ضرورت استفاده بهینه ازتکنولوژی همراه با هوشیاری جامعه

هرسیج با اشاره به نقش کلیدی دانشگاه های نسل سه و چهار در تولید علم و ارتقای تکنولوژی گفت: فرهنگ سازی، مدیریت بهتر منابع و استفاده از دانش در حوزه های مختلف با همکاری سه ضلع دانشگاه، صنایع و مدیران محقق می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان اصفهان،«حسین هرسیج» در اولین کنفرانس بین‌المللی توسعه کسب و کار و تحول دیجیتال که در دانشگاه اصفهان برگزار شد ضمن اشاره به همفکری بین اندیشمندان، صاحبان صنایع و مدیران ارشد نظام و قانون گذاری اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم به توسعه کسب و کار دیجیتال در کشورمان و همچنین به حل یکی از معضلات اساسی کشور که بحث فارغ التحصیلان بیکار دانشگاهی هستند، کمک کنیم.

 

رئیس دانشگاه اصفهان با اشاره به این که تحول دیجیتال بعد از انقلاب ارتباطات و اطلاعات یا انقلاب چهارم که ابتدا در حوزه های امنیتی و نظامی بود، در جوامع مختلف حوزه های گوناگونی را تحت تاثیر خود قرار داد، بیان کرد: تحول دیجیتال در حوزه های مختلف تسری پیدا کرد و به حوزه های مختلف علمی، سیاسی، تجاری و اقتصادی راه یافت که ما اکنون یک بعد آن را در حوزه کسب و کار شاهد هستیم.

 

وی ادامه داد: بحث دیجیتال و تکنولوژی اطلاعاتی بد یا خوب، برآمده از تکنولوژی وارداتی است. ضمن اینکه ضرورت دارد مدیران، مسئولین، اساتید و دانشگاهیان ما به نحوه شایسته از آن در ابعاد مختلف استفاده کنند و درواقع به نوعی با توجه به نیازها و مطالباتی که کشور در حوزه های مختلف دارد بومی سازی شود و ما به آنچه که وارداتی است اکتفا نکنیم و در یک حوزه تکنولوژی به ویژه در ایامی که با تحریم ها و تهدید های مختلفی مواجه هستیم به نوعی به استقلال برسیم تا بتوانیم از این تکنولوژی به نحوه شایسته و در جهت اهدافی که نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دارد استفاده کنیم.

 

هرسیج با بیان اینکه تحول دیجیتال می تواند بار منفی نیز داشته باشد، گفت: بار منفی بدان معناست که با ظهور تجارت الکترونیکی که برآمده از جهانی شدن است، توانسته است مرزهای مختلف دولت ملت ها را طی کند و باعث کم رنگ شدن مرزهای جغرافیایی و رو به افول بودن آن شود.

 

رئیس دانشگاه اصفهان در ادامه افزود: برخی از مواردی  که امروزه در حوزه های مختلف اجتماعی و سیاسی شاهد هستیم از نتایج همان دیجیتالیسم است. حتی در حوزه اقتصادی مثل بسیاری از چیزهایی که در کشور به صورت فیزیکی قابل تحمل نیست شاهد آن هستیم که از طریق اینترنت و فضای مجازی در داخل کشور گسترش می یاید که همین خشونت هایی که در ایام اخیر شاهد آن بودیم از تبعات همین دیجیتالی شدن است.

 

وی با بیان اینکه تکنولوژی می تواند بار مثبت و منفی داشته باشد، اظهار داشت: این امر هوشیاری جامعه را می طلبد تا با استفاده بهینه از تکنولوژی در جهت اهدافی که منجر به اقتدار کشور، سازمان و فرد می شود حرکت کند، نه اینکه در جهت اهدافی استفاده شود که اقتدار کشور را روز به روز تضعیف کند.

 

هرسیج با اشاره به وجود مراکز رشد و پهنه فناوری در دانشگاه اصفهان، بیان کرد: باید از این ظرفیت موجود در دانشگاه اصفهان و دیگر دانشگاه ها استفاده کنیم تا بتوانیم ایده های جدید را به محصول و سپس فروش محصول برسانیم. این امر ملزم کمک سرمایه گذاران استان و خارج از استان است تا ایده های نو و خلاق را به طرف تولید ثروت سوق دهند.

 

رئیس دانشگاه اصفهان با اشاره به نقش کلیدی دانشگاه های نسل سه و چهار در تولید علم و ارتقای تکنولوژی، اظهار داشت: دانشگاه اصفهان با توجه به جامعیت در حوزه های مختلف فنی و مهندسی، علوم انسانی و مدیریتی، می توانید به نیازهای جامعه را برطرف کند و به خصوص در حوزه های مختلف بین رشته ای نیز فعالیت داشته باشد. از طرفی شرکت ها همواره باید به روز باشند و برای این امر نیازمند ابتکارات و نوآوری هایی هستند که بجز دانشگاه از جاهای دیگری بر نمی آیند. صنایع مختلف باید با کمک دانشگاه ها بکوشند تا نیازهای مختلف کشور حل شود و منجر به اقتدار کشور شود. مدیران هر منطقه نیز باید به این فکر برسند که در حوزه اجرایی، تدوین سیاست ها و تسهیلات به این امر کمک کنند. در واقع فرهنگ سازی، مدیریت بهتر منابع و استفاده از دانش در حوزه های مختلف و کمک به بحث کار و اشتغال، با همکاری سه ضلع دانشگاه، صنایع و مدیران قابل حصول است.

 

شایان ذکر است «علی صنایعی» نیز تصریح کرد: با توجه به برگزاری۱۳ دوره از کنفرانس بین المللی تجارت الکترونیک با محوریت دانشگاه اصفهان در شهرهای اصفهان، شیراز، تهران، مشهد،کیش، کوالالامپور، مونیخ امسال به همت گروه مدیریت دانشگاه اصفهان و تاکید بر انقلاب صنعتی چهارم و همچنین دستور کار اجرای دولت الکترونیک در دولت سیزدهم، همایش بین المللی توسعه کسب و کار و تحول دیجیتال با همکاری ۷ دانشگاه معتبر کشور  از جمله دانشگاه های شریف،علامه طباطبایی، شهید بهشتی، فردوسی مشهد، کردستان،تربیت مدرس، امام صادق، دانشگاه مونیخ و هامبورگ آلمان برگزار شد و همچنین با دریافت ۷۵ مقاله انگلیسی به دبیرخانه کنفرانس، پس از داوری ۳۴ مقاله در مجموع مقالات کنفرانس به چاپ رسید.

 

دبیر کل اولین کنفرانس بین المللی توسعه کسب و کار و تجارت دیجیتال و هیات موسس انجمن علمی تجارت الکترونی کشور افزود: انشالله  تا ماه آینده، مقالات برتر برگزیده در مجله بین المللی IJISM شیراز با نمایه اسکاپوس ، مجله مارکتینگ ساینس و  ISC به چاپ خواهد رسید.

 

دبیر کل کنفرانس تصریح نمود: در روز دوم کنفرانس پس از برگزاری کارگاه ها و پنل های تخصصی و جمع بندی سخنرانی ها و مقالات ارائه شده ، قطعنامه علمی و کاربردی خطاب به مجلس شورای اسلامی با حضورطغیانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، به سمع حضار، مدیران صنایع، دانشگاه ها و بانک مرکزی می رسد.

 

صنایعی گفت: با توجه به استقبال حامیان کنفرانس از جمله فولاد مبارکه ، بانک ملت و دانشگاه های همکار، کنفرانس بعدی تحت عنوان چهاردهمین کنفرانس بین المللی تجارت الکترونیک و دومین کنفرانس بین المللی توسعه کسب و کار و تحول دیجیتال، با محوریت دانشگاه اصفهان و میزبانی یکی از دانشگاه های همکار برگزار می شود.

 

لازم به ذکر است دانشگاه اصفهان در روزهای ۱۸ و ۱۹ آبان‌ماه سال جاری، میزبان اولین کنفرانس بین‌المللی توسعه کسب و کار و تحول دیجیتال با حمایت اساتید برتر از دانشگاه‌های مختلف ملی و بین‌المللی و شاغلان صنایع بزرگ ایران خواهد بود. این کنفرانس اطلاعات مرتبط به کسب تجربه و دانش در مورد نحوه مدیریت و اجرای استراتژی‌های تحول دیجیتال را در اختیار علاقمندان می‌گذارد.

 

محورهای این کنفرانس شامل حاکمیت و رهبری دیجیتال، توسعه منابع انسانی و تجربه کارکنان در تحول دیجیتال، مدل‌های کسب و کار در عصر دیجیتال، بازاریابی دیجیتال و تجربه مشتری دیجیتال، بانکداری دیجیتال، تکنولوژی مالی و تحول دیجیتال در خدمات مالی، داده‌های بزرگ و تصمیم‌گیری مبتنی بر داده در عصر دیجیتال، مدیریت گردشگری دیجیتال، مدیریت زنجیره تامین پایدار در عصر دیجیتال، نوآوری دیجیتال و اکوسیستم کارآفرینی و همچنین سیاست‌گذاری، قانونگذاری و مدیریت نوآوری در کسب وکارهای دیجیتال است.

 

 گفتنی است همزمان با برگزاری کنفرانس ، کتاب تجارت الکترونیکی با رویکرد مدیریتی و تاکید بر متاورس تالیف پروفسور علی صنایعی استاد دانشگاه اصفهان رونمایی شد.

کد خبر 1231143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha