بخش‌های ویژه نجوم، پاتوق سالمندان و بازارچه دانش‌بنیان در کتابخانه مرکزی رشت راه‌اندازی می‌شوند

بدن‌آرا گفت: قرار است سه بخش ویژه شامل بخش نجوم، پاتوق سالمندان و بازارچه دانش‌بنیان در کتابخانه مرکزی رشت افتتاح شود که تاکنون در هیچ کتابخانه دیگری در سطح کشور راه‌اندازی نشده است.

«زهرا بدن‌آرا» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، با بیان اینکه عملیات اجرایی کتابخانه مرکزی رشت از سال ۱۳۸۳ شروع شده است، توضیحاتی در مورد قسمت‌های مختلف این سازه ارائه داد و اظهار داشت: با تکمیل این پروژه، کتابخانه مرکزی رشت می‌تواند به دو هزار تا دو هزار و ۵۰۰ نفر در طول یکروز خدمات ارائه دهد.

 

معاون امور کتابخانه‌ها و همکاری‌های اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان تصریح کرد: در بخش لابی کتابخانه مرکزی رشت قرار است میز خدمتی راه‌اندازی شود تا به محض ورود اعضا به داخل کتابخانه، تمام خدماتی که قرار است یک عضو در بخش‌های مختلف بگیرد در میز خدمت نسبت به راهنمایی و کمک به آنان اقدام شود.

 

بدن‌آرا با بیان اینکه در همین طبقه بخش گالری کتابخانه مرکزی رشت راه‌اندازی خواهد شد عنوان کرد: از آنجایی که در رشت گالری استاندارد نداریم، وجود این گالری برای نمایش آثار هنرمندان سراسر استان گیلان مفید واقع خواهد شد.

 

وی بخش ویژه مادر و کودک با ۳۵۰ متر مربع مساحت و پیش‌بینی برنامه‌های متنوع فرهنگی برای آنان را از دیگر قسمت‌های لابی ساختمان کتابخانه مرکزی رشت اعلام کرد و گفت: همچنین در این جا بخش ویژه نابینایان را هم خواهیم داشت که خدمات گسترده‌ای به روشندلان عزیز ارائه می‌دهد و کتابهای بریل و صوتی هم به شکل رایگان برای همه نابینایان به طور رایگان ارسال می‌کند.

 

معاون امور کتابخانه‌ها و همکاری‌های اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان ادامه داد: در قسمت لابی سالن آمفی تئاتر ۲۵۰ نفره و یک سالن جلسات ۴۰ نفره راه‌اندازی خواهد شد و یک بخش ارائه خدمات فرهنگی هم قرار است در اینجا راه‌اندازی بشود.

 

بدن‌آرا اضافه کرد: قرار است سه بخش ویژه شامل بخش نجوم، سالمندان و بازارچه دانش‌بنیان در کتابخانه مرکزی رشت افتتاح شود که تاکنون در هیچ کتابخانه دیگری در سطح کشور راه‌اندازی نشده است، علاوه بر اینها پارکینگ دوچرخه سواران را هم در این طبقه خواهیم داشت.

 

وی با بیان اینکه مخزن کتابخانه با ظرفیت ۳۰۰ هزار نسخه کتاب در طبقه اول قرار خواهد گرفت اذعان کرد: اتاق ویژه نسخ خطی، بخش مرجع، بخش نشریات و بخش کتابهای کمک درسی در کنار بخش امانات از دیگر قسمت‌های مختلف طبقه اول محسوب می‌شود.

 

معاون امور کتابخانه‌ها و همکاری‌های اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان برآورد تجهیزات کتابخانه مرکزی را چیزی حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیارد تومان ذکر کرد و ضمن ابراز امیدواری از کمک استان برای تامین این اعتبارات افزود: فضای مبتنی بر وب و ارائه کلیه خدمات اینترنتی در طبقه اول راه‌اندازی خواهد شد.

 

بدن‌آرا از تاکید ویژه نهاد کتابخانه‌های عمومی استان گیلان جهت تامین بهترین نوع تجهیزات برای کتابخانه مرکزی رشت سخن گفت و اذعان کرد: طرح مطالعاتی جامعی برای تجهیزات کتابخانه مرکزی رشت توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی انجام شده است و سعی میشود تجهیزات اینجا و همه کتابخانه‌های مرکزی کشور با بهترین کیفیت انتخاب شود.

 

وی اظهار داشت: در طبقه دوم کتابخانه مرکزی رشت بازارچه ارائه خدمات خانگی و بازارچه دانش‌بنیان ، بحث استارت آپ‌ها و فضای کار اشتراکی راه‌اندازی می‌شود، همچنین اتاق ام ویژه نوجوانان، سامانه نجوم، ساختکده، نصب سیستم‌های ایستاده تاچ با برنامه‌های علمی، نمازخانه و اتاق ریاست از دیگر بخش‌های متنوع طبقه دوم محسوب می‌شود. 

 

معاون امور کتابخانه‌ها و همکاری‌های اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان ادامه داد: با توجه به نوع و سطح بسیار بالای تجهیزات کتابخانه مرکزی رشت، تمام دانش‌آموزان سراسر استان گیلان می‌توانند در غالب اردوهایی به اینجا مراجعه کرده و ضمن آموزش از امکانات آن استفاده نمایند.

 

بدن‌آرا عنوان کرد: در طبقه سوم کتابخانه مرکزی رشت سالن مطالعه عمومی بسیار استاندار ۲۰۰ نفره همراه با یک چشم‌انداز بسیار زیبایی از شهر پیش‌بینی شده که احتمالا ویژه بانوان خواهد بود علاوه بر اینها سالن‌های مطالعه وی آی پی و اختصاصی هم در همین طبقه قرار دارند.  

 

وی خاطرنشان کرد: در طبقه چهارم نیز قرار است بخشهایی نظیر کافه کتاب، سالن مطالعه آقایان با چشم‌انداز باغ محتشم پیش‌بینی شود همچنین واحد آموزش، اتاق‌های وی‌آی‌پی اختصاصی با قابلیت اجازه یکماهه و اتاق‌های مطالعه گروهی از دیگر قسمت‌های این طبقه از کتابخانه مرکزی رشت خواهد بود.


پایان پیام/

کد خبر 1231891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha