کتابخانه‌های مساجد از مردمی‌ترین کتابخانه‌ها/ رونق کانون‌ها با ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی

یکی از کارکردهای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، حوزه کتاب و کتابخوانی است که علاوه بر حوزه مناسکی، موضوعات فرهنگی و هنری رونقی را به مسجد داده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از گیلان، مائده فلاحتکارضیابری:

 

هفته کتاب فرصت خوبی را پیش روی مدیران کانون های فرهنگی مساجد گذاشته تا به این بهانه از ظرفیت این مکان های مذهبی برای توسعه کتابخوانی و نیز فرهنگ سازی بیشتر با برنامه های مختلفی از جمله پویش کتابخوانی «من و کتابخانه مسجد» کمک بگیرند.به همین مناسبت برنامه های مختلفی در سطح شهرستان صومعه‌سرا برنامه ریزی شده است تا با استفاده از ظرفیت مساجد و نیز امامان جماعت بتوانند همه زمینه انس بیشتر را با کتاب فراهم آورند و هم در توسعه کتابخوانی اتفاق مثبتی رقم خورده باشد.

 

یکی از کارکردهای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، حوزه کتاب و کتابخوانی است که علاوه بر حوزه مناسکی، موضوعات فرهنگی و هنری رونقی را به مسجد داده است. طرح کتابخوانی دسته جمعی با حضور بچه های مسجد و دوستداران کتاب در مساجد با هدف فرهنگ سازی مطالعه و تشکیل هسته های کتابخوان در مساجد برگزار می شود.

 

 

* کتابخانه‌های مساجد یکی از مردمی‌ترین کتابخانه‌ها هستند

 

یوسف نیک‌انجام با گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی اظهار کرد: ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و نهضت مطالعه مفید، رونق بخشیدن و احیای نقش کتابخانه‌های مساجد در اعتلای فرهنگ عمومی از مهمترین اهداف برگزاری ویژه‌برنامه‌‌های هفته کتاب و کتابخوانی در سطح کانون‌های مساجد است.

 

رییس فرهنگ و ارشاد اسلامی صومعه‌سرا افزود: کتابخانه‌های مساجد یکی از مردمی‌ترین کتابخانه‌ها هستند که در حوزه مدیریتی و فعالیتی از پتانسیل مردمی بهره‌مند می‌شوند.

 

وی با اشاره به امکان معرفی کتاب‌های ارزشمند و مفید موجود در کتابخانه‌های مساجد برای معرفی و استفاده از گروه‌های مختلف نیز گفت: کتابدار مسجد می‌تواند از طریق فضای مجازی و کانال‌های مجازی اطلاع‌رسانی کانون، کتاب‌های ارزشمند هر گروه سنی را معرفی کند.

 

نیک‌انجام با اشاره به اینکه کتابخانه های مساجد یکی از بهترین فرصت های ترویج فرهنگی کتاب و کتابخوانی محسوب می شوند تصریح کرد: کتابخانه های مساجد در همه شهرها و روستاها دایر هستند و کتاب مورد نیاز را در اختیار مردم به ویژه نوجوانان و جوانان قرار می دهند 

 

رییس فرهنگ و ارشاد اسلامی صومعه‌سرا خاطرنشان کرد: اهدای کتاب به کتابخانه‌های کانون های فرهنگی هنری مساجد شهرستان، برگزاری مسابقه کتابخوانی و تجلیل از نویسندگان بومی از اهم برنامه‌های این نهاد در هفته کتاب و کتابخوانی است.

 

 

*کتابخانه مسجد حضرت ولیعصر(عج) افتتاح می‌شود

 

سودابه وحدانی با گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی اظهار کرد: پنج عنوان برنامه به مناسبت گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی در سطح کانون زینبیه(س) خشکرودبار اجرایی می شود.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری زینبیه(س) مسجد حضرت ولیعصر(عج) خشکرودبار افزود: برگزاری نقاشی یار مهربان ویژه کودکان و نوجوانان در فضای مجازی، اجرای طرح همیار کتاب در دبستان شهيد وحدانی و افتتاح رسمی کتابخانه مسجد با حضور مسئولین از جمله برنامه‌های این کانون است.

 

وی گفت: برپایی نمایشگاه کتاب در مسجد برای بازدید دانش آموزان مدارس روستا و اهالی و بازدید اعضای کانون از کتابخانه عمومی شهر شاندرمن از دیگر برنامه‌ها است.

 

وحدانی تصریح کرد: با پایان یافتن دوران کرونا، تمهیداتی اندیشیده شد که امکان حضور فیزیکی افراد در کتابخانه‌ها فراهم شود تا شاهد رونق فرهنگ کتابخوانی باشیم.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری زینبیه(س) مسجد حضرت ولیعصر(عج) خشکرودبار با اشاره به اهمیت مقوله ترویج کتابخوانی خاطرنشان کرد: برای ترویج فرهنگ کتابخوانی باید کتاب را به مقصد اصلی یعنی خوانندگان و مخاطبان آن برسانیم.

 

یکی از مصادیق مهم دانایی، کتاب و کتابخوانی است و جامعه‌ای که رابطه مستمری با کتاب و کتابخوانی داشته باشد، از وقت و زمان خود به نحو احسن استفاده می‌کند و موجب شکوفایی استعدادهای نوجوان و جوانان می‌شود. در  این رابطه کتابخانه‌های مساجد می‌توانند بهترین فرصت برای بهره مندی از کتب مختلف و تسهیل کننده دسترسی به این منابع برای جوانان به ویژه در مناطق روستایی باشند.

کد خبر 1231604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha