۱۱۸ هکتار از اراضی ملایر زیر کشت محصول زعفران

کاکاوند گفت: ۱۱۸ هکتار از اراضی شهرسان ملایر زیر کشت زعفران است که از این میزان ۱۱۳ هکتار آن بارور است.

یوسف کاکاوند در گفت و گو  با خبرنگار  خبرگزاری شبستان  از شهرستان ملایر گفت: اکنون  ۱۱۸ هکتار از زمین های کشاورزی این شهرستان زیرکشت زعفران است که از این میزان ۱۱۳ هکتار بارور و پنج هکتار غیربارور است.

 

مدیر جهاد کشاورزی ملایر با بیان اینکه  برداشت زعفران از اوایل آبان در این شهرستان آغاز شده  افزود:  برداشت تا اواسط آذر ادامه دارد.و پیش‌بینی می شود از این میزان سطح زیرکشت زعفران، بیش از ۴۱۰ کیلوگرم از سطح مزارع این شهرستان برداشت شود که با توجه به بارور شدن سطح زیرکشت بیشتری از مزارع زعفران، پیش‌بینی می‌شود امسال میزان تولید این محصول افزایش  15 درصدی دارد.

 

 

وی میزان عملکرد زعفران در هر هکتار را بیش از سه کیلوگرم عنوان کرد و گفت: ملایر در میزان تولید و سطح زیر کشت در جایگاه نخست استان همدان قرار دارد  و سال گذشته حدود ۳۹۰ کیلوگرم زعفران از سطح مزارع این شهرستان برداشت شد.

 

وی با بیان اینکه برای کشت زعفران در ملایر از پیاز‌های مرغوبی استفاده می‌شود و در تلاش برای تشویق کشاورزان برای توسعه کشت زعفران هستیم گفت:کشت زعفران در نقاط مختلف این شهرستان پراکنده است که با توجه به نوع آب و هوا و خاک این شهرستان، رنگ و کیفیت زعفران ملایر در مقایسه با استان‌های زعفران خیز کشور، از عیار بالایی برخوردار است.

 

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر شهرستان ملایر  با بیان اینکه ملایر در سطح زیر کشت زعفران رتبه نخست را در استان همدان دارد و حدود ۱۳۵ بهره‌بردار در زمینه کشت این محصول در ملایر فعالیت دارند.گفت: تغییر الگوی کشت و کاشت محصولات کشاورزی کم آب‌بر، یکی از سیاست‌ها و راهکار‌های مهم دولت است که در این راستا زعفران یکی از گیاهان کم آب‌بر و پرسود است.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش  تصریح کرد: حدود ۳۶۰ هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان زیر کشت محصولات کم آب‌بر همچون زعفران، گل محمدی و گیاهان دارویی است که به دلیل کم‌آبی دشت ملایر، توسعه کشت این نوع از محصولات در دستور کار قرار گرفته است

 

وی افزود:گفت: از این میزان ۱۱۸ هکتار سطح زیر کشت زعفران، ۱۸۲ هگتار گل محمدی و ۵۶ هکتار سطح زیر کشت گیاهان دارویی است.

 

کاکاوند میزان برداشت سالانه گل محمدی در این شهرستان را ۳۰۴ تُن عنوان کرد و ادامه داد: ملایر از نظر تولید و سطح زیر کشت زعفران و گل محمدی رتبه نخست استان همدان را به خود اختصاص داده است.

 

وی با بیان اینکه از سطح ۵۶ هکتار بارور گیاهان دارویی، سالانه ۲۸۵ تُن محصول برداشت می‌شود، گفت: الگوی کشت محصولات کم آب‌بر در دستور کار جهاد کشاورزی است و با توجه به بحران آبی، کشاورزان را باید به این سمت سوق دهیم.

 

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر با اشاره به کاهش سطح زیر کشت محصولات پُر آب‌بر، اظهار داشت: محصولاتی همچون گیاهان علوفه‌ای، سبزی و صیفی، محصولات جالیزی، سیب‌زمینی و پیاز نسبت به سال زراعی جاری کاهش یافته و نهاده‌های خارج از سطح پیشنهادی به کشاورزان داده نمی‌شود.

 

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر کشت محصولاتی همچون هندوانه را ظلم بزرگ به آینده کشور و منابع آبی دانست و بیان کرد: صادرات محصولات جالیزی که صرفه اقتصادی ندارد، صادرات مجازی آب است و یک اقدام خطرناک را برای نسل آینده طراحی کرده‌ایم که باید تدبیر شود.

کد خبر 1231040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha