بارندگی ها، شرایط خوبی را برای کشت پاییزه غلات فراهم کرد

مدیر جهاد کشاورزی شیروان گفت: بارندگی های هفته گذشته شرایط خوب و مناسبی را برای کشت دیم و آبی کشاورزان فراهم کرد و اگر به موقع انجام نمی شد کشاورزان باید اقدام به خشکه کاری می کردند.

«علی باقرزاده» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان اظهارکرد: کشت پاییزه غلات این شهرستان از نیمه دوم مهرماه آغاز شده و تا پایان آذرماه ادامه خواهد داشت که تاکنون حدود یک سوم معادل ۱۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان زیر کشت قرار گرفته و پیش بینی می شود به ۳۳ هزار هکتار افزایش یابد.

 

مدیر جهاد کشاورزی شیروان عنوان کرد: به کشاورزان دیم کار توصیه می شود با توجه به بارندگی اولیه به موقع، قبل از پایان آذرماه مابقی کشت خود را انجام دهند که به مرحله پنجه زنی برسد.

 

باقرزاده ضمن توصیه به کشاورزانی که تاکنون کشت خود را انجام نداده اند، خاطرنشان کرد: توصیه می شود در اولین فرصت، زمین خود را به مرحله عملیات آماده سازی برسانند و کشت را انجام دهند و از کود ازته و فسفات استفاده کنند تا ریسک کاهش عملکرد، به حداقل برسد.

 

وی بیان کرد: همچنین به بذرکاران توصیه می شود از دستگاه کارنده عمیق کار استفاده کنند که عمق بذر، تاثیر خوبی در سطح سبز دارد و بین ۳ تا ۵ سانتی متر قرار می گیرد و روی بذرهای مصرفی صرفه جویی می شود.

 

وی اضافه کرد: توصیه می شود کشاورزان از بذر اصلاح شده و ضدعفونی کننده استفاده کنند و کشاورزانی که از کود پایه اوره استفاده نکرده اند از کود ازته استفاده کنند که کمک می کند حجم ریشه بیشتر و گندم زودتر به مرحله رویشی و پنجه زنی بهتر برود.

 

شهرستان ۱۵۷ هزار نفری شیروان در سال های اخیر دوران خشکسالی و کم‌آبی سختی را به خود دیده و حتی در مناطق مختلف به ویژه تعدادی از روستاها مردم برای تامین آب شرب با مشکل مواجه شده اند.

 

این شهرستان ۱۰۵ هزار هکتار عرصه کشاورزی و باغی دارد که ۱۲ هزار بهره بردار از این بخش ارتزاق می کنند.

 

کد خبر 1230337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha