کنش گری اجتماعی با محوریت مسجد/ درگیری تمدنی و دینی در آشوب های مدنی اخیر

کنش‌گری اجتماعی یکی از مسائل مهم در میان فعالان مسجدی است. به ویژه آنکه در هر دوره تاریخی و متناسب با موقعیت های اجتماعی نیازمند تحلیل محتوایی هستیم تا با نگاهی آگاهانه کنش گری اجتماعی داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان البرز، فاطمه دانایی: 

 

کنش گری اجتماعی یکی از مسائل مهم در میان فعالان مسجدی است. به ویژه آنکه در هر دوره تاریخی و متناسب با موقعیت های اجتماعی نیازمند تحلیل محتوایی هستیم تا با نگاهی آگاهانه کنش گری اجتماعی داشته باشیم. فراهم آوردن موقعیت برپایی نشست هم اندیشی با هدف پاسخگویی در مسجد به واسطه کانون های فرهنگی هنری مساجد یکی از این بسترهای موثر در این جریان است. 

 

مسجد امام حسن مجتبی(ع) در دهقان ویلای کرج و مسجد جامعه رجایی شهر کرج با محوریت کانون های فرهنگی هنری مساجد میزبان اساتید و متخصصان تحلیل گر سیاسی و اجتماعی شدند. 

 

برپایی نشست های هم اندیشی با محوریت کانون های فرهنگی هنری مساجد به ویژه در خصوص موضوع روز که آشوب های اخیر با عنوان اعتراض های ساختارشکنانه است، بهانه ای شد تا پای میز مصاحبه با حسین امدیان، دبیر قرارگاه خاتم الاوصیاء استان البرز در بستر مسجد بنشینیم.

 

برآورد شما به عنوان یک تحلیل گر سیاسی و اجتماعی از وقایع اخیر آشوب های مدنی چیست؟

 

بیانیه مشترک وزرات اطلاعات و سپاه به دست می آید، ایران از یک کودتا جدی گذر کرد. ۲ محاسبه اشتباه دشمنان انقلاب اسلامی ایران، باعث شد که این ضربه مهلک عملیات فریدون به زمین بخورد. ابتدا در خصوص بانوان بدحجاب. گفتند که هرکس که حجاب خوب و کامل ندارد، علیه نظام و دین است. غافل از اینکه بسیاری از این افراد، ربطی به سیاست ندارند و از قضا طرفدار نظام هستند.

 

دوم اینکه آن ها آمدند و برای دهه نودی ها، طرح درست کردند. چون سرود سلام فرمانده که در ۸۰ کشور اجرا شد آن ها را به خشم آورده بود. از طرفی محاسبه کرده بودند که در جریان شیوع کرونا برای نسل امروز کار کرده اند و آن ها را وابسته به چهره های هنری و ... کرده اند تا به موقع از این بستر استفاده کنند. در این دوره از آشوب های مدنی ۱۰ هزار قبضه جمع آوری شد. 

 

یکی از ابزارهای مورد استفاده معاندان نظام انقلاب اسلامی بهره برداری از رسانه است در این خصوص توضیح بفرمایید؟

 

یکی از مولفه های مهم این جنگ رسانه است آنچنان که در آمار شبکه های بی بی سی، من و تو و اینترنشنال ۶۰ درصد محتواسازی را برعهده داشتند ولی مهمترین مطلب این است که هر دروغی که گقتند بسیاری از نوجوانان ما باور کردند، که با عنوان کاربرد تکنیک اقناع است. پلیس گشت ارشاد بدون پلیس زن اقدام نمی کند. بعضی از ون های گشت پلیس برای بازداشت ساقی های موادمخدر که از زنان و مردان هستند اقدام می کنند که در این دوره از دروغ های رسانه ای علیه گشت ارشاد استفاده کنند. 

 

هنر فضای مجازی در پیش سازی با هدف تکنیک اقناع بسیار بالا است. دشمن سرمایه گذاری خودش را روی نسلی گذاشته است که تمام داشته هایش از فضای مجازی است. آمار همراه اول بودن تلفن های همراه را بررسی کنید. نسل دهه هشتادی و نودی در دوران فضای مجازی به دنیا آمده اند. تفاوتی میان این نسل و نسل های پیش از آن است. این مختصات باوری را برای نسل امروز به وجود آورده که این فضا درست و کامل تر می گوید. 

 

باید یاد بگیرم بهتر مطالعه کنیم. بهتر تفکر کنیم. چرا که رسانه موج آفرینی و تغییر حس ایجاد می کند. رسانه قدرت تغییر نیاز را ایجاد می کند. برای همین ضرورت رشد سواد رسانه را ایجاد می کند. واقعیت های دنیای مجازی قابل تأمل است. 

 

لطفا بفرمایید، تحلیل شما از مماشات و یا برخورد با آشوب گران مدنی چیست؟

 

در برخورد ما پروتکل داریم. لایه هایی برای برخورد وجود دارد. حضور نیروی بسیج زمانی است که نیروی انتظامی نیاز به کمک دارد پیش از اینکه از یگان ویژه کمک بگیرد. در این اغتشاش ها یک قبضه هم مأموران پلیس و بسیج نبرده اند. ساچمه پلاستیکی بوده ولی قبضه تفنگ نبوده است.

 

اینکه در این درگیری تمدنی و دینی را در این دوره شاهد هستیم. اینکه آرم الله پرچم را در می آورند و می سوزانند. اینکه روسری و حجاب را از سر برمی دارند و قرآن آتش می زنند. امروز رهبر ما، طلبه های روحانی، بانوان محجبه و ... به خاطر دین و حمایت از دین مورد هجمه قرار گرفته اند. 

 

بسیاری از جوانان ما هنوز نمی دانند که استکبار چیست. هنوز نمی دانند پایان بی دینی کجاست. آمریکا که مهد آزادی است را ببینید. بنابر آمار یک سوم جرم زندانیان آمریکا تجاوز به عنف است. 

 

اینکه امام حسن مجتبی(ع) تن به صلح با معاویه می دهد. اینکه امام حسین(ع) برای دین و امر به معروف و نهی از منکر به شهادت می رسد و دیگر نمونه ها برای دفاع از دین است. نظام اسلامی ایران برای حفظ دین و نسل نوجوانی که بی اطلاع از حقایق استکبار است، مماشات می کند. 

 

کد خبر 1230701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha