اجرای ۴۰۵ برنامه کتاب‌محور به مناسبت هفته کتاب در استان زنجان

رضاخانی از افتتاح کتابخانه امام حسین(ع) منطقه بی سیم زنجان با زیربنای ۶۵۰ مترمربع و اعتباری بالغ بر هفت میلیارد تومان در هفته کتابخوانی خبر داد و گفت: در مجموع ۴۰۵ برنامه کتاب محور در این هفته اجرا خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از زنجان، «محمد رضاخانی» امروز در نشست خبری هفته کتابخوانی با اشاره به اینکه شاخص اول فرهنگ در هر کشوری مقوله کتابخوانی است، گفت: شاخص فرهنگی دیگر بعد از کتاب و کتابخوانی قرار دارند.

 

مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی استان زنجان با اشاره به اینکه رهبری همواره به موضوع کتاب و کتابخوانی تاکید دارند، افزود: مردم ما کتاب خوان هستند ولی راضی کننده نیست.

 

این مسئول با یادآوری اینکه هراندازه امار کتابخوانی در جامعه افزایش یابد آسیب های اجتماعی کاهش می یابد، تصریح کرد: سی ام دوره هفته کتاب از 21 تا 27 آبان ماه با تاکید ویژه به مقوله اندیشه ورزی و تقویت زیر ساخت های کتابخانه ها، هدایت و رونق اقتصادی فرهنگ و تشویق مردم به کتابخوانی برنامه های این هفته برای سی ام دوره هفته کتابخوانی تشکیل هفته کتاب استان و تدوین برنامه در سطح استان منطقه و کتابخانه پیشرو داریم.

 

این مسئول به وجود 100 باب کتابخانه در استان زنجان اشاره کرد و گفت: از این تعداد 82 باب کتابخانه زیر نظر نهاد کتابخانه های عمومی است و 35 کتابخانه روستایی هستند.

 

به گفته وی در هفته کتاب و کتابخوانی 100 نشست کتابخوانی، 39 مسابقه کتابخوانی، سه مورد رونمایی کتاب و چهار مورد نقد کتاب و 21 کارگاه آموزشی، هفت محفل عمومی در کتابخانه‌های عمومی اجرا خواهد شد که در مجموع 405 برنامه کتاب محور خواهیم داشت.

 

مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی استان زنجان به رویکرد جدید نهاد کتابخانه‌های عمومی اشاره کرد و افزود: در تلاش هستیم تا کتابخانه های عمومی را به یک باشگاه اجتماعی تبدیل کنیم و ایجاد کتابخانه های تخصصی کتاب، ایجاد مرکزخلاقیت نوجوان، ایجاد اتاق های علم پیک کتاب، خدمات اشاعه گزینشی کتاب، قصه‌گویی مادران و کودکان، ایجاد بخش تخصصی کودک در کتابخانه سید افضل موسوی و ایجاد ساقکده های موضوعی در کتابخانه ها و ایجاد گروه های مطالعه گروهی از اهم خدمات کتابخانه ها در این تغییر رویکرد است.

 

وی با اشاره به اینکه هر اندازه خدمات در کتابخانه افزایش یابد جذابیت ین اماکن بیشتر می شود، یادآور شد: سامانه ای داریم که تمام فعالیت کتابخانه ها قابل بررسی است.

 

رضاخانی با اشاره به اینکه بخش کودک در تمام کتابخانه های ما وجود دارد، خاطرنشان کرد: ولی در برخی کتابخانه ها به صورت ویژه به آن پرداخته شده است.

 

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان زنجان به مهمترین برنامه های هفته کتاب در استان زنجان اشاره کرد و افزود: در این هفته کتابخانه امام حسین(ع) در منطقه بی سیم با 660 متر زیر بنا و 7 میلیارد تومان اعتبار ساخته شده که در این هفته افتتاح می شود.

 

وی به افتتاح کتابخانه نسخ خطی درهفته کتاب با زیر بنای170 مترمربع و با 3800 نسخ خطی اشاره کرد و افزود: بخش ناشنوایان در کتابخانه سپید زنجان راه‌اندازی خواهد شد.

 

به گفته رضاخانی، تجدید بیعت با آرمان های شهدا، افنتاح کارگاه حافظ خوانی و مثنوی خوانی، برگزاری پویش سیب های حبیب، اجرای نشست کتاب و هنر با هدف خلق آثار هنری با موضوع کتاب، برگزاری نشست و نقد کتاب داغ مهران، اجرای پویش کتاب دست چیه، پویش کتاب خون برای اهدای خون. طرح عضویت رایگان در کتابخانه، اجرای طرح بخشودگی جرایم دیرکرد و پویش اهدای کتاب برای این هفته پیش بینی شده است.

 

این مسئول با بیان اینکه 20 هزار و 689 نسخه کتاب در 6 ماهه نخست امسال اهدا شده است،  افزود: در کتابخانه های استان یک میلیون و 500 هزار کتاب وجود دارد و  32 هزار و 254 نفر عصو کتابخانه های عمومی استان هستند.

 

وی با اشاره به اینکه کتابخانه مرکزی از دغدغه های مهم مردم استان زنجان است، گفت: کمبود بودجه ساخت این پروژه را به مدت 18 سال متوقف کرده است در سفر اول ریاست جمهوری به استان زنجان به دلیل پایین بودن پیشرفت فیزیکی، اعتباری جذب نشد ولی در سفر دور دوم ریاست جمهوری در اولویت قرار گرفت. همچنین رئیس کمیسیون صنایع مجلس در تلاش است تا ازطریق صنایع اعتباری برای آن جذب کند.

کد خبر 1231038

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha