خراسان شمالی باید جایگاه خود را در تولید زعفران بدست بیاورد

تاکید بر حفظ و ارتقای جایگاه خراسان شمالی در تولید زعفران، حفظ هویت زعفران فاروج و ایجاد بازار زعفران و راه‌اندازی صنایع تبدیلی و تکمیلی از مهم‌ترین نکاتی بود که در میز علمی و تخصصی زعفران مطرح شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از خراسان شمالی؛ «محمدرضا حسین نژاد» امروز پنج‌شنبه در نخستین میز علمی، تخصصی، اقتصادی زعفران با موضوع "سرمایه گذاری، فرآوری، بسته بندی و فروش آن" در فاروج با اشاره به اینکه زمینه توسعه کشاورزی با این هدف‌گذاری انجام شده، فراهم می شود، افزود: پنج میلیارد ریال برای حفر چاه ها در شمال استان اختصاص یافته  اما کافی نیست  و با توجه به ضرورت سرعت بخشی به حفر چاه ها و عملیات اجرایی، این طرح به اعتبار بیشتری نیاز است.

 

استاندار خراسان شمالی از نماینده شهرستان های فاروج و قوچان در مجلس شورای اسلام  خواست همسو با سایر نمایندگان پیگیری منسجمی برای تحقق این برنامه داشته باشد و ادامه داد: نقشه اصلی و راه تقویت کشاورزی استان به ویژه در محصولی همچون زعفران، با استفاده بهینه از آب، اصلاح الگوی کشت، ایجاد بازار زعفران، صنایع تبدیلی و تکمیلی و.. است.

 

حسین نژاد گفت: اعتبارات زیادی در حوزه تقویت کشاورزی به صورت  دانش بنیان پیش بینی شده است.


فاروج رتبه نخست دنیا در عملکرد تولید زعفران را دارد
 

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: خراسان شمالی استعداد کشت پیاز زعفران را دارد و فاروج رتبه اول دنیا را در تولید این محصول دارد.
 

 «حسین زینعلی» با اشاره به اینکه امروز بیماری‌هایی چون افسردگی، دیابت و فشار خون در جهان بیداد می کند، بیان کرد: محصول زعفران در درمان این بیماری ها موثر است و ما نتوانسته ایم از این تولید استفاده بهینه داشته باشیم. 

 

وی با بیان اینکه در آموزش کوتاهی کردیم و باید این مقوله جدی گرفته شود، گفت:  امسال 300 میلیارد تومان یارانه خرید زعفران پیش بینی شده است.

 

 

زینعلی با اشاره به اینکه برای اولین بار امسال صندوق ملی تخصصی زعفران در کشور ایجاد می شود، افزود: اگر  300 میلیارد پیش بینی شده به عنوان سهم دولت در صندوق جذب شود در سال‌های آینده این کشاورزان هستند که  مدیریت زعفران را برعهده می گیرند.

 

 

وی گفت: اجرایی شدن سند راهبردی دومین رویدادی است که در هفته آینده محقق می شود و با انجام آن مشکلی برای تولید و صادرات زعفران نخواهیم داشت.


زعفران فاروج باید صاحب هویت شود
 

نماینده مردم شهرستان های فاروج و قوچان در مجلس شورای اسلامی گفت: با هویت بخشی به زعفران نمی خواهیم این محصول به سرنوشت انگور شهرستان مبتلا شود.
 

«علی آذری» افزود: زعفران تاثیر مستقیم و غیر مستقیمی در اشتغال دارد و با این محصول می توانیم به سمت توسعه گام برداریم.

 

وی با اشاره به نبود یک تشکل قدرتمند در حوزه این محصول در شهرستان بیان کرد: با ایجاد این تشکل در پی حذف دست دلالان، نرخ گذاری از سوی کشاورزان، تکمیل زنجیره تولید و فرآوری آن هستیم.

 

آذری گفت: مجلس و دولت پای کار هستند و همسویی مردم روند توسعه را در حوزه های مختلف محقق می کند.

 

زعفران محصول استراتژیکی است

معاون هماهنگ کننده سپاه جواد الائمه خراسان شمالی گفت: زعفران فقط  یک محصول کشاورزی نیست بلکه ظرفیتی  برای خنثی سازی توطئه های اقتصادی دشمن است.
 

«مجید الهی راد» افزود: در استان متاسفانه حوزه کشاورزی کمترین بهره را از واحد های دانش بنیان  برده است.

 

وی با ارزشمند خواندن حرکت آغاز شده در حوزه رویدادهای علمی در سطح استان بیان کرد: این رویدادهای علمی به حل مسایل شهرستان ها و رونق اقتصادی به ویژه در حوزه محصولات استراتژیک می انجامد.

 

الهی راد با اعلام آمادگی برای راه اندازی واحد مطالعاتی در حوزه زعفران بیان کرد: خراسان شمالی باید جایگاه خود را در تولید زعفران بدست بیاورد و این محصول با جلوگیری از خام فروشی و جذب سرمایه گذار  به معنای واقعی در استان تحول ایجاد می کند.

 

هر کشاورز یک صادر کننده زعفران شود
 

نماینده اتاق بازرگانی خراسان شمالی گفت: با ایجاد زیر ساخت لازم، ایده  تبدیل هر کشاورز به یک صادر کننده زعفران  باید هدف گذاری شود.
 

«محمدی» افزود: زعفران از محصولات استراتژیک کشور است و از عرضه خام آن باید جلوگیری کنیم و با فرآوری به آن ارزش  افزوده دهیم.

 

نماینده اتاق بازرگانی خراسان شمالی با اشاره به افزایش رقبا در بازارهای جهانی برای این محصول بیان کرد: اگر محصولمان را به تناسب نیاز  عرضه نکنیم بازار های جهانی را از دست می دهیم.

 

وی افزود: خام فروشی زعفران علاوه بر حذف ارزش افزوده، ارز آوری کشور را هم کاهش می دهد.

 

اشتغال در سایه توجه به محصول زعفران در استان توسعه می یابد
 

رئیس سازمان جهاد کشاروزی خراسان شمالی هم گفت: توجه به زنجیره تولید زعفران اشتغال و رونق اقتصادی در استان را توسعه می دهد.
 

 

«محمدمحمدزاده» افزود: آشنایی کشاورزان با بازرگانان و تجار، پیاز مناسب، شیوه های کاشت، برداشت و خشک کردن، صادرات و بازاریابی این محصول  از اهداف برگزاری این رویداد علمی بوده است.

 

وی گفت: امسال 950 میلیارد ریال در بخش توسعه و ایجاد زیر ساخت های گیاهان دارویی  به خراسان شمالی اختصاص یافته است  و هدفگذاری در حوزه زعفران کمک به تکمیل زنجیره تولید، بازاریابی و صادرات آن است.

 

وی شیوه های برداشت زعفران را از جمله مشکلات کشاورزان که برای برطرف شدن آن با شرکت های دانش بنیان طرح شده برشمرد و افزود: با توجه به توسعه سالانه کشت این محصول، لزوم توسعه مکانیزاسیون آن هم بیشتر احساس می شود.

 

 

 

 

کد خبر 1231096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha