اکران  فیلم سینمایی«چند قطره آبان» در اصفهان

فیلم سینمایی «چند قطره آبان» به صورت کامل و بدون حذفیات در هنرسرای خورشید اصفهان اکران می شود.

خبرگزاری شبستان/ زهره سادات طالقانی - «عملیات محرم» دهم آبان سال 1361 که چند روزی از عاشورای حسینی گذشته بود با رمز مقدس «یا زینب» در منطقه « تپه ماهور» جبال حمرین طنین انداز شد و صفحه دیگری از دوران دفاع مقدس به نام «عملیات محرم» ثبت شد.

 

عملیات محرم با حضور گسترده یگان های ارتش و سپاه انجام گرفت و منجر به انهدام بخشی از ارتش عراق شد، اما یکی از محور های حمله ی نیرو های رزمنده رودخانه دویرج بود که در شب عملیات کاملاً خشک بود اما با بارندگی بسیار شدید روز بعد، رودخانه به یک باره پر از آب شد و طغیان نمود که باعث شد نیروهای رزمنده ای که در رودخانه مستقر بودند را سیلاب در نوردیده و موجب شهادت تعداد بسیار زیادی از رزمندگان دلاور لشکر قدرتمند و خط شکن امام حسین(ع) اصفهان شد.

 

رودخانه «دویرج» عمق زیادی ندارد و آب نیز مشکلی برای عبور نیروها محسوب نمی شد اما در آستانه عملیات آنچنان باران سیل آسایی شروع شد که عمق حداکثر 30 سانتی متری رودخانه را 10 برابر افزایش داد و باعث تخریب پل عبوری شد.

 

این تقدیر الهی، ظاهر و باطن آن رود آرام را به کلی عوض کرد ولی یکی از خیرات آن آسوده شدن خیال نیروهای دشمن از حمله احتمالی ایران و تصور محال بودن هرگونه عملیات در آن شب را به همراه داشت و آمادگی رزمی کامل آنها را تا حد زیادی کاهش داد.

 

اما این خشم غیر منتظره طبیعت، جمع زیادی از نیروهای مخلص یگان های اصفهان را در کام خود فرو برد. از جمع حدود 1000 شهید این استان، در این عملیات 700 نفر از شهر اصفهان بودند که بیشتر از 300 نفر آنها در دل امواج غیر طبیعی رودخانه به شهادت رسیدند.

 

حضور‌ 80 نفر از فرماندهان و نیروهای شاخص لشکر امام حسین(ع) مانند «شهید حسین خرازی» فرمانده لشکر، شهید «ردانی‌پور»، شهید «حبیب‌الهی»، سردار زاهدی، سردار بنی‌لوحی و تشکیل تیپ 44 قمربنی‌هاشم (ع) عملیات محرم را حائز اهمیت کرده است.

 

آنچه دو هفته بعد در تشییع به یادماندنی این شهدا در اصفهان رخ داد امام خمینی راحل را نیز به تحسین واداشت که فرمودند:« در کجای دنیا جایی را مثل اصفهان پیدا می کنید که چند روز پیش 370 شهیدش را تشییع کردند. همین ملت شهید داده همچنان بر خدمت خود به اسلام ادامه می دهند.»

 

اکنون و در آستانه سالروز حماسه جاودان اصفهان، جوانان، نوجوانان و خانواده های اصفهانی به تماشای فیلم سینمایی «چند قطره آبان» دعوت شده اند.

 

قرار است فیلم سینمایی «چند قطره آبان» به صورت کامل و بدون حذفیات به نمایش درآید.

 

این فیلم اولین فیلم داستانی با موضوع اختصاصی عملیات محرم و حماسه بزرگ مردم اصفهان در تشیع ۳۷۰ شهید عملیات محرم در سال ۱۳۶۱ می باشد.

 

نمایش و اکران عمومی این فیلم باحضور افتخاری کارگردان، تهیه کننده، بازیگران و عوامل فیلم، همراه با اجرای برنامه های متنوع و تجلیل جمعی از خانواده شهدای ۲۵ آبان در محل پل چمران، داخل شهرداری منطقه۷، سالن هنرسرای خورشید صورت می گیرد.

 

شهروندان اصفهانی می توانند  سه شنبه ۲۴آبان ماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۰۰ عصر سینما را متفاوت دنبال کنند و حماسه دلیرمردان آسمانی  اصفهان را در قاب سینما به تماشا بنشینند.

 

بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، بیست‌وپنجم آبان‌ماه در تقویم رسمی کشور به نام «روز اصفهان» ثبت شد تا این روز به آیین ملی تبدیل شود و امسال نخستین سال است که روز اصفهان به صورت رسمی و بعد از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، گرامی داشته می‌شود.

 

گفتنی است روز 25 آبان، یادآور 25 آبان ماه سال 1361 می باشد، روزی که تشییع بی‌نظیر 370 شهید گلگون کفن عملیات محرم توسط مردم اصفهان صورت پذیرفت و افتخاری بزرگ را در تاریخ دیار شهیدپرور اصفهان به یادگار گذاشت.

 

کد خبر 1231620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha