آغاز مهاجرت پرندگان به منابع آبی استان کردستان/ تالاب زریوار بهشت پرندگان غرب کشور

ویسی به اینکه سالانه استان کردستان پذیرای حدود ۵۰ هزار پرنده است، گفت: مهاجرت پرندگان به منابع آبی استان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان کردستان؛ پرندگان مهاجر هر ساله با آغاز فصل سرما از نقاط سردسیر قطب شمال همچون سیبری در روسیه و کشور‌های اسکاندیناوی به سمت نقاط گرمسیر در قطب جنوب کوچ می‌کنند و کشور ایران هم با دارا بودن شرایط مناسب آب و هوایی، مأوای این پرندگان است.

 

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان کردستان بیان کرد: پرندگان آبزي و كنار آبزي مهاجر با آغاز فصل پاييز و پايين آمدن دماي هوا و شروع سرما در عرض‌هاي جغرافيايي بالاتر، به سمت عرض‌هاي جغرافيايي پايين‌تر مهاجرت می‌کنند و در این راستا استان کردستان نیز با داشتن زیستگاه‌ها و منابع آبی متنوع و فراوان در مسیر مهاجرت پرندگان، مأمن مناسبی برای پذیرایی این پرندگان در چند ماه از سال بوده و ضمن استراحت کوتاه و ذخیره انرژی به راه خود ادامه می‌دهند.

 

«حیدر ویسی» تصریح کرد: تالاب بین‌المللی زريوار و سدهای استان از مهمترين منابع آبي كردستان بوده و گونه‌های مختلف پرندگان مانند: فلامينگو، لك لك‌ ها، باكلان‌ها،‌‌کاکایی‌ها، ماهي خورك ها، عقاب ماهي گير، حواصيل خاكستري و سفيد، پليكان، اردک سياه كاكل و قو نيز از جمله مهمانان اين منابع آبي است.

 

وی با اشاره به اینکه سالانه استان کردستان پذیرای حدود 50 هزار پرنده است، اظهارکرد: دي ماه سال گذشته در مجموع حدود 17 هزار قطعه پرنده از ميان خانواده کاکایی‌ها، كشيم‌ها، باكلان‌ها، پرستوي دريايي، حواصيل‌ها، لك لك‌ها، مرغابي‌ها و قوها  در منابع آبی استان گزارش شده است.

 

به گفته معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان کردستان، پروانه شكار پرندگان آبزي تاكنون در استان صادر نشده و اين ممنوعيت تا اطلاع ثانوي ادامه دارد و ضروری است که شكارچيان براي جلوگيري از انتقال بيماري و رعايت قانون از هر گونه شكار و صید غير مجاز خودداري كنند.

 

ویسی افزود: يگان حفاظت اداره كل محيط زيست استان بصورت شبانه‌روزي منابع آبي را مورد پايش قرارداده و در صورت برخورد با هرگونه تخلف شكار و صيد طبق قانون برخورد و متخلفين را به مراجع قانوني معرفي مي‌كند.

 

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی کردستان خاطر نشان کرد: تالاب بین‌المللی زريوار از مهمترين منابع آبي و يكي از زيستگاه‌هاي مهم استان براي زیست پرندگان مهاجر آبزي و كنار آبزي است و به دلیل نیزارها، تغذیه مناسب و از همه مهمتر فرهنگ غنی حفاظت محیط زیست مردم مریوان، بهشت پرندگان و از امن ترين زيستگاه‌ها براي پرندگان  در کشور محسوب مي‌شود.

کد خبر 1230182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha