جرم قاتلان و ضاربان اغتشاشات قابل اغماض نیست/ ارفاقات قانونی برای فریب خوردگان

حجت الاسلام اژه ای گفت: کسانی که در جریان اغتشاشات اخیر فریب خوردند و دست به جنایت نزدند و به طور واقعی پشیمان هستند و تعهد می دهند از ارفاقات قانونی بهره مند شوند اما جرم با افرادی که تعدادی بی گناه را شهید و مجروح کردند قابل اغماض نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، حجت الاسلام والمسلین محسنی اژه ای امروز پنج شنبه (19 آبان) در دیدار با کارکنان و قضات دادگستری خراسان جنوبی با اشاره به اتفاقات اخیر در کشور با بیان اینکه دشمن به طور جد در تلاش است تا از ضعف هایی که وجود دارد، نهایت بهره برداری را کند، افزود: دشمن تلاش می کند تا برای بسیاری از افراد با مخلوط کردن حق و باطل تشویشی به وجود آورده که جوانان نتوانند حق و باطل را تشخیص دهند و در همین راستا جای ظالم و مظلوم را عوض می کند.

 

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای افزود: دشمن با بزرگنمایی ضعف ها تلاش دارد تا آنچه را که نتوانسته از راههای مختلف از جمله نظامی، تحریم، ترور و فشارهای سیاسی و امنیتی به وجود آورد، با جنگ ترکیبی که امروز به راه انداخته است، به زعم باطل خود، حرکت رو به جلوی انقلاب را متوقف کند که این مهم هوشیاری و بصیرت بیش از پیش می خواهد.

 

به گفته وی، نظام همان طور که تاکنون در مراحل مختلف از این تهدیدات دشمن در راستای پیشرفت و جهش خود استفاده کرده است، باید از این تهدیدات دشمنان نیز نهایت استفاده را ببریم و این ناهنجاری ها را تبدیل به فرصت کنیم.

 

رئیس قوه قضائیه افزود: باید از این اتفاقات اخیر با نگاهی به مشکلات و ضعف های درونی در کشور و برطرف کردن آن، نهایت استفاده را برای تبدیل تهدیدها به فرصت ببریم، اگر به این شکل نگاه کردیم دشمن برای ما سبب خیر خواهد شد.

 

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای تاکید کرد: نگذاریم که دشمن با چهره فریب کارانه در ذهن طیف و اقشار جامعه و به خصوص جوانان اثر بگذارد و کتمان واقعیت بکند.

 

وی با بیان اینکه در مورد برخورد با اغتشاشگران دو نوع انتظار از قوه قضائیه وجود دارد، افزود: برخی ها انتظار دارند که قوه قضائیه سریعا و بدون فوت وقت، پرونده ها را بررسی و رسیدگی کرده و برخورد جدی و اشد مجازات یعنی اعدام را برای این افراد در نظر بگیرد، از طرفی هم عده ای دیگر می گویند که چرا این افراد را بازداشت می کنید؟ اینها گول خوردند و همه باید آزاد شوند.

 

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه قوه قضائیه با اغتشاشگران با عدل و انصاف و معیار قراردادن قانون برخورد خواهد کرد، گفت: دستگاه قضایی در مورد مجازات اغتشاشگران نه تحت تاثیر هیجانات و احساسات قرار می گیرد و نه دچار غفلت خواهد شد، بلکه با سرعت و دقت و با معیار قانون به این پرونده ها رسیدگی می شوند.

 

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای خطاب به قضات، تاکید کرد: هر کس امنیت مردم را بر هم زده است و مانع از کسب و کار مردم شده و تیغ به روی مردم کشیده، به مقدسات مردم بی احترامی کرده، به جان و مال مردم تعرض کرده و چادر از سر مردم کشیده و امینت مردم را زیر سوال برده است، باید با آنها برخورد شدید کرد، اگر طبق قانون برخورد شدید نکنید در نزد خدا و قانون و مردم مسئول هستید.

 

وی گفت: افرادی که، تعدادی از افراد بی گناه را شهید و مجروح کردند و قرآن و پرچم آتش زدند و ناامنی ایجاد کردند، قابل اغماض و بخشش نیستند و قانون هم اجازه اغماض نمی دهد؛ لذا تحت تاثیر مسائل زودگذر قرار نگیرد و اگر از اینها رد شوید به مردم ظلم کردید.

 

رئیس قوه قضائیه افزود: برخی ها ممکن است مشمول ماده 286 باشند و هیچ جای ارفاق نسبت به مسببین اصلی و کسانی که از اول انقلاب تا الان علیه نظام برخورد مسلحانه کردند، نیست، باید برخورد بدون اغماض صورت گیرد و گرنه مسئول خواهید بود.

 

وی گفت: کسانی که فریب خوردند و دست به جنایت نزدند و به طور واقعی پشیمان هستند و تعهد می دهند و نه به صورت فریب کاری، بلکه واقعی؛ می توانند از ارفاقات قانونی بهره مند شود.

 

رئیس قوه قضائیه در پایان با اشاره به اینکه خدمت به مردم در حوزه قضایی یک نعمت الهی است که باید قدر آن را دانست، گفت: این یک نعمت الهی است که بتوانید حق مظلوم را از ظلم بستانید، دست مفسدین را از جان و مال و ناموس مردم کوتاه کنید و بین افراد صلح و سازش ایجاد کنید.

 

رئیس قوه قضائیه اظهارداشت: اگر خدای ناکرده در حوزه قضاوت غفلتی صورت گیرد و یا خدمتی صورت نگیرد و حفظ شئونات دستگاه قضایی رعایت نشود، در دنیا و اخرت خیلی متضرر خواهید

 

 

 

 

 

 

کد خبر 1230941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha