انعقاد تفاهمنامه بین نهاد کتابخانه‌ها و دادگستری برای صدور احکام جایگزین حبس

تقوی با تاکید بر اینکه اخیرا بین نهاد کتابخانه‌های عمومی و دادگستری تفاهمنامه مشترکی منعقد شده است گفت: طبق این تفاهم‌نامه قرار است قضاتی که احکام حبس را صادر می‌کنند برای مجازات جایگزین حبس خدمات به کتابخانه‌ها را مدنظر قرار دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «یاسر تقوی» امروز (دوشنبه، ۱۶ آبان) در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان گیلان در شهرستان شفت که با حضور فرماندار، شهرداران و اعضای انجمن برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد امام راحل و شهدا خصوصا شهدای امنیت اظهار داشت: پیشاپیش هفته کتاب را خدمت همه حاضران در جلسه به ویژه کتابداران تبریک عرض میکنم و امیدوارم مناسبت این هفته امسال در خور شأن برگزار شود. 

 

مدیرکل کتابخانه‌های استان گیلان ضمن اشاره به محرومیت و منابع مالی محدود شهرستان شفت و موضوع پرداخت سهم نیم درصد شهرداری‌ها عنوان کرد: سال گذشته در حوزه احمدسرگوراب ۹۲ درصد و در حوزه شفت ۵۳ درصد از این منابع محقق شد و در هفت ماهه سال ۱۴۰۱ هم ۳۰ درصد این منابع در شفت و ۳۵ درصد در احمدسرگوراب تحقق پیدا کرده است و همچنان رتبه اول استان گیلان را در اختیار دارند.  

 

تقوی تصریح کرد: بنا به فرمایش مقام معظم رهبری کتابخانه‌ها و هر مجموعه فرهنگی دیگر برای اینکه بتواند کار خود را پیش ببرد، باید سه ویژگی اصلی داشته باشد که برنامه‌ ریزی و منابع مالی جزو آن شروط اساسی است، اما در حال حاضر همان منابع مالی نیم درصدی که به نهاد کتابخانه‌ها پرداخت می‌شود بیشتر صرف امورات جاری می‌گردد و با این منابع امکان اجرای برنامه‌های کلان فرهنگی و کتابخانه‌ای وجود ندارد.

 

وی از کاهش میزان حضور مردم در کتابخانه‌ها سخن گفت و با بیان اینکه یکی از دلایل آن اهمیت ندادن به حوزه کتاب و کتابخوانی است افزود: متاسفانه سهم نیم درصد شهرداری‌ها اغلب پرداخت نمی‌شود و تنها منبعی که به طور نقدی برای کتابخانه‌ها پیش‌بینی شده'، همین نیم درصد است و این نهاد منبع دیگری را برای پیگیری امورات خود و برنامه‌ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت ندارد.

 

مدیرکل کتابخانه‌های استان گیلان نبود امکانات سخت‌افزاری کافی و لزوم به روزرسانی آنها و استهلاک را مشکل مبتلابه همه کتابخانه‌های استان ذکر کرد و یادآور شد: تقاضا دارم یک منبع و اعتباری اختصاص داده شود تا بتوانیم یکبار برای همیشه مشکل میز و صندلی‌های چوبی کتابخانه‌ها که مناسب فضای مطالعه نیست را حل کنیم.

 

تقوی فرهنگ را طبق فرمایشات موکد مقام معظم رهبری اولویت اول کشور دانست و با تاکید بر اینکه بدون توجه به مقوله کتاب و کتابخوانی اعتلای فرهنگ تحقق نمی‌یابد اذعان کرد: موضوع کتاب و کتابخوانی باید به یک گفتمان تبدیل شود و تحقق این مهم را از فرماندار شهرستان شفت و سایر مسئولان و متولیان در شهرستان‌ها درخواست دارم.

 

وی نیاز کتابخانه‌های استان گیلان به کتابها و منابع بیشتر را هم برای پاسخگویی مناسب به نیازها خواستار شد و اذعان کرد: متاسفانه درجه کتابخانه‌های شهرستان شفت پایین است و ما نمی‌توانیم خدمات لازم را به آنان ارائه دهیم و در این مورد دستمان بسته است بنابراین برون رفت از همه مشکلات ذکر شده نیازمند یک همت جدی است.

مدیرکل کتابخانه‌های استان گیلان ضمن اشاره به تجربیات فرماندار شهرستان شفت در حوزه اقتصاد و صنعت تصریح کرد: در استانهای دیگر به شدت از ظرفیت قانون ۱۷۲ مالیات مستقیم استفاده شده اما این امر از استان گیلان مغفول واقع مانده است.

تقوی با تاکید بر اینکه اخیرا بین نهاد کتابخانه‌های عمومی و وزارت دادگستری تفاهمنامه مشترکی منعقد شده است افزود: طبق این تفاهم‌نامه قرار است قضاتی که احکام حبس را صادر می‌کنند برای مجازات جایگزین حبس خدمات به کتابخانه‌ها را مدنظر قرار دهند.

وی کتابخانه مرکزی شفت را دغدغه مهم نهاد کتابخانه‌ها ذکر کرد و اظهار داشت: تنها اعتباری که درصد تخصیصش بالاست اعتبارات استانی است که متاسفانه امسال آن را در شهرستان شفت نداریم و اعتبارات عمرانی ما در این حوزه صفر است.

مدیرکل کتابخانه‌های استان گیلان برطرف کردن نواقص جزیی کتابخانه مادر و کودک شهرستان را هم مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: نهاد کتابخانه‌ها برای رفع این نواقص و تخصیص اعتبار آمادگی دارد و از مسئولان شهرستان شفت هم انتظار داریم در این مورد حمایت‌های لازم را داشته باشند.


پایان پیام/

کد خبر 1230173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha