چشم امید هنرمندان گلستان به رونق اقتصادی در جشنواره پانزدهم

برگزاری پانزدهمین جشنواره اقوام در گلستان فرصت مناسب بهره‌وری از ظرفیت تولیدات گوناگون قومیت‌های ساکن این استان برای رونق اقتصادی است.

خبرگزاری شبستان- استان گلستان،

گلستان از دیرباز میزبان اقوام متعدد ایرانی بود و این سرزمین همواره چتر محبت خود را برای همه ایرانی ها فارغ از نژاد و مذهب گشوده و خوان خود را برای متنعم کردن آنان گسترانیده است.


اگر چه دشمنان ایران اسلامی همواره تلاش کردند تا از حضور اقوام متکثر در استان گلستان برای آشوب آفرینی و ایجاد ناامنی قومی و قبیله ای استفاده کنند اما سیاست های وحدت آفرینی جمهوری اسلامی در کنار فراهم کردن امکان بروز توانمندی ها به اقوام، آنان را در مسیر کسب هدفی والا که همان رسیدن به توسعه و پیشرفت ایران اسلامی بود قرار داد.


سکونت مسالمت آمیز اقوام در گلستان، این منطقه را با قابلیت ارزشمند مشاهده ظرفیت فرهنگی و هنری آنان آشنا کرد که در نتیجه آن برگزاری جشنواره اقوام ایرانی در دهه قبل به دستور کار مدیران این استان تبدیل شد.

 

یکی از ظرفیت هایی که پروراندن ابعاد آن با شمولیت منطقه ای و حتی فرامرزی می تواند به تقویت انسجام اقوام ساکن گلستان کمک کند، توجه به اقتصاد با اتکا به قابلیت های بومی هر قوم و طایفه است.

 

تولید انواع محصولات دستباف با تنوع رنگ و طرح های چشم نواز، ساخت صنایع دستی متعدد با کاربری های فراوان در زندگی روزمره، پخت انواع محصولات غذایی برای سلیقه و ذائقه های گوناگون، از جمله توانمندی های اقوام ساکن گلستان است که گوشه ای از آن ها در جشنواره اقوام چهارده دوره قبل به نمایش در می آمد اما بهره مندی از آنان به دوره چند روزه و کوتاه مدت جشنواره محدود می ماند.

 

از جمله تدابیری که می توان با اتکا به آن به وضعیت تولید محدود اقوام گستره ای منطقه ای و فراگیرتر بخشید، توجه به صنعتی سازی محصولات با تاکید بر حفظ اصالت و جلوگیری از صنعتی شدن تولیدات است.

 

چگونه است که مردم ایران در مناسبتی مانند عید نوروز که سنتی برآمده از هزاران سال تاریخ این کهن سرزمین است، نشانه‌های فرهنگ بیگانه مانند چین را با قراردادن ماهی قرمز بر روی سفره هفت سین مورد استفاده قرار می دهند اما حاضر نیستند یا نمی توانند سفره های دست بافت دختران ترکمن را به عنوان یک زینت کاربردی بر روی طاقچه خانه نگهداری کنند؟

 

یکی از دلایل رغبت کم مردم ایران برای استفاده از محصولات بومی و اقوام، اطلاع اندک از تولید آن است که به نظر می رسد برگزاری جشنواره اقوام این مشکل را حداقل برای گلستان و استان های پیرامونی می تواند حل کرده و یابه حداقل برساند.

 

توجه به معرفی هر چه بهتر محصولات تولید شده اقوام در گام اول کمک ماندگاری به رونق اقتصادی آنان و ایجاد انگیزه برای حفظ سنت های به جای مانده از نیاکان خواهد کرد و از طرف دیگر به انسجام بیشتر ایرانیان با یکدیگر و استفاده از مظاهر بومی در زندگی خواهد انجامید.

 

استاندار گلستان با اشاره به ضرورت توجه بیشتر به اقتصاد اقوام ساکن استان، گفت: موضوع اقتصادی در سال جاری به جشنواره فرهنگ اقوام اضافه شد و در این راستا تلاش می کنیم با تشکیل کمیته‌ای با عنوان کمیته اقتصادی، به تجربه‌های موفق استان در پروژه پیشرفت اقتصادمحور روستا پرداخته شود.

 

علی محمد زنگانه اظهار داشت: در دوره پانزدهم جشنواره باید تلاش کنیم به همه جنبه‌های فرهنگی و اقتصادی اقوام از جمله معرفی آداب، رسوم و فرهنگ اقوام ساکن در استان گلستان و سایر نقاط ایران اسلامی توجه کنیم و اجرای جشنواره معطوف به بخش خاصی  نباشد.

 

وی یادآور شد: در استان گلستان حدود 47 درصد جمعیت استان در مناطق روستایی سکونت دارند از این‌رو در جشنواره پانزدهم با اضافه شدن بعد اقتصادی، باید به اقتصاد روستا توجه ویژه شود.

 

معاون سیاسی امنیتی استاندار گلستان هم گفت: برگزاری جشنواره اقتصاد و فرهنگ اقوام ایران زمین، عامل معرفی بیشتر آداب و رسوم و ویژگی‌های فرهنگی اقوام ساکن این استان است. 

 

سیدعلی مهاجر اظهار داشت: برگزاری این جشنواره موجب معرفی قابلیت‌های گردشگری و فرهنگی گلستان می‌شود و زمینه تسریع در جلب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی را فراهم خواهد کرد.

 

وی افزود: شناخت بهتر اقوام از یکدیگر و شناسایی آداب و رسوم و فرهنگ‌ها از جمله اهداف برگزاری این جشنواره است.

 

معاون سیاسی امنیتی استاندار گلستان ادامه داد: آداب، سنن و رسوم اقوام ساکن گلستان هویت منطقه را تشکیل می‌دهد که معرفی آن به نسل جوان نیازمند همت همگانی است.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان هم تاکید کرد: رویکرد پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگ و اقتصاد اقوام ایران زمین به میزبانی این استان توجه به اقتصاد صنایع دستی است. 

 

محمدجواد ساوری اظهارداشت: ۱۴ دوره گذشته این جشنواره فقط در ظاهر با عنوان بین‌المللی برگزار می‌شد اما برگزاری آن هیچ عایدی برای گلستان نداشت.

 

وی بیان کرد: جشنواره پانزدهم در کنار تلاش برای گسترش فرهنگ‌ و خرده فرهنگ‌های اقوام ساکن گلستان، به دنبال رونق اقتصاد اقوام به ویژه در بخش صنایع دستی است که تحقق این هدف می‌تواند گره‌ مشکلات اقتصادی بیش از ۳۷ هزار هنرمند صنایع دستی گلستان را باز کند.

 

 

کد خبر 1230365

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha