دولت سیزدهم به حوزه فرهنگ توجه ویژه داشته است

بهادری با بیان اینکه مطالبات حضرت آقا از دولت توسط رئیس جمهور به وزرا ابلاغ و از آنها در خصوص برنامه های خود پیگیری و ارزیابی صورت می گیرد و تاکنون ۱۵۰ تکلیف آقا به دستگاهها ابلاغ شده است؛ گفت: دولت سیزدهم به رویکرد فرهنگی توجه ویژه داشته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان رضوی، علی بهادری جهرمی امروز جمعه (۲۰ آبان) در نشست پرسش و پاسخ سخنگوی دولت با اساتید، طلاب و فضلای حوزه علمیه خراسان که در مدرسه علمیه عالی نواب برگزار شد، بیان کرد: حوزه علمیه مشهد چشم و چراغ ایرانی ها و هر جایی از جهان است و ما به فرهنگ، هنرو وزن علمی و اخلاقی مشهدی ها می بالیم و هر گاه یکی از وزنه های علمی و فرهنگی از بین ما می رود ستونی از ستون های کشور و انقلاب کم می شود و امید ما به جوانان حوزه است که جای خالی این بزرگان را پر کنند.

 

سخنگوی دولت سیزدهم با بیان اینکه کشور ما بعد از انقلاب پیشرفت های زیادی داشته است؛ افزود: در این حداقل 10 سال اخیر رویکردهای ما در مجموعه حکمرانی، موجب عقب نگه داشت ما شده بود اگر چه قبل از انقلاب نیز رویکردهایی داشتیم که ما را از سابقه تمدنی خود عقب نگه داشته بود. 

 

وی گفت: دشمن در سالهای اخیر تمرکز خود را بر تحریم اقتصادی ایران به عنوان تحریم فلج کننده گذاشت چون اولویت اول کشور ما حوزه اقتصاد بود که شاید بخشی از ضعف ما در حوزه فرهنگ، پرداختن به حوزه اقتصادی بوده است. متاسفانه سیاست حکمرانی ما هم با روشی که توسط مردم  در انتخابات انتخاب شد، لبه دوم قیچی تحریم شد.

 

بهادری جهرمی اظهار کرد:‌ دولت قبل کشور را شرطی میز مذاکره و تحریم کرد و اجازه چرخش صنایع و نوآوری را نداد و منتج به این شد که یک سری از خواسته های دشمن به ثمر نشست به گونه ای که رشد افتصادی ما از سال 1390 تا 1400 ، حدود 4دهم درصد باشد و در واقع دولت قبلی ها دولت تردمیل بوده و هیچ پیشرفتی نداشته است.

 

وی با بیان اینکه هر جایی که دشمن بر روی عملکرد دولت و انقلاب دست گذاشت از دو حالت خارج نیست یا آن نقطه قوت و کار خوب است لذا می خواند به نقطه ضعف تبدیل کند و بعضا هم نقطه ضعف است، گفت: همزمان با این رشد اقتصادی در این ده سال تفریبا صفر بوده اما خلق پول بسیار افزایش داشته است؛ در سال 1392 حجم نقدینگی موجود در کشور ما 360 هزار میلیارد تومان بوده است و شهریور سال 1400 این مقدار به چهار هزار و 100 هزار میلیارد تومان رسیده است  یعنی هشت برابر خلق پول کردیم و این یعنی یک بمب نقدینگی داشتیم که باید رشد اقتصادی حاصل می کرد در حالی که خلق پول شده اما رشد اقتصادی ایجاد نشده و فقط موجب تورم شده است.

 

سخنگوی دولت سیزدهم افزود: به همین دلیل ما در 4 سال گذشته تورم های بالای 30 و 40 درصدی داشتیم، تورم بالای 30 درصدی را کشور تجربه کرده است اما ۴ سال پشت سر هم تورم بالای 30 درصدی نداشته است . تورم ۶۰ درصدی را ما دو بار در زمان جنگ جهانی اول و شهریور 1400 که تحویل این دولت شد را تجربه کرده ایم و اوضاع ما در حوزه اقتصاد که مورد تاکید رهبری بوده در 70 سال اخیر بی سابقه بوده است.

 

وی با بیان این مطلب که تورم وقتی چند سال پشت سرهم رخ دهد مزمن می شود و نیاز به درمان طولانی مدت دارد، گفت: تحریمی که آمریکا انجام داده بود و سیاست دولت های قبلی در ده سال قبل در حوزه اقتصاد، منجر به چنین تورمی در حوزه اقتصاد شد و در حوزه رسانه و فرهنگ تلاش کردند مردم ما از مساجد و حسینیه ها به جایی کشیده شوند که حکمرانی آن در دست ما نیست از جمله فضای مجازی و دولت نیزبا حضور خود در آن، ضریب داده بود به این صورت که خبرهای دست اول خود را در توتیتر منتشر می کرد و مردم را به شبکه هایی که حکمرانی آن دست ما نبود، سوق می داد.

 

بهادری جهرمی بیان کرد: کرونا این ماجرا را با تعطیلی اماکن مذهبی، مدارس و دانشگاهها و ورزشگاهها که ‌پیوندهای اجتماعی بین جوانان و مردم برقرار می کند، تشدید کرد و موجب ضریب قدرت رسانه در فضای مجازی شد لذا دشمن در حوزه رسانه و افکار عمومی و در حوزه نارضایتی اجتماعی ناشی از فشار اقتصادی و مشکلاتی که این مسیر برای مردم ایجاد کرده در بهترین شرایط موجود است. 

 

وی افزود: با برگزاری انتخابات، گفتمان دولت کاملا تغییر می کند و دولت دوربرگردان 180 درجه می زند و اثر برگشت از سیاست ها برای اینکه بتواند خود را در سفره، اجتماع و فرهنگ مردم نشان دهد، نیاز به زمان دارد اما همین بس که در یک سال و دو ماه گئشته میانگین رشد اقتصادی بین ۴ و نیم الی ۵ با فعال کردن کارگاه های نیمه فعال و تعطیل، هدایت سرمایه گذاری داخلی، فروش نفت در جهت خنثی سازی تحریم ها بوده است. در خصوص فروش نفت ما هر ماه رکورد ماه قبل را می زنیم؛ همچنین ما توسعه تجارت خارجی داشتیم و 16 سال صادرات ما به پاکستان تعطیل شده بود که در این دولت شروع شد، با سیاست دیپلماسی همسایگی دو کار مهم انجام دادیم ابتدا توسعه تجارت خارجی دادیم که برخی از کشورها به 5 برابر رسید و دوم اینکه هندسه قدرت را به منطقه برگرداندیم.

 

سخنگوی دولت سیزدهم گفت: لذا هم در حوزه اقتصاد و تجارت تقویت شدیم و هم در حوزه هندسه قدرت سیاسی، منطقه تقویت شد، همچنین در حوزه های مختلف فرهنگی و اجتماعی از جمله مد و لباس جلسه برگزار شد و در حوزه های مختلفی کار کردیم که نتیجه آن رشد اقتصادی و تورم ما با اصلاحات اقتصادی از 60 درصد به 40 درصد رسید. 

 

وی با بیان اینکه این وضعیت کشور به دلیل احساس خطر دشمن به واسطه پیشرفت ما است و اقدام دشمن یک اقدام واکنشی بود و احساس کرد مسیری که ما می روبم به ضرر او است؛ گفت: لذا همه ابزارهای خود را پای کار آورد اما نتواست دانشگاه ما را تعطیل کند که هدف اصلی او بود اما راه بسیار بزرگی در پیش داریم و در این مسیر تکلیف دولت و حوزویان بیشتر از بقیه اقشار جامعه است.

 

بهادری جهرمی در خصوص ضعف رسانه ای نسبت به بیان عملکرد دولت، بیان کرد: دولت می گوید ولی صدای او نمی رسد، الان را با ده سال قبل مقایسه نکنید، شرایط تغییر کرده رسانه های رسمی ما به شدت تضعیف شده لذا گاهی دولت در برخی جاها باید در زمین دشمن بازی کند مانند توتیت.

 

وی با اشاره به تحریف سخنان اعضای دولت و شخصیت های برجسته توسط شبکه‌معاند؛ گفت: دانشگاه باز شود واقعیت حق پیروز می شود و هیئت ها و دانشگاهها وحتی کنسرت های ما می توانند در جلوگیری از تحریف ها موثر باشند، رسانه اصلی ما صدا و سیما است که متاسفانه همراهی با دولت ندارد و رسانه های دولت هم دچار ضعف هستند.

 

سخنگوی دولت سیزدهم با بیان اینکه هر هفته گزارش کار عملکرد دولت برای ستاد ائمه جمعه ارسال می شود؛ در خصوص جلسه مدیران کل با حوزویان، گفت: رئیس جمهور کل هیئت دولت را مامور کردند که بین مردم بروند و به همه مدیران تکلیف و دستور کردند.

 

وی افزود: ما در جابجایی مدیران دولت سابق کوتاهی داشتیم و جزو مطالبات به حق مجموعه های انقلابی است، از اینرو رئیس جمهور کارگروهی تشکیل دادند که در این کارگروه تک تک مقامات را بررسی و در صورت مناسب نبودن آنها را عزل کنند.  

 

سخنگوی دولت سیزدهم در خصوص فیلترینگ پیام رسان های خارجی گفت: این فیلترینگ به گونه ای تدبیر شد که مردم از پیام رسان خارجی به پیام رسان داخی کوچ با گسترش زیرساخت های آن داده شوند البته این فیلتر مسکن مقطعی است، سیاست دولت در حوزه فضای مجازی شبکه ملی اطلاعات است، در طول ۸ سال گذشته شبکه ملی اطلاعات کمتر از ۱۰ درصد پیشرفت داشته اما در یک سال اول دولت ۳۰ درصد رشد داشته است  که در مجموع ۴۰ درصد رشد را نشان می دهد. 

 

وی با بیان اینکه مطالبات حضرت آقا از دولت توسط رئیس جمهور به وزرا ابلاغ و از آنها در خصوص برنامه های خود پیگیری و ارزیابی صورت می گیرد و تاکنون ۱۵۰ تکلیف آقا به دستگاهها ابلاغ شده است؛ گفت: اساسا دولت گفتمان شفافی دارد و یکی از محورهایی که در یک سالگی دولت اقا تقدیر کردند رویکرد فرهنگی دولت بوده است که جزو نقاط قوت شمردند.

 

بهادری جهرمی بیان کرد: دولت به صورت تمام قد از مجموعه های ارزشی چون حوزوی برای تقویت و آموزش و بیشتر دیده شدن حمایت می کند اما حوزه باید به گونه ای حرکت کند که وابسته نباشد و باید با هم‌پیش بروند. در این دولت مصوب شد تا از بازی های انیمیشنی حوزه کودک و نوجوان با رویکرد ایرانی اسلامی با وام ۵۰۰ میلیون تومانی حمایت شود و همچنین صندوق هنرو سایر فعالیت های فرهنگی و هنری قرآنی را در این خصوص اضافه کردیم.

 

وی با بیان اینکه شبکه ای برای شناسایی و بکار گیری نخبگان نداریم و فعلا به صورت غیر سیستماتیک نخبگان برای بکار گیری در دولت معرفی شدند؛ گفت: دولت بعضی از وعده ها را باید بدهد مانند حوزه مسکن تا از ما مطالبه گری شود و صدور مجو های کسب و کار و آزاد سازی سواحل از همین طریق است.

 

سخنگوی دولت سیزدهم با بیان این مطلب که خودرو همیشه مشکل مردم بوده و باید مردم در این خصوص مطالبه گری کنند؛ گفت: در بازار دلار دولت تمام قد ایستاده و عملیات علیه ما می کند و جنگ داریم. همچنین دولت برای بمب نقدینگی ، برنامه ریزی کرده که سرعت آن را با افزایش تجارت کاهش دهد برای این منظور قرارداد قطعات خودرویی با روسیه بسته شده، خدمات فنی مهندسی صادر کردیم، برای اولین بار بعد از انقلاب پالایشگاه فراسرزمینی در ونزوئلا احداث کردیم و جمع سرمایه گذاری ما برای اینکه خام فروشی نشود ۲۶ میلیارد دلار بوده است.

 

وی با اشاره به برکناری 12 معاون وزیر در این دولت به واسطه کوتاهی که زیردستان آنها انجام دادند؛ گفت: تیم اقتصادی دولت همگن است الیته اختلاف نظر کارشناس لازمه تقویت کار است؛ همچنین اصلاح نظام پرداخت یارانه ها، با ابنکه هزینه بر بود عملیاتی و اجرا شد و ۱۰ درصد هزینه تورمی برای اجرای اصلاح نظام پرداخت بوده است. 

 

بهادری جهرمی با بیان اینکه این تهدیدهای اخیر فرصت های زیادی را ایجاد کرد، افزود: اگر دولت وارد این مسیر نمی شد هرگز دشمن ورود نمی کرد این دولت روی اصول و خط و مشیی که رهبری ارائه کردند ایستاده و ثمره آن برای دولت و مردم بیشتر خواهد بود‌.

 

وی در خصوص استفاده بانوان نخبه در بحث نهادینه شدن الگوی سوم زن مسلمان نیز گفت: دولت از دو ظرفیت مشاور خانم در دستگاههای اجرایی بهره برده است و دولت در حوزه بهره گیری از ظرفیت بانوان ضعف دارد که باید تقویت شود.

 

کد خبر 1231286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha