سهیم شدن نوجوانان اصفهانی در سیاست گذاری شهری

نشست صمیمی نوجوانان نصف جهان با مسئولین شهری تحت عنوان رویداد «به وقت مطالبات نوجوان» فرصتی برای سهیم شدن نوجوانان اصفهانی در سیایست گذاری شهری است.

خبرگزاری شبستان - زهره- سادات طالقانی/ دوران نوجوانی از مراحل بسیار مهم تحوّل شخصیت انسان به شمار می رود که یکی از مهمترین نیاز‌های اساسی نوجوان در این دوران نیاز به تعلق به گروه است. نوجوان با کاهش ارتباط خود از خانواده به شرکت در گروه همسالان علاقه وافری نشان می‌دهد. نکته جالب این است در این دوران؛ نوجوان حرف همسالان خودش را نسبت به مربیان و والدین راحت‌تر می‌پذیرد و باور می‌کند. این ویژگی می‌تواند برای نوجوان یک فرصت محسوب شود. 

پژوهش‌ها نشان می‌دهند وقتی نوجوانان دارای نقش و تاثیرگذاری معنادار در محیط اطراف‌شان هستند، این عاملیت به رشد آن‌ها کمک می‌کند بنابراین می‌توان گفت یکی از ضروری‌ترین فعالیت‌ها برای نوجوانان کمک به اجتماع است. بچه‌ها می‌توانند به گروه‌های دوستی، خانواده و حتی گروه‌های بزرگ‌تر کمک عملی یا عاطفی کنند و این‌ کمک‌ها با رشد آن‌ها عمیق‌تر و معنادارتر خواهد شد.

از نظر اجتماعي، نوجواني دوره ي آماده سازي فرد براي پذيرش نقش هاي آتي به عنوان يک بزرگسال است. 

به همین منظور در اصفهان به مناسبت تکریم نوجوانان گردهمایی هایی با عنوان «بی واسطه» در شهر اصفهان برگزار شده که نوجوانان در این نشست‌ها رودرروی مدیران ارشد استان می‌نشینند و با آن‌ها به بحث و تبادل نظر پیرامون مسائل و موارد مختلف می‌پردازند.

هدف  از برپایی این نشست‌ها شنیدن بدون واسطه دغدغه‌های نوجوانان است چراکه واقعیت این است که کمتر با نوجوانان گفت‌وگو می‌کنیم و این نشست‌ها فرصت مناسبی است که نوجوانان شهر ایده‌ها، طرح‌ها و نقدهای خود را به گوش مدیران، مسئولان شهر و استان برسانند.

 به مناسبت هفته نوجوان نشست صمیمی نوجوانان نصف جهانی با حضور مسئولین شهرداری تحت عنوان رویداد «به وقت مطالبات نوجوان» در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی با حضور جمعی از نمایندگان نوجوان شهر اصفهان، برگزار شد.

پیش از شروع نشست با مسئولان، نوجوانان در حال انجام تدارکات برنامه یا در حال تمرین و متمرکز شدن بر روی مطالبات خود بودند و عکاسان دوربین‌های خود را برای ضبط برنامه آماده می‌کردند.

شروع نشست بی‌واسطه نوجوانان نصف جهانی با قرائت قرآن و سرود ملی آغاز شد و نوجوانان شروع به گفتن مطالبات خود کردند و همه دوست داشتند حرف‌هایشان شنیده شود و پاسخ و قول اجرا بگیرند که بتوانند در مسیر آینده سازی برای شهر خود قدمی بردارند.

نوجوانان اصفهانی مطالبات خود را در زمینه گسترش امکانات رفاهی و فرهنگی و سایر موضوعات بیان کردند و مسئولین هم‌زمان با مطرح شدن موضوع، پاسخ خود را بیان می‌کردند.



هفته نوجوان فرصتی برای مطالبه دقیق‌تر است

در ادامه «مجتبی شاهمرادی» ضمن تبریک هفته نوجوان اظهار داشت: از این هفته به خوبی استفاده کنید چرا که این فرصت، فرصتی است که شما دغدغه‌ها و مطالبه‌های خود را در جمع دقیق‌تر بیان می‌کنید.
 

معاون فرهنگی شهردار استان اصفهان ادامه داد: ما تلاش کردیم که هدیه‌ای به همه نوجوان‌های اصفهانی بدهیم و تمام امکانات تفریحی که تحت مدیریت شهرداری است از جمله: تله کابین، تله‌سیژ، باغ‌های پرندگان و مکان‌های تفریحی و موزه‌ها مانند عصارخانه شاهی، حمام علی قلی آقا و همچنین چند مکانی که متعلق به میراث فرهنگی است با تخفیف ۵۰ درصد در اختیار شما قرار گرفته است و می‌توانید با ارائه کارت شناسایی از این امکانات استفاده کنید.

شاهمرادی بیان کرد: ما سعی می‌کنیم از نظرات شما نوجوانان و جوانان استفاده کنیم و حتما حرف‌های شما بخش عمده‌ای از حرف‌های ما است، پس بهتر و دقیق‌تر به حرف‌های شما گوش می‌دهم‌.



حرف نوجوانان باید شنیده شود

«سید محمد سجاد‌زاده»، اذعان داشت: با دیدن شما نوجوانان، دیروز خودم و فردا شما را می‌بینم؛ فردا هرکدام از شما در این کشور پرچم‌دار و علمدار هستید و قطعا فردای این کشور را می‌سازید و همان‌طور که جدی هستید باید جدی گرفته شوید.
 

معاون فرهنگی هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان بیان کرد: شما حرف‌هایی برای گفتن دارید که باید شنیده شود؛ امیدواریم این جلسات بی‌واسطه ادامه پیدا کند و صرفاً به این هفته محدود نباشد بلکه در طور سال با دیگر مسئولان شهری ادامه یابد چرا که حرف‌های جدی نوجوانان، شهر را برای زیست آن‌ها بهتر و زیباتر خواهد کرد.

سجادزاده افزود: این روزها طراحان شلوغی میدان‌های کشور و شهر بسیار روی شما حساب کرده‌اند اما شما می‌توانید معادلاتشان را بهم بزنید و کمک شما طرف بازی را به نفع ملت ایران تغییر خواهد داد.



نوجوان دوست دارد دیده و تأیید شود

«علیرضا احمدی» نیز خاطرنشان کرد: از هشتم تا سیزدهم آبان ماه هفته نوجوان نام گذاری شده است و هدف این است که نوجوان را در طول سال خصوصاً این هفته ببینیم و بشنویم؛ با لطف خدا و بعد با همکاری و همیاری مسئولین و کادر نوجوان فعالیت‌های ارزشمندی در حال انجام است که هدف سال‌ها تلاش ما نیز این است نوجوان دیده شود و شاهدیم که از نوجوان برای نوجوان اتفاق افتاده‌است و این یعنی خود نوجوان برای خود محتوا تعریف و تعیین کند.
 

مدیر عامل شبکه رسانه‌ای بازتاب یادآور شد: اگر نوجوان برای قشر خود کاری را انجام بدهد خیلی جذاب‌تر خواهد بود و خیلی بهتر کار را پیش می‌برند، زیرا سلیقه قشر خود را بهتر می‌داند و نباید فردی که از قشر نوجوان نیست برای نوجوان تأمین محتوا کند.

وی در رابطه با هفته نوجوان افزود: این هفته برای نوجوانان بهانه‌ای برای نمایش و اثبات و درخشش استعدادهایشان است و ابتدا و امتداد مسیر استعداد نوجوان تنها در هفته جاری رخ می‌دهد چرا که کمال پایانی ندارد همانگونه که مسیر نوجوانان پایانی ندارد و انتظار می رود که نوجوانان آینده ساز مملکت باشند.

مدیر شبکه رسانه‌ای بازتاب بیان کرد: نوجوان می‌خواهد علاوه بر دیده شدن، شنیده و تائید شود و تقاضا دارم که این بستر بیشتر برای نوجوان فراهم شود؛ قطعاً اگر استعداد نوجوان تائید شود انگیزه‌اش افزایش می‌یابد و در نتیجه کارهای مفیدی در جامعه خود انجام می‌دهد و آینده خوبی را برای ایران می سازد.


وی گفت: نوجوان و جوان را باید جایگزین کودک و نوجوان کرد؛ تا زمانی که ما از کودک و نوجوان صحبت می‌کنیم دیدگاه ما نگاه بالا سری است و همواره نوجوان را به کودک متصل می‌کنیم در صورتی که شخص نوجوان خود را جدا می‌بیند و می‌گوید من بزرگ هستم.

احمدی در پایان ضمن قدردانی از حمایت مسئولین پای کار نوجوان خاطرنشان کرد: نوجوان دوست دارد دیده و تایید شود؛ اگر ما نگاه خود را نسبت به این قشر تغییر دهیم قطعا اتفاقات مثبتی حتی با برگزاری یک جلسه کوچک خواهد افتاد.



حمل و نقل رایگان برای دانش‌آموزان

در پی این نشست بسیاری از نوجوانان حاضر در جلسه مطالبه اصلی خود را در راستای امکانات و تجهیزات برای بانوان و دختران اعلام کردند و بسیاری اذعان داشتند امکانات و تجهیزات کتابخانه‌ها و کتاب‌های این مراکز نیاز به بروز شدن دارند و علاوه بر این باید به شناسایی کتاب فروشی‌ها و فرهنگسرا ها در سطح شهر توجه شود؛ نوجوانان توجه به ادبیات، فرهنگ ایرانی و آداب و رسوم اسلامی را نیز بیان کردند.

یکی از نوجوانان حاضر در جلسه اظهار کرد: در مراسمات مذهبی و عزاداری در سطح شهر به زیبا سازی مذهبی و سیاه پوشی بسیار توجه می‌شود اما در اعیاد و جشن‌های مذهبی به همان اندازه توجه نمی‌شود.
دیگر نوجوانی اذعان داشت: بیشترین استفاده از حمل و نقل عمومی توسط دانش‌آموزان صورت می‌گیرد و چه بهتر است که این حمل و نقل برای دانش آموزان رایگان شود همچنین سرعت اتوبوس‌ها و متروها افزایش یابد و علاوه بر این مشکل کمبود دستگاه‌های شارژ اصفهان کارت در سطح شهر به حداکثر برسد چرا که همان تعدادی هم که وجود دارد دسترسی به آن مشکل است.

علاوه بر این موضوعات نوجوانانی دغدغه نشنیده شدن صدای اذان در مناطقی از سطح شهر را داشتند و اکثریت معتقدند که صدای اذان در برخی از نقاط شهر که انتظار می‌رود موقع اذان حس و حال خاص خود را داشته باشد به سختی به گوش می‌رسد و یا حتی اصلا پهش نمی‌شود.

نوجوانی دیگر در این نشست بیان کرد: باید به شناسایی استعدادهای موسیقیایی و هنرهای آوایی توجه ویژه‌ای شود چرا که ما هنرمندان زیادی در این زمینه‌ها داریم.
شاهمرادی معاون شهردار در پاسخ به مطالبات نوجوانان اظهار داشت: یکی از مشکلات ما این است که اطلاعات‌مان را دقیق نمی‌کنیم؛ تمام ورزشگاه‌های سر پوشیده‌ای که در شهر داریم بیشتر از 70 درصد از مخاطبان آن‌ خانم‌ها هستند اما ما قبول داریم که این امکانات کم است و باید بیشتر شود.

وی افزود: ما نزدیک به ۱۰ تا زیر ساخت برای خانم ها داریم که ۷ مجموعه از آن‌ها باغ بانوان است؛ اما نکته ای که وجود دارد این است که در مرکز شهر زیاد نیست و ما تلاش می‌کنیم تا زیر ساخت‌های آن به‌روزرسانی شود همچنین از ابتدای سال تا کنون بیش از ۵۰ هزار نفر از باغ بانوان استفاده کردند که آمار بسیار خوبی است و ما در تلاش هستیم تا فضای این باغ ها توسعه پیدا کند.

شاهمرادی خاطرنشان کرد: ما در حال ایجاد سایت‌های اختصاصی هیجانی برای خانم ها هستیم و اگر شما ایده و طرحی دارید میتوانید مطرح کنید تا ما برای بهبود زیر ساخت ها از آن استفاده کنیم.

وی در مورد تعادل زیبا سازی شهر در ایام عزاداری و جشن ها بیان کرد: ما تلاش می‌کنیم تا در ایام شادی و عزا تواضن برقرار باشد و سعی داریم تا این برابری درست باشد اما واقعیت این است که ایام عذاداری بیشتر به چشم می‌آید و یکی از کار های مهم شهرداری حمایت از فعالیت های مردم در مراسمات مختلف است.

معاون فرهنگی شهرداری خاطر نشان کرد: به روز رسانی تجهیزات و امکانات کتابخانه‌ها در دستور کار است و تا چند ماه آینده این اتفاق خواهد افتاد؛ و شما هم می‌توانید در ایده پردازی ایجاد رغبت در کتابخوانی نوجوانان به ما کمک کنید.

وی اضافه کرد: در مورد موسیقی و شناسایی استعدادهای موسیقی در اصفهان، هنرسرای خورشید دفتر تخصصی موسیقی است و یکی از کار هایی که انجام می‌دهد حفظ و حراست از مکتب موسیقایی و آوایی اصفهان است؛ بنابراین از شما خواهشمندیم اگر طرح و ایده‌ای دارید که می‌تواند به ما کمک کند حتما مطرح کنید تا کشور خوب و به خصوص اصفهان خوبی داشته باشیم.

مطالبه‌گران زیاد و زمان بسیار محدود بود به همین دلیل عده‌ای از نوجوانان حاضر در جلسه نتوانستند مطالبات خود را بیان کنند و دیگر حاضران نوجوان در نشست حرف‌های خود را به جلسات و روزهایی دیگر موکول کردند.

در پایان و موقع خداحافظی همهمه دغدغه نوجوانان و مطرح کردن مسائل در سالن پیچیده بود.

کد خبر 1230648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha