مسجدی که پاتوق کتابخوانی در دارالشهدای تهران است

کتابخانه مسجد جامع‌ابوذر با داشتن ۳۰ هزار جلد کتاب، داشتن قرائت‌خانه فعال حتی در ایام کرونا و اجرای طرح‌های ابتکاری همچون شنبه‌های کتاب به پاتوق فرهنگی کتابخوانی بچه‌های دارالشهدای تهران تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، مسجد جامع ابوذر در منطقه ۱۷ (دارالشهدای تهران) در سال ۱۳۵۴ تاسیس شد، همزمان با تاسیس مسجد، فعالیت کتابخانه مسجد نیز آغاز و با گذشت زمان به یکی از کتابخانه های فعال در شهر تهران تبدیل شد، به طوری که در دهه های ۶۰ و ۷۰، کتابخانه این مسجد به یکی از کتابخانه های شبانه روزی فعال تهران تبدیل شد. اکنون نیز این کتابخانه به همت کانون فرهنگی‌هنری مسجد با داشتن ۶۰۰ عضو و ۳۰ هزار جلد کتاب به مخاطبان از همه گروه های سنی خدمات ارائه می دهد.

 

حجت الاسلام «محمد مطلبی» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به فعالیت کتابخانه کانون فرهنگی هنری مسجد جامع ابوذر واقع در محله فلاح، اظهار کرد: کتابخانه مسجد جامع ابوذر از کتابخانه های فعال منطقه ۱۷ تهران با ۳۰ هزار جلد کتاب در موضوعات مختلف علمی، مذهبی، داستان و آموزشی است؛ بخش اعظمی از کتاب های این کتابخانه، کتاب های مرجع است. همچنین، سالن قرائتخانه کتابخانه از ساعت ۸ صبح تا ۱۸ پذیرای مخاطبان است.

 

مدیرکانون فرهنگی هنری مسجد جامع ابوذر به امکانات و مزایای کتابخانه مسجد اشاره کرد و افزود: این کتابخانه دارای نرم افزارهای تخصصی و عمومی به منظور بهره مندی مراجعه کنندگان است،ضمن اینکه کتابخانه دارای اتاق سایت برای استفاده دانش آموزان، طلاب و دانشجویان از اینترنت است و بخش امانت کتابخانه در دو شیفت صبح و عصر به مخاطبان خدمات ارایه می دهد.

 

 

 

 

اهدای کتاب از سوی مقام معظم رهبری

وی با بیان اینکه این کتابخانه به دلیل فعال بودن همواره مورد توجه مسئولان بوده، گفت: چند سال پیش مستندی از فعالیت های کتابخانه مسجد در سیمای جمهوری اسلامی پخش شد که مقام معظم رهبری نیز این برنامه را مشاهده کرده بودند، بعد از آن چندین کارتن کتاب از سوی دفتر مقام معظم رهبری به کتابخانه مسجد اهدا شد که آنها را در قفسه ای مجزا چیده ایم. همچنین، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از کتابخانه ما به عنوان یکی از کتابخانه های قدیمی پایتخت بازدید داشت.

 

 

 

 

حجت الاسلام مطلبی در ادامه به برگزاری مسابقات کتابخوانی که از سوی این کتابخانه در مناسبت های مختلف برگزار می شود، اشاره کرد و گفت: کتابخانه مسجد جامع ابوذر در مناسبت هایی همچون هفته وحدت، دهه فجر، هفته دفاع مقدس و هفته کتاب مسابقات کتابخوانی برگزار می کند و در حال حاضر نیز حاضر به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی اقدام به برگزاری مسابقه از کتاب «مراتب کمال اخلاقی» کرده ایم. علاوه بر آن در این هفته به صورت روزانه کتاب هایی بعد از اقامه نماز جماعت معرفی می شود.

 

 

 

شنبه های با کتاب

وی با اشاره به دیگر برنامه های مسجد جامع ابوذر در موضوع کتابخوانی، گفت: یکی از طرح های این مسجد اجرای طرح «با شنبه های با کتاب» است که در قالب این طرح روزهای شنبه هر هفته کتاب هایی برای مخاطبان معرفی می شود. از جمله کتاب هایی که در این طرح در کتابخانه مسجد جامع ابوذر معرفی و با استقبال مخاطبان مواجه شد عبارتند از: «صحیفه آفتاب»، «هفت کتاب درباره امام حسن مجتبی(ع)»، «رقصی چنین میانه میدانم آرزوست»، «پا به پای آفتاب؛ گفته ها و ناگفته ها از زندگی امام خمینی (س)»، «اسرار ماه رمضان» و «قرآن بر فراز منبر».

 

 

 

 

پویش مهر تحصیلی

مدیر کانون فرهنگی هنری مسجد جامع ابوذر تاکید کرد: کتابخانه هیچ وقت تعطیل نبوده و همواره در هر شرایطی به مخاطبان خود خدمات ارایه داده است از جمله اینکه در دوران کرونا کتابخانه با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی پذیرای اعضای کتابخانه بود.

 

 

 

 

وی ادامه داد: کانون فرهنگی‌هنری مسجد جامع ابوذر، علاوه بر فعالیت در حوزه کتاب و کتابخوانی در محورهای مختلفی همچون خدمت رسانی به محرومان نیز فعالیت دارد، به عنوان مثال در ابتدای سال تحصیلی پویش «مهر تحصیلی» را راه اندازی و در قالب این پویش از دانش آموزان نیازمند حمایت کرد همچنین برای دانش آموزان برنامه های تقویتی علمی برگزار می کند.

 

حجت الاسلام مطلبی با بیان اینکه این کانون فرهنگی هنری ۱۳۰ خانواده نیازمند را تحت پوشش حمایتی دارد، خاطر نشان کرد: پویش «اطعام مهدوی» سه شنبه ها اجرا و طی آن غذای گرم میان خانواده های کم‌برخوردار توزیع می شود.

 

ارائه مشاوره های حقوقی در مسجد

مدیر کانون فرهنگی هنری مسجد جامع ابوذر ادامه داد: تهیه جهیزیه برای نوعروسان بی‌بضاعت، پرداخت اجاره‌بها و ودیعه رهن منازل مستاجرین نیازمند، ایجاد کارآفرینی و اشتغال برای افراد سرپرست خانوار محروم همچون برپایی نمایشگاهه ای عفاف و حجاب و کار در منزل از دیگر خدمات ارایه شده این کانون به محرومان است.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: مسجد جامع ابوذر جزء مساجد بسیار فعال در حوزه ارائه مشاوره های رایگان حقوقی و قضائی به مردم است و درقالب طرح «هر مسجد، یک حقوقدان»، به صورت هفتگی به سوالات حقوقی مردم پاسخ می دهد.

 

کد خبر 1231834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha