وجود ۱۸ هزار بنای ناپایدار در خراسان جنوبی

آئینی با بیان اینکه ۱۸ هزار و ۵۰۰ بنای ناپایدار در خراسان جنوبی وجود دارد، گفت: بسته جامع تشویقی برای شتاب بخشی به نوسازی بافت‌های فرسوده تصویب و ابلاغ شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، محمد آئینی عصر امروز شنبه (۲۱ آبان) در ستاد بازآفرینی شهری خراسان جنوبی با تاکید بر ضرورت کمک به مقاوم‌سازی مسکن در بافت‌های ناکارآمد شهری اظهار کرد: نوسازی مسکن در بازآفرینی مورد غفلت واقع شده است و ساکنان این مناطق به لحاظ مالی، توان ساخت و ساز را ندارند و در نتیجه باید از آن ها حمایت شود.

 

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به اهمیت نوسازی مسکن در محلات هدف، افزود: نزدیک به ۱۸ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی ناپایدار واقع در این محدوده‌ها هستند که باید تخریب و بازسازی  شوند.

 

وی با اشاره به سکونت ۵۰ هزار نفر در این واحدهای ناپایدار، ادامه داد: با توجه به زلزله خیز بودن استان خراسان جنوبی باید کم کردن فاصله با مسکن استاندارد در این محلات مورد توجه باشد و این بخش را تقویت و شتاب ببخشیم.

 

آئینی با اشاره به لزوم فعال بودن ستاد بازآفرینی شهری در خراسان جنوبی، گفت: ارزیابی ستادهای استانی به صورت مرتب در حال انجام است و سمت و سوی ادبیات بازآفرینی شهری در دولت سیزدهم به سمت محرومیت‌زدایی است.

 

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: «مردمی‌سازی» فعالیت‌ها در نوسازی و بهسازی محلات هدف بازآفرینی شهری به معنای مشارکت همه شهروندان از جمله سازندگان خرد و کلان، مالکان و ساکنان بافت‌ها در امر نوسازی در دستور کار است.

 

به گفته وی؛ جلب مشارکت شهروندان ساکن در محلات هدف برای عمران و بهسازی شهری در چارچوب «توسعه و تحول اجتماع‌محور محلات» باید مورد توجه قرار گیرد. همچنین برنامه‌ریزی لازم برای توانمندسازی اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ساکنان محلات هدف با استفاده از ظرفیت‌های همه دستگاه‌های حاکمیتی، دولتی، عمومی و سازمان‌های مردم‌نهاد باید در اولویت باشد.

 

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به تعیین «محلات معین»، توضیح داد: می‌توان محلاتی را به عنوان «محلات معین» از بین مناطق برخوردار تعیین و از ظرفیت‌ آن‌ها برای کمک به بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری استفاده کرد.

 

آئینی بیان کرد: بیش از ۵۲ محله هدف طرح بازآفرینی شهری در خراسان جنوبی وجود دارد که باید دستگاه ها و مناطق معین آنان مشخص شوند.

 

شهرداری‌ها تخفیف ۱۰۰ درصدی نوسازی در بافت فرسوده را اعمال کنند

وی در ادامه گفت: در محدوده‌های مصوب بافت‌های فرسوده، شهرداری‌ها موظفند در عوارض پروانه و تراکم ساخت حداقل ۵۰ درصد تخفیف لحاظ کنند اما انتظار می‌رود این تخفیف به ۱۰۰ درصد برسد. همچنین انتظار است تا شهرداری‌ها در صدور مجوزها(یک ماهه) سرعت لازم را انجام بدهند.

 

آئینی عنوان کرد: دولت مکلف به جبران این تخفیف‌ها برای شهرداران است و علاوه بر آن باید انشعابات جدید در این مناطق خارج از نوبت داده شود.

 

ابلاغ آیین‌نامه بند «ک» تبصره ۱۱ بودجه سال جاری برای صدور سند اراضی تصرفی

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تصویب و ابلاغ آیین‌نامه اجرایی بند «ک» تبصره ۱۱ بودجه سال ۱۴۰۱ تصریح کرد: آیین‌نامه مذکور فرصت مناسبی برای صدور سند مالکیت در سکونتگاه‌های غیر رسمی به شمار می‌رود. بر اساس این آیین‌نامه به وزارت راه و شهرسازی اجازه داده می‌شود، اراضی در مالکیت خود را با اولویت سکونتگاه‌های غیررسمی که قبل از سال ۱۳۹۴ به تصرف اشخاص درآمده و بر اساس طرح‌های مصوب شهری در آن ها  ساخت و ساز صورت گرفته و در حال بهره‌برداری است را به مالکان اعیانی واگذار کند که این موضوع برای اولین بار در دولت مردمی سیزدهم اتفاق افتاده است.

 

وی به تشریح بسته تشویقی شهرسازانه برای شتاب دادن به نوسازی مسکن در بافت های فرسوده پرداخت و با اشاره به این که این بسته برای چهار گروه تدوین و ابلاغ شده است، تصریح کرد: اولویت اول برای کسانی است که در مقیاس محله‌ای و بلوک شهری اقدام به بازآفرینی شهری می‌کنند. اولویت دوم با سازندگانی است که در بازگشایی معابر بافت فرسوده و اصلاح نظام حرکتی در بافت و گره گشایی در این بافت‌ها اقدام می کنند. اولویت سوم نیز با سازندگانی است که به شکل تجمیعی و بیش از یک پلاک اقدام به نوسازی می‌کنند و در نهایت اولویت چهارم با سازندگانی است که تک پلاک به نوسازی اقدام خواهند کرد.

 

آئینی بیان کرد: افراد ساکن در محدوده‌های بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری می‌توانند از حداقل ۳۵۰ میلیون تومان تسهیلات ارزان قیمت بهره مند شوند اما عملکرد استان در این زمینه ضعیف بوده است و کمترین استفاده را این تسهیلات داشته اند.

 

 

کد خبر 1231599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha