مهمترین مشکل حوزه فرهنگ و هنر مازندران بحث عقب ماندگی در حوزه زیرساخت هاست

جوادی گفت: مهمترین مشکل حوزه فرهنگ و هنر مازندران که به پرچمداري حكومت علوي و شيعي در دنیا شهره عام و خاص است، بحث عقب ماندگی در حوزه زیرساخت هاست. امید است دولت سیزدهم برای تقویت زیرساخت های فرهنگی هنری استان ورود جدی کند.

خبرگزاری شبستان استان مازندران-سودابه احمدپور ملکشاه؛


استان مازندران در شمال کشور و با وسعتی معادل23756 کیلومتر مربع حدود 1.46 درصد از مساحت کشور را در بر داشته است. از شمال به درياي مازندران، از جنوب به استانهاي سمنان، تهران و قزوين،‌ از شرق به استان گلستان و ازغرب به استان گيلان محدود مي شود.


مازندران بر اساس آخرین تقسیمات کشوری دارای 22 شهرستان به نام های آمل ، بابل ، بابلسر ، بهشهر ، تنکابن ، جویبار ، چالوس ، رامسر ، ساری ، سوادکوه ، قائمشهر ، گلوگاه ، محمود آباد ، میاندرود، نکا ، نور ، نوشهر، فریدونکنار ، سوادکوه شمالی ، عباس آباد ، سیمرغ و کلاردشت و 57 شهر، 57 بخش، 132 دهستان و 3645 آبادی است.
بر اساس سرشماری سال 1395 ، جمعیت استان مازندران بالغ بر 3283577  نفر است 57 درصد جمعیت استان ساکن شهر و 43 درصد از جمعیت استان ساکن روستا هستند .تراکم نسبی جمعیت استان 135 نفر در هر کیلومتر مربع است که نسبت به جمعیت و وسعت کشور جمعیت بالائی را در خود جای داده است .


مردمان این خطه از شمال کشور در 14 آبان سال243شمسی مطابق با 250هجری قمری با استقبال از حسن بن زید علوی ، سنگ بنای نخستین حکومت شیعی در جهان را بنیان نهادند .  
مردم مازندران پس از تهاجم همه جانبه ارتش متجاوز عراق به خاک ایران در سال 1359 یکی از استانهای پیشتاز در حمایت مادی و معنوی ازجبهه های جنگ به شمار می رفت. همچنین در حمایت از جبهه مقاومت 43فرزند برومند مازندران جان شیرین خود را در دفاع از حرم آل الله تقدیم اسلام کردند.


مازندران از فرهنگي به قدمت پيشينه تاريخي خود برخورداراست از مهمترين شاخصه هاي فرهنگي اين استان مي توان به پرچمداري حكومت علوي و شيعي اشاره كرد كه نخستين حكومت علوي در مازندران تاسيس گرديد.که روز 14 آبان با همین نگاه با مصوبه شورای انقلاب فرهنگی در سال 1401 روز مازندران در تقویم ملی ثبت گردید . زبان مردم اين سامان تبري و زبان رسمي فارسي است. زبان تبري خود به گويش هاي مختلف تقسيم مي شود كه با اندك تفاوتي در سراسر مازندران مردم بدان تكلم مي نمايند. اين زبان بيشتر شفاهي بوده گرچه در سالهاي اخير كوشش هاي ارزشمندي از سوي پژوهشگران در جهت معرفي و بازشناسي ابعاد مختلف آن صورت گرفته است.
اين سرزمين از كهن ترين ايام تاكنون، انديشمندان بزرگي را دردامان پرمهر خود پروراند كه هركدام منشا خدمات ارزنده علمي و فرهنگي در مقياسي فراتر از زادبوم خويش گشته اند كه ايران و حتي ممالك اسلامي شاهد تابش انوار علم و دانش آنان بوده وهستند.

 

دور اول سفرهای استانی آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم، به پایان رسیده و اینک در آستانه شروع دور دوم سفرهای استانی ایشان هستیم. رویکرد مردمی سازی امور در ابعاد مختلف یعنی«با مردم بودن، در کنار مردم ماندن و از مردم شنیدن» از جمله مولفه های مهمی است که در دولت سیزدهم مورد توجه قرار گرفته و بر این راهبرد، رهبر معظم انقلاب مهر تایید زده ند.

در این میان خبرگزاری شبستان به عنوان رسانه حوزه دین، فرهنگ و اندیشه تلاش دارد بابررسی چالش های حوزه فرهنگ، هنر و رسانه استان و ارائه راهکارهایی برای رفع چالش ها، نقش فعال در تصمیم سازی و راهبرد سازی برای سفرها در حوزه های فرهنگی، دینی و اندیشه ای ایفا نماید. از این رو در نخستین گفتگو به سراغ حسین جوادی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران رفتیم که متن گفتگو از نظرتان می گذرد:

 

تهدیدها و چالش هاي استان مازندران در حوزه فرهنگ و هنر را بفرمایید.

با گذشت 43سال از عمر با برکت انقلاب اسلامی باید گفت در حوزه فرهنگ و هنر مهمترین مشکل استان مازندران که از فرهنگي به قدمت پيشينه تاريخي خود برخورداراست و به پرچمداري حكومت علوي و شيعي در دنیا شهره عام و خاص است،  بحث عقب ماندگی در حوزه زیرساخت هاست. که در ادامه به مواردی از این تهدیدها و چالش ها اشاره شده است.

 

- کم توجهی به توسعه مراکز فرهنگی، دینی و مذهبی.
-پایین بودن سرانه مطالعه مفید فرهنگی کتاب و کتاب خوانی.
- وجود آسیب های اجتماعی خصوصا اعتیاد و طلاق.
- وجود مراکز آلوده و حاشیه های پرخطر در اطراف برخی شهرها.
- بی کاری و عدم برنامه ریزی برای اشتغال زایی.
- عدم جامعیت برنامه ریزی برای گردشگران و ضعف برنامه ریزی جهت نظارت پذیری آن ها به ویژه در شهرهای ساحلی (پلاژها، مسافرخانه ها، منازل اجاره ای) 
- كندی در شكل‌گيري نهادهای فرهنگي فراگير و سازمان‌هاي مشاركتي و مردمي در استان.
- عدم اختصاص اعتبار کافی و متناسب با وظایف و  سیاست های فرهنگی ترسیم شده.
- پايين بودن ظرفيت اشتغال در بخش‌هاي فرهنگي استان.
- تعامل ضعیف نهادهای اجتماعي و فرهنگي با ساير مناطق كشور.
- مهاجرت بي‌رويه از روستا به شهر.
- حضور کمرنگ ایران در عرصه مبادلات فرهنگی و هنری با کشورهای همجوار.
- كم توجهي به مسائل اجتماعي گروه هاي آسيب پذير شامل ، زنان ، كودكان و سالمندان.
- پایین بودن سهم تولیدات فرهنگی، دینی وهنری در سبد خرید خانواده ها.
- رغبت کم سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی در حوزه فرهنگ و هنر و امور دینی.
- کم توجهی فضای نقدپذیری و گفت‌وگوی فرهنگی و هنری.

 


 پيشنهادها و راهکارهای اجرايي توسعه بخش فرهنگ و هنر  را بفرمایید.
-تعيين جايگاه مناسب بخش فرهنگ و هنر در برنامه هاي توسعه 
-احصاء وظايف دستگاههاي بخش فرهنگ و هنر و بازمهندسي وظايف و تعيين محورهاي راهبردي و عملياتي براساس اولويت هاي استاني.
-حذف موازي کاري، تداخل وظايف و ناهماهنگي هاي سازماني و تشکيلاتي ، با ادغام دستگاههاي موازي و ايجاد هماهنگي و وحدت رويه بين دستگاه هاي دولتي و نهادهاي غيردولتي.
-وحدت رويه و تمرکز سياست گذاري در بخش فرهنگ و هنر استان.
-جلب مشارکت هرچه بيشتر بخش غيردولتي و خصوصي به منظور افزايش ظرفيتهاي موجود و کاهش تصدي  هاي اقتصادي دولت و توسعه نقش هاي نظارتي و سياست گذاري دولت.
 - توسعه بهره مندي همگان از محصولات و خدمات فرهنگي و هنري و گسترش مراکز  ارائه محصولات خدمات مربوطه.
 -ساماندهي و بهبود وضعيت سرمايه هاي انساني بخش(خصوصاً در بخش دولتي) و ايجاد  انگيزش هاي لازم در آنان با تلفيق تجربه، علم و آموزش هاي تخصصي و استفاده از نيروهاي کارآمد و تحصيل کرده .
 -بازنگري اساسي در قوانين کلان فرهنگي با هدف ارتقا بخش فرهنگ و هنر و اقدامات لازم براي رفع موانع قانوني.   
- تقويت فرهنگ و زبان بومي و گسترش و ترويج خرده فرهنگ مازندراني در قالب  آثار هنري و فرهنگي. 
- افزايش مشارکت اجتماعي شهروندان استان .
-حمايت از نخبگان، پديدآورندگان و هنرمندان عرصه فرهنگ و هنر جهت نقش آفريني موثرتر در جامعه. 
 -معرفي و حمايت از برترينهاي عرصه ي فرهنگ و هنر استان. 
 -حمايت و ترويج فرهنگ و هنر از باب فناوري هاي جديد فرهنگي و هنري و توليد نرم افزارهاي فرهنگي هنري و قرآني.
 -چاره انديشي براي جلب حمايت مادي و معنوي مؤسسات دولتي و خصوصي و افراد خير براي اجراي فعاليت هاي فرهنگي و هنري. 
 - تدوين برنامه هاي فرهنگي و هنري در جهت توليد، توسعه، ترويج، نشر و حمايت از آثار مکتوب فرهنگي در استان. 
 - تدوين برنامه هاي فرهنگي و هنري در جهت احيا و اشاعه فرهنگ و هنر بومي و تلاش در جهت کاهش روند فراموشي زبان و گويش مازندراني .
-توسعه و تکميل زيرساخت هاي بخش فرهنگ و هنر استان .
- ايجاد عزمي قاطع جهت دست يافتن به هدف هاي توسعه بخش فرهنگ و هنر استان.
- حمايت هاي مادي و معنوي درخور از پژوهش هاي فرهنگي استان .


 در استان چه مواردی از لحاظ فرهنگی مهم بوده و چه بخش هایی به آن در دور اول دست یافتیم و چه بخش های در دور اول دست نیافتنی بوده که برای دور دوم سفرها باید مد نظر قرار گیرد و دلایل آن هم بفرمایید؟
-گذرگاهي و توريستي بودن استان و امكان توسعه ارتباطات فرهنگي بین استان ها.
- وجود انگيزه و اراده براي بهره‌مندي از آثار و يادمان‌هاي تاريخي و مذهبي و فرهنگي.
- وجود منابع انساني و ظرفيت‌هاي اجتماعي براي مسووليت‌پذيري و مديريت در بخش فرهنگي استان.
- آمادگي مشاركت بخش خصوصي جهت انجام فعالیت های فرهنگی.
- وجود جمعيت جوان ومستعد در استان و امكان گسترش فعالیت های فرهنگي و هنري.
-بهسازی، نوسازی و تکمیل پروژه های فرهنگی هنری.
-ایجاد مجتمع های فرهنگی هنری.


در سفر اول رئیس جمهور به استان مازندران تعداد پنج مصوبه شامل خرید (هشت هزار تن کاغذ) از شرکت چوب و کاغذ استان مازندران، اختصاص (300میلیارد ریال اعتبار) جهت تکمیل پروژه کتابخانه مرکزی، اختصاص(800میلیارد ریال اعتبار) جهت تکمیل تالار مرکزی ساری، اختصاص (100میلیارد ریال اعتبار) جهت تکمیل مجتمع های فرهنگی هنری استان مازندران، اختصاص(270میلیارد ریال اعتبار) جهت تکمیل مجتمع های فرهنگی هنری میاندورود و فریدونکنار در حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی به تصویب رسید.

اعتبار مصوب پروژه کتابخانه مرکزی ساری (ملی) برای سال 1401مبلغ 200میلیارد ریال و برای سال 1402مبلغ 100میلیارد ریال است. تاکنون مبلغ 50میلیارد ریال تخصیص یافته است. و پیشرفت فیزیکی نسبت به اعتبار 2درصد است.

اعتبار مصوب پروژه تالار مرکزی (ملی) برای سال 1401مبلغ 500میلیارد ریال و برای سال 1402مبلغ 300میلیارد ریال است. تاکنون مبلغ 150میلیارد ریال تخصیص یافته اسن. و پیشرف فیزیکی نسبت به اعتبار 5درصد است.

در بحث اختصاص (100میلیارد ریال اعتبار) جهت تکمیل مجتمع های فرهنگی هنری استان مازندران نیز تاکنون از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی هیچ گونه اعتباری ابلاغ نشده است.

پیرامون مصوبه اختصاص(270میلیارد ریال اعتبار) جهت تکمیل مجتمع های فرهنگی هنری میاندورود و فریدونکنار تاکنون از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای هریک از پروژه ها مبلغ70000میلیون ریال اعتبار مصوب ابلاغ شد.
 

 

پیشنهاد شما برای تقویت سفرهای دور دوم با توجه به تجربه دور اول سفرها، چیست؟
دولت سیزدهم دور دوم سفرها بر روی سه محور اقتصادی، اشتغال و فرهنگی تمرکز دارد، انتظار داریم در دور دوم سفر رئیس جمهور به استان بحث زیرساخت های فرهنگی مازندران توجه ویژه ای شود.
 
همچنین بودجه محرومیت زدایی فرهنگی یکی از ابتکارات دولت است، پیگیر هستیم تا در سال ۱۴۰۲ به حوزه محرومیت زدایی فرهنگی توجه بیشتری داشته باشند.

کانون های فرهنگی هنری مساجد یک فرصت مغتنم برای صف آرایی در جبهه مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان انقلاب و جنگ روایت ها بشمار می روند باید پای جوانان به این مراکز فرهنگی هنری باز شود و این مراکز پاسخگوی نیازهای روز جوانان باشند. انتظار داریم  زمینه تجهیز کانون ها با اختصاص اعتباراتی فراهم شود.

 

کد خبر 1230354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha