاب گسترده ای داشت .

 

کد خبر 1230147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha