دوره آموزشی توانمندسازی خانواده در بلوغ و نوجوانی در زنجان برگزار می شود

بیگلری از برگزاری دوره آموزشی توانمند سازی خانواده در بلوغ و نوجوانی به آموزشگران و مدرسین مراکز تحت نظارت بهزیستی خبر داد و گفت: این طرح در سال گذشته برای نخستین بار در شهرستان های زنجان، ابهر و خدابنده اجرا شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از زنجان، سکینه بیگلری در جمع خبرنگاران از برگزاری دوره آموزشی توانمندسازی خانواده در بلوغ و نوجوانی به آموزشگران و مدرسین مراکز تحت حمایت بهزیستی با هدف تربیت مربیان متخصص در زمینه آموزش خانواده های دارای نوجوان خبر داد و گفت: نوجوانی دوره ای پر از فراز و نشیب بین کودکی و بزرگسالی است که با تغییرات بسیار سریع هیجانی، عاطفی و ارتباطی همراه است.

 

معاون امور پیشگیری بهزیستی استان زنجان اضافه کرد: پژوهش های و آمارهای بسیاری نشان داده است که نوجوانی افراد تا حد زیادی می تواند پیش بینی کننده موفقیت، کفایت و بهزیستی دوران بزرگسالی باشد. افرادی که به هر دلیل نمی توانند دوران نوجوانی و بلوغ  را با سازگاری پشت سر بگذارند، در بزرگسالی نیز مشکلات روان شناختی، ارتباطی و اجتماعی بسیاری را تجربه می کنند. از این رو باید در روان شناسی کودک و نوجوان به این مرحله تحولی و تغییرات آن نگاه ویژه ای داشت.

 

این مسئول ادامه داد: نوجوان باید با کمک خانواده کنترل هیجان، مهارت های خودیاری و مدیریت روابط با همسالان را بیاموزند تا بتوانند گذار از کودکی به بزرگسالی را به بهترین نحو انجام داده و تبدیل به بزرگساللانی با کفایت و خشنود شوند. در همین راستا دفتر مشاوره و امور روان شناختی سازمان بهزیستی کشور با هدف کاهش مشکلات دوران بلوغ و نوجوانی به عنوان یکی از مهمترین مراحل زندگی و زیر بنای بزرگسالی با تهیه کتاب آموزش والدین و توانمند سازی خانواده در بلوغ و نوجوانی تلاش نموده است تا درمانگران و مدرسین و آموزشگران آموزش دیده بتوانند نیازهای تحولی نوجوانان را به والدین آموزش داده و در مقابل  مسایل و مشکلات دوران نوجوانی راهکارهایی عملیاتی و مثبت در اختیار آن ها قرار دهند؛ راهکارهایی که از سویی  رفتارهای پر خطر را در نوجوان مدیریت کرده و از سوی دیگر رفتارهای مثبت و هدفمند را در آن ها ایجاد می کند.

 

بیگلری تصریح کرد: در این دوره های آموزشی سعی شده است که والدین با نوجوانی و ویژگی های طبیعی آن آشنا شوند. اختلالات روان شناختی و روان پزشکی که زیر بنای برخی مشکلات نوجوانی است به آن ها معرفی گردیده تا در صورت مشاهده به روان شناس و مشاور مراجعه نمایند. پیش نیازهای اساسی برای مدیریت نافرمانی طبیعی در نوجوان آموزش داده می شود و همچنین گام های مدیریت رفتاری نوجوانان و مدیریت مسایل خاص در نوجوانی و توانمند سازی خانواده پرداخته می شود.

کد خبر 1231694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha