واکاوی دلایل اهمیت کتاب و کتابخوانی/ غم مهجوری یار مهربان

ترویج و گسترش فرهنگ کتابخوانی دستیابی به دستاوردهای نوین بشری را آسان می کند و امکان مقابله با خرافات و انحرافات فکری و جلوگیری از خودباختگی در برابر بیگانگان را تا حد زیادی کاهش خواهد داد.

خبرگزاری شبستان- استان گلستان،

کتاب غذای جسم و جان، به گفته شکسپیر بزرگترین اختراع بشر، دریچه ای به سوی جهان شگفت انگیز علم و معرفت و راهی ساده برای پرورش استعدادها است.

 

مطالعه و خواندن کتاب آنقدر در اسلام مهم دارای اهمیت است که اولین پیام‌های وحی شده به پیامبر اکرم (ص) در غار حرا توصیه به خواندن با نزول سوره علق و آیه "اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ" بود و با تابش اشعه جدید وحی، فصل تازه‌ای در تاریخ بشریت گشوده شد.

 

در باب اهمیت کتابخوانی در دین اسلام همین نکته کافی است که مهمترین معجزه حضرت محمد (ص) قرآن به عنوان کتاب آسمانی مسلمانان است و در آن علاوه بر توصیه های مکرر به علم آموزی، خداوند معتال به قلم و به آنچه مینویسد، قسم یاد کرده است.

 

حضرت امام صادق(ع) هم به یکى از یارانش فرمود: "اُکْتُبْ وَ بُثَّ عِلْمَکَ فى اِخْوانِکَ فَاِنْ مِتَّ فَوَرِّثْ کُتُبَک بَنِیْکَ، فَاِنَّهُ یأتى عَلَى النّاسِ زَمان هَرْجٌ ما یَأنِسُونَ فیهِ اِلاّ بِکُتُبِهِمْ " بنویس و دانش خویش را در بین برادرانت منتشرساز و درصورتی که از دنیا رفتى کتاب هایت را به ارث براى فرزندات بگذار، چون زمان پرفتنه اى مى آید که مردم تنها به کتاب هایشان انس مى گیرند.

 

در موضوع اهمیت کتاب و مطالعه در اسلام همین بس که در قرآن کریم ۳۲۲ بار کتابت در ۳۷ صیغه مختلف به کار رفته تا جایگاه علم آموزی و خواندن در دین به خوبی آشکار شود.

 

بررسی توصیه و سفارش اسلام و ائمه طاهرین به مطالعه و کتاب خوانی، راه مشخص شده دین برای افزایش دانش و علم به مسلمانان است.

 

کاهش استرس، تقویت مغز، افزایش دامنه لغات و افزایش تمرکز از جمله فواید کتابخوانی است که انجام آن را برای همه در هر سن و شرایطی مورد تاکید قرار می دهد.

 

برای ترویج فرهنگ کتابخوانی راه های فراوانی وجود دارد که یکی از مهمترین و مشخص ترین آن ها، عادت به مطالعه از درون خانواده است.عادت به مطالعه و کتاب خوانی از سوی پدر و مادر، کودکان را به تقلید از وادلین وا می دارد و با زمیه سازی برای گفتگو پیرامون کتاب، باب نقادی و تحلیل و در نتیجه شکوفاشدن بیش از پیش ذهن فرزندان فراهم می گردد.

 

بر همین اساس باید نتیجه تحقیقات علمی را پذیرفت که هرچه فقر فرهنگی و بی سوادی در خانواده، به ویژه در قشر زنان بیشتر باشد، گرایش به کتاب و کتابخوانی در جامعه کمتر است و به بیان دیگر، بی سوادی پدر و مادر یکی از موانع اصلی ایجاد علاقه کودک به مطالعه و کتابخوانی است.

 

کتاب زبان گویای تمدن بشری است که با بازگویی راز پیشرفت جوامع، نقش غیرقابل انکاری در توسعه فرهنگی جوامع دارد و راه رسیدن آنان به اهداف را کوتاه تر و پرثمرتر خواهد کرد.

 

ترویج و گسترش فرهنگ کتابخوانی دستیابی به دستاوردهای نوین بشری را آسان می کند و امکان مقابله با خرافات و انحرافات فکری و جلوگیری از خودباختگی در برابر بیگانگان را تا حد زیادی کاهش خواهد داد.

 

متاسفانه با وجود برخورداری ایران از پیشینه قوی و قابل اتکای تولید علم، سرانه فعلی مطالعه پایین تر از استانداردهای جهانی و نیازمند توجه بیشتر است.

 

شاید نداشتن آگاهی کافی از اهمیت مطالعه، ضعف اطلاع رسانی برای ترغیب افراد به کتابخوانی، قرار نداشتن کتاب در سبد خانوار ناشی از نبود اهمیت مطالعه در خانواده ها، سیستم معیوب آموزشی در اهمیت ندادن به کتاب غیردرسی و تاکید بر مطالعه کتاب درسی و قیمت بالای کتاب، از دلایل اصلی کم بودن سرانه مطالعه در کشور است.

 

معیارهای بین المللی بیانگر آن است که بالابودن نرخ سرانه دسترسی به اطلاعات و مطالعه، یکی از مهمترین شاخص ها و ملاک ها برای توسعه یافتگی جوامع محسوب می شود.

 

شاید یکی از دلایل کم بودن سرانه مطالعه در کشور، گسترش روز افزون فناوری مانند اینترنت و خو گرفتن افراد به وقتگذرانی با این پدیده معاصر باشد اما با همه این شرایط، هنوز از اهمیت کتاب و کتابخوانی کم نشده و در عوض بسیاری از صاحب نظران تعلیم و تربیت، در این وانفسای غلبه اینترنت و موبایل، بر ضرورت گسترش بیشتر فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در افراد جامعه به خصوص نسل جوان تاکید می کنند.

 

در نظر اول کتابخوانی، راه دسترسی یک فرد به منابع اطلاعاتی را هموار می کند اما در واقع، این کار عملی فردی محسوب نشده و یک ضرورت مهم اجتماعی و فرهنگی است که تکثیر آن در میان همه افراد جامعه، مسیر آینده آن جامعه و شهر و کشور را به واسطه دانایی افراد تغییر خواهد داد.

 

برخی ها معتقدند که با غلبه تکنولوژی بر زندگی افراد در قرن جدید، کتاب منزوی خواهد شد و آرام آرام از کتابخانه خانه ها برچیده خواهد شد اما این تصور یک باور غلط است چرا که ابزارهای نوظهور با همه جذابیت ظاهری، هنری به جز انتقال محتواها و مضامین کتاب ها ندارند و  هیچگاه نمی توانند جای این یادگاری های ارزشمند تاریخ بشری را پر کنند.

 

 

کد خبر 1231448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha