هر ۳ دقیقه یک کد قطع پا در ایران رقم می خورد

بیماری دیابت یک بیماری مزمن با عوارض جدی و پیش رونده و بسیار نزدیک به ماست که قابل پیشگیری و غیر قابل درمان است و روند درمان و کنترل هر بیمار دیابتی ۱۳۰ دلار در ماه هزینه دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان،‌ 23 آبان 1400 روز جهانی دیابت است وامسال ﺷﻌﺎﺭ ﻫﻔﺘﻪ ﺩﯾﺎﺑﺖ «ﺑﺎ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﺩﯾﺎﺑﺖ ﺍﺯ ﺁﯾﻨﺪﻩ ﺧﻮﺩ ﻣﺤﺎﻓﻈﺖ ﮐﻨﯿﻢ» قرار داده شده است.

باتوجه به افزایش روزافزون مبتلایان به این بیماری، این روز با هدف آشنایی و اطلاع‌رسانی عموم مردم درباره دیابت، عوارض و درمان آن نام‌گذاری شده است.

دیابت درمان‌ نشده می‌تواند عوارضی جدی از قبیل کوری ناگهانی، نارسایی کلیوی، سکته مغزی و قطع پا به دنبال داشته باشد؛ به همین جهت می‌تواند باعث ایجاد هزینه‌های طولانی‌مدت پزشکی و غیرپزشکی برای بیماران، خانواده‌ی آن‌ها، مراقبین و نظام سلامت شود.

این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که بدن قادر به جذب قند (گلوکز) به سلول‌های خود و استفاده از آن برای تولید انرژی نباشد. این نقص باعث ایجاد قند اضافی در جریان خون می‌شود.

دیابت کنترل نشده می‌تواند منجر به عواقب جدی شود و به طیف وسیعی از اندام‌ها و بافت‌های بدن، از جمله قلب، کلیه‌ها، چشم‌ها و اعصاب آسیب برساند و موجب افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته مغزی شود.

در حال حاضر هیچ درمانی برای دیابت وجود ندارد، اما این بیماری می‌تواند بهبود یابد. وقتی دیابت رو به بهبودی می‌رود، به این معنی است که بدن هیچ نشانه‌ای از دیابت را نشان نمی‌دهد، اگرچه این بیماری از نظر پزشکی هنوز وجود دارد.

رژیم غذایی سالم، انجام منظم فعالیت بدنی، حفظ وزن بدن در حد طبیعی و پرهیز از استعمال دخانیات می تواند از دیابت پیشگیری کند یا وقوع آن را به تاخیر بیندازد.

 

«محمدعلی عطاری» با اشاره به اینکه تلفات دیابت با هیچ جنگی قابل مقایسه نیست گفت: ۲۲ درصد کودکان زیر دو سال ایران چاق هستند و این یک فاجعه بزرگ است.

رئیس هیئت مدیره موسسه خیریه دیابت اصفهان با بیان اینکه هر 3 دقیقه یک کد قطع پا در ایران رقم می خورد اظهار کرد: اگر آمار بیماران دیابتی کشور را میانگین 5/13 درصد فرض کنیم حدود ۱۲ میلیون نفر مبتلا به بیماری دیابت و یک و نیم برابر آن مستعد دیابت در ایران وجود دارد.

وی با بیان اینکه بیماران دیابتی دو تا سه برابر مردم عادی در بیمارستان بستری می شوند  و دو برابر افراد عادی بیماری های قلبی عروقی دارند گفت: یک سوم افراد بالای ۳۰ سال در اصفهان دیابتی یا مستعد دیابت هستند و این درحالیست که روزی ۶ دقیقه پیاده روی تند چهار سال طول عمر را افزایش می دهد و انجام ورزش روزانه می‌تواند در پیشگیری دیابت موثر باشد.

این پزشک متخصص متذکر شد: بیماری دیابت یک بیماری مزمن با عوارض جدی و پیش رونده و بسیار نزدیک به ماست که قابل پیشگیری و غیر قابل درمان است و شروع بیماری دیابت در فرد مشخص نیست و معمولا بعد از گذشت ۱۰ سال از شروع بیماری در فرد تشخیص داده می‌شود که در این مدت طولانی عوارض دیابت در بدن مستقر شده است.

عطاری افزود: موسسه خیریه دیابت اصفهان  توانسته با آموزش در فرهنگسراها، مساجد و تابلوهای اعلان شهری و ساخت کلیپ های آموزشی خطر این بیماری را به مردم گوشزد کند.

رئیس هیئت مدیره مؤسسه خیریه دیابت اصفهان تصریح کرد: هر بیمار دیابتی ۱۳۰ دلار در ماه هزینه دارد، هزینه‌های این بیماران اگر دچار بیماری کلیوی شوند،  ۱۰ برابر و  اگر دچار بیماری‌های قلبی شود، ۲۰ برابر افزایش پیدا می‌کند. متأسفانه دیابت بسیار شایع است و کمتر خانه‌ای در اصفهان وجود دارد که بیمار دیابتی در آن نباشد.

عطاری در ادامه پیشنهاد  تاسیس میز بحران دیابت در استانداری اصفهان با شرکت همه دستگاههای مسئول، اختصاص ساعاتی از برنامه های صدا و سیما به موضوع دیابت، تغذیه، استرس و کم تحرکی دخانیات و چاقی، وارد کردن مطالب مربوط به دیابت و تغذیه صحیح در کتب درسی دانش آموزان و دانشجویان، تشکیل گروههای همیار سلامت دانش آموزی، کمک وسیع شهرداری و خیرین در تامین فضاهای آموزشی و غربالگری دیابت و تامین پرسنل و امکانات مربوطه و یا تاسیس مراکز جامع دیابتف ترویج ورزش همگانی، دوچرخه سواری و تاسیس ورزشگاهها، کمک هنرمندان وصدا و سیما در تهیه کلیپ های کوتاه و نشر آن در فضای مجازی، کمک شهرداری در نصب بیلبوردها و تبلیغات از طریق رسانه های شهری، اخذ مالیات مضاعف از شیرینی فروشی ها و فروشندگان غذاهای فوری (فست فودها) و آموزش قبل از صدور پروانه آنها که خطر را کاهش دهد، آموزش تغذیه صحیح به صنف رستوران داران تا با غذاهای چرب، سنگین و پر حجم سلامتی مردم را به خطر نیندازند، آماده کردن خیرین واقف برای مناسب هزینه کردن در جهت اصلاح الگوی زندگی، آموزش مردم، پیشگیری و کنترل دیابت را در جهت کاهش دیابت در جامعه ارائه کرد. 

 

مصرف شکر در ایران ۵ برابر میانگین جهانی

«علی کچویی» با اشاره به  فرهنگ مصرف بالای شیرینی در استان اصفهان گفت: روند افزایش به دیابت صعودی است، ضمن اینکه بیشتر شهروندان اصفهانی تصور می‌کنند پولکی، قند ندارد، درحالی‌که این‌طور نیست.

فوق تخصص غدد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: اگر زندگی مردم به همین روش بی تحرکی و غذاهای پرکالری وزندگی پر استرس پیش رود به طور قطع ،وضع فاجعه آمیزتر خواهد شد.متاسفانه مصرف شکر در ایران ۵ برابر میانگین جهانی و نمک ۲ برابر آن است.

وی تاکید کرد: آلودگی هوا خطرشیوع دیابت نوع دو را افزایش می دهد و یک چهارم مرگ‌های قلبی و عروقی در استان اصفهان مربوط به آلودگی هوا است.

کچویی با تاکید بر اینکه آلودگی هوا فاجعه‌ای است که امروزه اغلب شهروندان در معرض عوارض جبران‌ناپذیر آن قرار دارند یادآور شد: طب سنتی نباید از حد خودش فراتر رود، چون ما نمی‌توانیم داروهای بیماران را قطع کنیم و با طب سنتی آن را درمان کنیم. برخی از بیماران دیابتی داروی خود را قطع کرده و تصمیم می‌گیرند با داروهای گیاهی درمان شوند که این کار حتی می‌تواند منجر به مرگ شود.

 

«رامش حسین‌خانی» گفت: ۴۵۰ هزار نفر در استان اصفهان مبتلا به بیماری دیابت هستند واین درحالیست که ۶۰ هزار نفر از ۴۵۰ هزار بیمار مبتلا به بیماری دیابت در استان اصفهان از بیماری خود اطلاعی ندارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد:  از تعداد افراد دارای آگاهی از ابتلا به بیماری دیابت، ۷۷ درصد تحت درمان قرار دارند و ۲۳ درصد درمانی انجام نمی‌دهند. دیابت ۳۵ درصد افرادی که تحت درمان قرار می‌گیرند کنترل می‌شود و حدود ۲۰۰ هزار نفر از دارو برای کنترل این بیماری استفاده می‌کنند، اما بیماری آنها کنترل نمی‌شود، چرا که به توصیه‌های پزشک دقت نمی‌کنند، در روند درمانی خود دخالت می‌کنند یا به علت نبود دارو و گرانی آنها از درمان عقب می‌مانند.

وی افزود: از ۱۰۰ بیمار مبتلا به دیابت، ۲۳ نفر دیالیز می‌شوند، ۶۰ تا ۷۰ درصد بیماران مبتلا به دیابت به علت سکته‌های مغزی و قلبی جان خود را از دست می‌دهند.

کد خبر 1231793

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha