«وقف ها و صدقه ها» منتشر شد

مبحث وقف ها و صدقه ها از کتاب جواهر الکلام تالیف شیخ محمد حسن نجفی با ترجمه و توضیح دکتر اکبر نایب زاده منتشر شده است.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی، مریم داوری: کتاب «ترجمه جواهر الکلام وقف ها و صدقه ها» مشتمل بر 454 صفحه با ترجمه و توضیح دکتر اکبر نایب زاده از سوی انتشارات خرسندی چاپ و روانه بازار کتاب شده است. این کتاب مشتمل بر سه فصل با عناوین در عقد وقف و صدقه، در شرایط وقف و در لواحق وقف است. در فصل دوم، چهار مبحث شامل در شرایط موقوفه، در شرایط واقف ، در شرایط موقوف علیه و در شرایط وقف بررسی شده است.

 

کتاب «ترجمه جواهر الکلام وقف ها و صدقه ها» تالیف استاد شیخ محمد حسن نجفی است که از سوی دکتر اکبر نایب زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ترجمه شده است. آیات الاحکام، فقه تطبیقی ارث و وصیت ،اصطلاحات حقوقی به زبان عربی و جواهر الکلام قصاص از جمله کتابهایی است که نایب زاده به رشته تحریر در آورده است.

 

 در قسمتی از کتاب« ترجمه جواهر الکلام وقف ها و صدقه ها »می خوانیم: از تذکره نقل شده که گفته است اگر کسی بگوید این خانه را برای دیگران حرام و تا ابد برای مساکین اختصاص دادم یا بگوید این خانه ام به دیگران حرام و تا ابد برای مساکین است، این کنایه از وقف است و اگر قرینه ای ضمیمه آنها شود مانند عبارت صریح وقف خواهد بود. اگر قرینه نباشد نخواهد بود. دیگران هم مانند آن را گفته اند. آری علامه در تبصره گفته است که ظاهرترین قول شافعی ها این است که با گفتن حلال کردم و ابدی کردم، وقف تشکیل نمی شود چون این عبارت را مستقل برای وقف به کار نمی برند؛ با این عبارت وقف را تاکید می کنند اما عباراتی که در آخر گفتند این خانه را برای دیگران حرام و برای مساکین اختصاص دادم با وجود قرینه وقف بودن آن اختلافی نیست.

در بخش دیگری از این کتاب آمده است: در واقع بلوغ شرط است و حداقل پسر بچه باید 10 ساله باشد و باید عاقل بوده و بتواند در آن مال تصرف کند. این شرط اخیر ما را از دو شرط قبلی بی نیاز می کند (یعنی وقتی گفتیم بتواند در آن مال تصرف کند معنی اش این است که باید عاقل و بالغ هم باشد) لذا در لمعه به شرط کامل بودن اکتفا کرده است. در دروس گفته اهلیت وقف کردن داشته باشد، از سرائر و غنیه نقل شده است که در شرایط وقف گفته است واقف اجماعا باید مختار بوده و مالک استفاده مجانی از آن مال باشد. پس از آنکه می دانیم هرچند و هر چند وقف را عبادت بدانیم، عبادت بچه شرعی است ولی در تصرفات مالی گفتار بچه بی اثر است و عبادت دیوانه چه عبادت لفظی مانند نماز و چه عملی مانند روزه لغو است.

 

در قسمتی از کتاب « ترجمه جواهر الکلام وقف ها و صدقه ها »آمده است: برخی گفته اند وقف در ذمی صحیح نیست مگر اینکه ذمی پدر و مادرش باشد چون خدا در مورد پدر و مادر به نیکی کردن امر فرموده است لذا در مورد آنها صحیح و برای دیگران جایز نیست. برخی گفته اند برای خویشاوندانش صحیح است. قول نخست که به کافر ذمی چه خویشاوند و چه نباشد وقف جایز است با اصول و قواعد مذهب ما مناسب تر است. در این مسئله قبلا مفصل بحث کردیم و گفتار مصنف صریح یا غیر صریح این است که در وقف قصد قربت شرط نیست والله العالم.

 

گفتنی است، کتاب « ترجمه جواهر الکلام وقف ها و صدقه ها » اثر محمد حسن نجفی با ترجمه و توضیح دکتر اکبر نایب زاده به قیمت 160 هزار تومان از سوی انتشارات خرسندی چاپ و روانه بازار کتاب شده است.

 

 

کد خبر 1230848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha