فعالیت تک بعدی کتابخانه های عمومی باید توسعه پیدا کند

حجت الاسلام معتمدی گفت: فعالیت تک بعدی کتابخانه های عمومی آسیبی بر حوزه مطالعه بوده که باید تنوع برنامه ها توسعه پیدا کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، در آستانه فرارسیدن هفته کتاب و کتابخوانی و تبیین ظرفیت‌های این حوزه و همچنین چالش ها و برنامه پیش رو  در استان اصفهان، با حجت الاسلام «رمضانعلی معتمدی» سرپرست اداره کل کتابخانه استان اصفهان به صورت تفضیلی گفتگو کرده ایم.

 

وضعیت فعلی کتاب و کتابخوانی در استان اصفهان چگونه است؟

 

در حال حاضر 294 کتابخانه عمومی تحت نظارت اداره کل کتابخانه های عمومی قرار دارد که 211 مورد آن به طور مستقیم  مابقی به صورت مشارکتی با نهادهای دولتی، مدیریت شهری و بخش خصوصی مدریت می شود.

بیش از هزار و 600 باب کتابخانه در مساجد استان راه اندازی شده که حدود 200 باب آن توسعه یافته و امکانات خوبی دارند و همچنین شهرداری ها هم در نقاط مختلف محیط هایی را به کتابخانه اختصاص داده و توسط معاونت فرهنگی همین نهادها مدیریت می شود.

 

130 هزار نفر از مردم استان اصفهان عضو کتابخانه های عمومی هستند  و کارت عضویت دارند که این عدد در مقایسه با جمعیت بیش از پنج میلیون نفری بسیار کم بوده که البته برخی هم در دیگر کتابخانه ها عضو بوده اند که آماری از آن ها نداریم.

تعدادی پروژه کتابخانه سازی هم در دستور کار و در حال انجام است که با همکاری مسئولان استانی به بهره برداری خواهد رسید.

 

شهرداری ها در پرداخت سهم خود برای مدیریت کتابخانه ها همکاری می کنند؟

 

انجمن کتابخانه های عمومی در 106 شهر استان تشکیل شده که شهرداران هم عضو این تشکیلات بوده و در پیشبرد اهداف کتاب و کتابخوانی همراهی دارند و در پرداخت سهم نیم درصدی سرفصل هزینه های جاری همکاری می کنند.

حدود 2 یا سه شهرداری در پرداخت این سهم خود کمتر توجه دارند که جلسات مشترکی با آنان و مدیریت استان برای رفع این مشکل برگزار شده و نظر آنان قطعا جلب می شود.

برخی از شهرداری ها با مشکل درآمدی روبرو هستند میزان پرداختی آنان پاسخگوی نیاز کتابخانه عمومی آن شهر نبوده به همین خاطر از منابع مالی نهاد کتابخانه های عمومی کشور برای تامین نیاز مالی استفاده خواهیم کرد و یا از منابع مالی دیگر شهرها تا حد 30 درصد استفاده می کنیم.

 

توسعه فعالیت های کتابخانه های عمومی پیش بینی شده است؟

 

فعالیت تک بعدی کتابخانه های عمومی آسیبی بر حوزه مطالعه بوده که باید تنوع برنامه ها توسعه پیدا کند و این مراکز تنها برای مطالعه و امانت دهی کتاب نباشند بلکه اجرای برنامه های فرهنگی، هنری و کتابخوانی، برگزاری مسابقات هم در کنار فعالیت های ذاتی مورد توجه قرار می گیرد.

 

جامعه محوری کتابخانه ها و دعوت از خانواده، دانش آموزان و اقشار مختلف برای عضویت در کتابخانه و بهره گیری از ظرفیت های موجود مورد توجه است.

نهادهای دولتی، خصوصی و مردمی هم باید در رشد و پویایی کتابخانه های عمومی با مسئولان این نهاد همکاری کنند و شرکت های بزرگ اقتصادی نیز سهم خود را در امر مطالعه کارکنان خود و شهر پیرامونی ایفا کنند.

 

 برای پویایی کتابخانه های عمومی چه برنامه ای در پیش رو دارید؟

 

هم افزایی بین بخشی، جلب مشارکت همگانی و ایجاد بسترهای توسعه فعالیت های کتاب و کتابخوانی را در برنامه داریم که با همکاری اعضای جامعه به اندازه سهم خود محقق خواهد شد.

جامعه امروز ما به مطالعه نیاز دارد و باید این مقوله در سبد نیازهای اصلی خانواده قرار بگیرد تا توسعه کشور هم رقم بخورد و بسیاری از چالش ها رفع شود.

 

چه برنامه هایی برای هفته کتاب و کتابخوانی در استان پیش بینی شده است؟

 

بیش از 2 هزار برنامه در سطح استان اصفهان پیش بینی شده که متناسب با شرایط شهرها و روستاها این اتفاق رقم می خورد و از روز شنبه تا پنج شنبه آینده شاهد این رویدادها هستیم.

برپایی نمایشگاه کتاب، مسابقات کتابخوانی، رونمایی از تازه های نشر، جلسات نقد و بررسی کتاب، تجلیل از کتابداران و اعضا برتر کتابخانه های عمومی و فعالیت های تبلیغاتی شهری از جمله عناوین برنامه های این هفته است.

کد خبر 1230884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha