لزوم توجه قوای سه گانه به زیرساخت های ارتباطی خراسان جنوبی

یکی از تولیدکنندگان حوزه کاشی و سرامیک خراسان جنوبی خواستار توجه ویژه قوای سه گانه به اعتبارات حوزه زیرساختی خراسان جنوبی از جمله قطار و پرواز شد و گفت: مشکلات خراسان جنوبی باید ریشه ای حل شود.

خبرگزاری شبستان – خراسان جنوبی؛ جمعی از فعالان تولیدی و صنعتی خراسان جنوبی ظهر امروز پنج شنبه (19 آبان) در دیدار با رئیس قوه قضائیه با اشاره به مشکلات و موانع پیش روی حوزه تولید و صنعت، خواستار صدور دستورات لازم برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی استان توسط رئیس قوه قضائیه شدند.

 

محمدحسین زینلی مدیرعامل شرکت کویرتایر در این دیدار با اشاره به اینکه این شرکت برای 1350 نفر شغل مستقیم و برای پنج هزار نفر غیرمستقیم ایجاد کرده است، گفت: 20 درصد کل تایر سواری کشور را شرکت کویرتایر تامین می کند و بزرگترین تولید کننده تایر خودروهای شاسی بلند است.

 

وی با بیان اینکه کویر تایر تنها تولید کننده پرس پخت تایر در کشور است، گفت: تنها تولید کننده تایر سبز با محیط زیست کشور را کویرتایر دارد، همچنین تکنولوژی تولید تایر را در کشور داریم.

 

این تولید کننده خراسان جنوبی با بیان اینکه صنعت تایر کشور در برابر مشکلات زانو زده است و طرح های توسعه ما خوابیده است، افزود: سیاست قیمت گذاری ها، سیاست سرکوب خلاقیت و نوآوری و ضد توسعه است و خواهشمندیم این موضوع را در جلسه سران قوا مطرح کنید.

 

علی اکبر فلاحی مدیرعامل شرکت کاشی و سرامیک فرزاد نیز در این دیدار با اشاره به هم مرز بودن خراسان جنوبی با افغانستان، خواستار استفاده بیش از پیش از این ظرفیت برای افزایش صادرات شد و گفت: نقش صنعتگران و کشاورزان در پایداری مرزها بسیار مهم است که باید دیده شود.

 

وی با اشاره به مشکلات زیرساختی از جمله ریل و پرواز در خراسان جنوبی، افزود: مشکلات خراسان جنوبی باید ریشه ای حل شود. چرا فعالان اقتصادی استان نباید معافیت مالیاتی داشته باشند، درحالی که در نزدیکی مشهد و تهران معافیت مالیاتی دارند؟

 

فلاحی با اشاره به اینکه دست خالی نمی شود جنگید، خواستار توجه بیشتر قوای سه گانه به اعتبارات حوزه زیرساختی خراسان جنوبی از جمله قطار و پرواز شد و افزود: معافیت مالیاتی می تواند مشوق بزرگی برای سرمایه گذاری در خراسان جنوبی باشد.

 

وی با تاکید بر اینکه معافیت مالیاتی از ضروریات دو شهرک صنعتی قاین و بیرجند است، ادامه د اد: نجات این کشور در صنعت و اقتصاد است و اگر نباشد هیچی نیست.

 

امیر آقایی مدیرعامل مجموعه میناکان و معدن قلعه زری هم در این دیدار با اشاره به اینکه خراسان جنوبی، عسلویه معدنی ایران و هاب معدنی کشور خواهد شد، افزود: این استان بزرگترین تولید کننده زعفران دنیا است، اما درآمد آن صرف توسعه استان نمی شود.

 

وی با بیان اینکه بازار پاکستان و افغانستان با ظرفیت بالا را داریم که باید از آن نهایت استفاده را برد، افزود: مهمترین مشکل استان زیرساخت ها است، معادن استان برای رشد و توسعه به برق، آب و راه نیاز دارند، استاندار برای پیگیری این کارها مجدانه پیگیر هستند اما پیگیری و توصیه شما این ها را تسریع می کند چراکه اینها نمی توانند منتظر زمان بمانند.

 

این فعال تولیدی با بیان اینکه صنایع خراسان جنوبی ظرفیت صادرات و ارزآوری دارند و نیازمند حمایت و بسته ویژه هستند، گفت: خراسان جنوبی در بخش صنعت می تواند استان پیشرو باشد.

 

محمد یوسفی، مدیر شرکت دانش بنیان مهراس کویر و از فعالان تولیدی استان هم کمبود نقدینگی را مهمترین مشکل عنوان کرد و افزود: کمبود نقدینگی تولید را نابود می کند، با وجود تاکیدات مقام معظم رهبری اما در حوزه بانکی بانک ها دچار کمبود منابع هستند و انقباضی عمل کردن بانک ها اشتباه است و باید اصلاح شود.

 

وی ادامه داد: بانک ها به پزشکان بدلیل درآمد بالا تسهیلات بالا میدهند اما برای من تولید کننده می گویند نداریم؛ در حالی که اشتغال پایدار در صنعت و تولید است و این اولویت بندی در سیستم بانکی نیست.

 

یوسفی با بیان اینکه بانک ها محل اجرای طرح و واحدهای تولیدی را به عنوان وثیقه بانکی به سختی می پذیرند، گفت: وثیقه ای نیست و واحد رو به تعطیلی رفته و مشکلات زیادی را ایجاد کرده است.

 

وی افزود: شرایط برای صادرات محیا نشده است هنوز و برگشت ارز حاصل از صادرات در سیستم بانکی دچار مشکلات بسیار زیادی است و صادرات انگیزه ندارد، لذا خواستاریم که یک بسته برای حمایت از تولید در خراسان جنوبی دیده شود.

 

رضا فروزان، مدیرعامل شرکت زنجیره تولید مرغ و تخم مرغ فروزان بیرجند هم خواستار کاهش تصدی گری دولتی ها در امورات تولیدکنندگان شد و گفت: در تصمیم گیری های کلان کشور خبرگان صنایع نیستند و این مشکلاتی را برای تولید کننده ها ایجاد می کند.

 

وی با بیان اینکه بالغ بر یک میلیون جوجه ریزی گوشتی و 100 هزار مرغ تخمی داریم، افزود: حدود 70 درصد تولیدات استان به خارج استان صادر می‌شود و حدود 350 نفر اشتغال برای روستائیان ایجاد کرده ایم.

 

این تولیدکننده خراسان جنوبی افزود: چون قدرت خرید مردم کم شده است نیازمند کالا برگ الکترونیک برای طبقه محروم هستیم.

 

وی گفت: محیط واحدهای تولیدی باید ایزوله اقتصادی باشد و قیمت دستوری، بزرگترین اشتباه است و نگاه نظارتی جواب نمی دهد.

 

 

 

کد خبر 1231130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha