کیفیت کتاب خواندن تنزل پیدا کرده است

رضایی با بیان اینکه کتاب خواندن در گذشته عملی فاخر و مقدس بود، گفت: ۱۵۰ سال پیش کتاب کالای لوکسی بود و هر کسی نمی توانست کتاب و کتابخانه داشته باشد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نشست نقد و بررسی کتاب «مسافر، برج، کرم: سه استعاره درباره خواندن» امروز یکشنبه 22 آبان در دومین روز از سی امین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران که در سالن جلسات کتابخانه پارک شهر با حضور احسان رضایی، منتقد و فعال رسانه ای و عرفان قادری، مترجم کتاب برگزار شد.

 

احسان رضایی در این نشست گفت: کتاب «مسافر، برج، کرم: سه استعاره درباره خواندن» کتابی درباره کتاب هاست. کتاب خواندن در روزگار دشوار یکی از قلعه هایی است که می توانیم به آن پناه ببریم و خودمان را نجات دهیم.

 

این منتقد و فعال رسانه ای با اشاره به آلبرتو منگوئل نویسنده کتاب «مسافر، برج، کرم :سه استعاره درباره خواندن»، بیان کرد: از این نویسنده کتاب دیگری با عنوان « با خورنس» توسط انتشارات ماهی ترجمه شده است. منگوئل در 16 سالگی در کتابفروشی کار می کرد. برای بورخس کتاب می برد و بدین ترتیب راه پیدا می کند به دنیای آدم های خوشبخت. او برای بورخس کتاب می خواند چون بورخس در روزهای پایانی عمرش نابینا شده بود. بورخستدر سرنوشت منگوئل تاثیر زیادی داشته است.

 

وی با بیان اینکه در کتاب «مسافر، برج و کرم» سه استعاره درباره خواندن مطرح شده است، تصریح کرد: گاهی با کتاب خواندن سفر می کنیم از ذهنیتی به ذهنیت دیگر، از درکی به درک دیگر و از جهانی به جهان دیگر. گاهی خواندن مانند برجی است، ما ساکن برجی می شویم و دور از دسترس دیگران. این مسئله گاهی با تکبر و گاهی با ضعف همراه است. گاهی برای آرامش به آن برج پناه می بریم و گاهی هم فقط خوره کتاب می شویم بدون اینکه چیزی از نسبت به کتاب به دست آوریم.

رضایی با اشاره به اینکه کتاب زمانی کالایی لوکس محسوب می شد، اظهار داشت: خواندن در 150 سال پیش عملی مقدس و دشوار بود چون کتاب کالای لوکسی بود و هر کسی که نمی توانست صاحب کتاب و کتابخانه شود، از طرفی پروسه تولید کتاب هم بسیار دشوار بود، برای همین در قدیم دیوان های شعر را به پادشاهان تقدیم می کردند؛ در حقیقت در قدیم کتاب خواندن کاری فاخر بود. ابوعلی سینا یک کتاب را 40 بار خواند تا بفهمد اما الان چنین چیزی وجود ندارد.

 

این منتقد و فعال رسانه ای با بیان اینکه در حال حاضر کیفیت خواندن تنزل پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: زمانی ابوعلی سینا یک کتاب را 40 بار خواند تا درک کند اما امروز ما حتی گاهی کتابی را تمام نمی کنیم چه برسد به اینکه آن را چند بار بخوانیم تا بفهمیم. منگوئل در کتاب «مسافر، برج، کرم» اشاره کرده است که کتاب خواندن در فضای مجازی عمیق نیست. او به سه استعاره در این کتاب اشاره کرده و هیچ کدام از آنها از نظر من چیز بدی نیست.

 

گفتنی است، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور این کتاب را با همکاری انتشارات ترجمان و ترجمه عرفان قادری به چاپ رسانده است. موضوع کتاب، آشتی با خواندن از خلال آشنایی با آثار برجسته ادبیات جهان و از دریچه استعاره‌های رایج کِرم کتاب، ساکن برج عاج و مسافر جویای آگاهی است که برای افراد کتابخوان به کار می‌رود.

 

کد خبر 1231862

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha