«ماه پری» دختری بر بال آرزوها/ روشندلی که قلم را جان بخشید

«ماه پری شمسی» نویسنده روشندلی است که معلولیت را محدودیت نمی داند و با خواندن یک کتاب و روشن شدن ذوق هنری اش سوار بر بال آرزوهای خود می شود. تاکنون ۳۰ تالیف داشته که هفت اثر به چاپ رسیده است.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛زینب روحانی مقدم

 

هفته کتاب و کتابخوانی که می رسد یاد یار مهربانی می افتیم که جان ها را صیقل و ذهن ها را شکوفا می کند. آن یار مهربانی که اسرار بسیاری را در خود نهفته دارد و برای شکوفا شدن نیازمند توجه و مطالعه است.

 

کتاب، رابطی برای اتصال حال با زمان های گذشته و تاریخ گذشتگان است. کتاب، حتی در روزگار پیشرفت های چشم گیر بشر در عرصه های دانش و نوآوری نیز، نه تنها اهمیت خود را از دست نداده، که جلوه های گسترده تر، تازه تر و پایدارتری یافته است

 

*جایگاه کتاب در دین مبین اسلام

تمدن، با خط و کتابت آغاز شده و استمرار یافته است و آینده آن نیز در گرو تکامل این ابزار بزرگ فرهنگی است؛ مصریان و یونانیان، از قدیم ترین ملت هایی بودند که با کاغذ و کتابت آشنایی داشتند.

 

در دین مبین اسلام نیز به علم و دانش و مطالعه توجه بسیاری شده است و مسلمانان را به دانش اندوزی توصیه می کند؛ آری اسلام دین دانش است و در این میان کتاب سهم اصلی را جهت رسیدن به دانش بر عهده دارد.

 

اهمیت کتابخوانی در اسلام به قدری است که معجزه پیامبر اکرم (ص) از نوع کتاب است و در این کتاب مقدس هم اولین آیاتی که بر پیامبر (ص) نازل شده با امر به خواندن و الفاظ کتاب، قلم، و علم توام شده است.

 

 

*«ماه پری» خالق آوای عشق و معجزه ژنتیک

کتاب، خالقی دارد که از ذهن خلاقش آفریده می شود؛ کسی که قلم در دست می گیرد تا یا تاریخ را با قلم خود برای آیندگان با واژه هایی زیبا و رسا بیان کند و یا به بیان وقایع عاشقانه، علمی و غیره بپردازد.

 

هفته کتاب و کتابخوانی بهانه ای شد تا به سراغ یکی از نویسندگان برجسته دیار خاوران برویم، کسی که با وجود روشن دل بودن دست روی دست نگذاشته است و با قلم خود دست به خلق کتاب هایی شگفتانه و جذاب زده است.

 

«ماه پری شمسی» که اکنون 41 سال دارد و در شهری کوچک به نام طبس مسینا در خراسان جنوبی، به دنیا آمده است در گفتگو با خبرنگار شبستان می گوید که تا کلاس چهارم به مدرسه عادی می رود با مشکل بینایی آر پی مواجه و همزمان به دلیل مسائلی دیگر مجبور به ترک تحصیل می شود. سال ها در خانه می ماند اما از خواندن و دانستن غافل نمی شود.

 

وی خود را دانش آموزی تجربی می داند که هر لحظه در حال آموختن است. ماه پری به کتاب خواندن علاقه ای خاص دارد در خانه که هست خواهرش او را همراهی می کند کتابی را که می خواهد برایش تهیه می کند و می خواند.

 

ماه پری می گوید که خواهرم با خواندن کتابی به نام «تنها با تو» برای من باعث شد تا ذوق نوشتن در وجودم شکل بگیرد و قدم در مسیری بگذارم که سرنوشتم را تغییر دهد.

 

شمسی با بیان اینکه از سال ۱۳۸۳ وارد عرصه نویسندگی شدم، می‌افزاید: 30 تالیف داشته ام و هفت اثر تاکنون ثبت شده و به چاپ رسیده است. رمان های من داستان های علمی، آموزشی و فرهنگی هستند.

 

از جمله آثار این نویسنده روشندل می توان به «آوای عشق و معجزه ژنتیک»، «عاشقان بی نصیب»، «احساس سوزان»، «بر بال آرزوها»، «گذر از خوشی ها و ناخوشی های دنیا»، «سجده بر خاک» و «لحظه های دلتنگی» اشاره کرد.

 

ماه پری توانسته مقام های بسیاری در سال 87 بانوی نام آور استان، سال 88 خادم نمونه فرهنگ عمومی منطقه درمیان، سال 88 رتبه اول جشنواره علی اکبر(ع) در بخش جوانان دارای توانمندی های خاص، سال 89 نویسنده منتخب استان، سال 89 دختر نمونه استان، سال 91 تسهیل گیر نمونه استان، سال 92 رتبه اول کشوری جشنواره توانگران کارآفرین در بخش دانش وران را کسب کند.

 

نویسنده روشندل درمیانی با بیان اینکه جامعه متاسفانه اصلی ترین شاخصه فرد را معلولیت می دانند، می افزاید: مردم معتقد هستند که افرادی ضعف و مشکل جسمانی دارند در کار خود از توانایی و مهارت لازم برخوردار نیستند و این موضوع انگیزه معلولان را از بین می برد.

 

وی ادامه می دهد که هیچ گاه به خاطر ضعف جسمی از ادامه راه نویسندگی ناامید نشده ام و معتقد هستم که این ضعف صلاح خداوند متعال است و پشت این موضوع حکمتی وجود دارد که توان درک آن را ندارم.

 

اولین کتاب چاپ شده ماه پری به نام «عاشقان بی نصیب» بود و می گوید که این کتاب در سال 87 به چاپ رسید. حس مادری داشتم که اولین فرزندش متولد شده است چرا که کتاب هایم همچون فرزندانی برای من هستند.

 

*لزوم توجه مسئولان به بحث تامین هزینه های چاپ کتاب

وی به مشکلات حوزه نویسندگی اشاره می کند و می افزاید: اولین و مهم ترین مشکل در حوزه نویسندگی مربوط به بحث تامین هزینه های چاپ کتاب است و مساعدتی در خصوص تامین هزینه چاپ وجود ندارد و بر روی خرید کتاب تمرکز شده است.

 

ماه پری ادامه می دهد: قدم اول یعنی چاپ شدن کتاب مشکلاتی برای نویسندگان وجود دارد و درخواست داریم تا در این زمینه مسئولان حمایت هایی داشته باشند و این بخش را پوشش دهند.

 

شمسی عنوان می کند که گاهی به خاطر عدم توجه و حمایت مسئولان و بالابودن هزینه های چاپ کتاب دچار ناامیدی شدم اما هیچ گاه دست از تلاش برنداشته ام.

 

*کم کاری نویسندگان در حوزه انقلاب اسلامی

نویسنده روشندل درمیانی در خصوص نکات نویسندگی می گوید: کسی که می خواهد نویسنده شود باید از قدرت توصیف و تجسم بالایی برخوردار باشند چرا که نوشته ها برگرفته از تصورات ذهنی است.

 

وی بیان می کند که هرچه نوشته ها به واقعیت ها نزدیک تر باشد اثرگذاری بیشتری خواهد داشت. نباید نوشته ها دور از ذهن باشد و باید به گونه ای صریح و روان باشد که برای همه اقشار قابل فهم شود.

 

ماه پری با تاکید بر اینکه در حوزه انقلاب اسلامی متاسفانه آثار کمی تولید شده است، می افزاید: نسل امروز باید درک درستی از چگونگی شکل گیری انقلاب اسلامی داشته باشند تا بتوانند نسبت به انقلاب اسلامی و آرمان های آن پایبندی بسیاری داشته باشند.

 

نویسنده روشندل درمیانی می گوید: در حوزه دفاع مقدس آثار بسیاری تولید شده است اما به در حوزه انقلاب اسلامی آثار و کتاب های کمتری چاپ شده است.

 

وی به بانوان و هم نوعان خود عنوان می کند که در همه کارها، موانع و چالش هایی وجود دارد و نباید بر روی آنان تمرکز کنند چن باعث متوقف شدن آنان ممی شود و انسانی موفق است که بر روی این موضوعات تمرکز نکند.

 

*پایین بودن سرانه مطالعه در خراسان جنوبی

ماه پری با تاکید بر اینکه متاسفانه سرانه مطالعه در خراسان جنوبی بسیار پایین است، می افزاید: این موضوع بهبود نمی یابد مگر اینکه خانواده ها در عمل به سمت کتاب و کتابخوانی حرکت کنند چرا که فرزندان همواره به عمل والدین توجه دارند.

 

وی ادامه می دهد: خانواده ها به کتاب و کتابخوانی توجه بسیاری کنند و کتاب را وارد زندگی خود کنند تا فرزندان هم به سمت کتاب و کتابخوانی روی بیاورند. تنها بر روی یک بعد خاص تمرکز نداشته باشند چرا که انسان برای تعالی و رشد نیازمند مطالعه کتاب های مختلف و به روز علمی است.

 

این نویسنده روشندل درمیانی تاکید می کند که امیدواریم به جایی برسیم که فرهنگ مطالعه و آموختن و بازآموزی به گونه ای در جامعه توسعه یابد که جزو کشورهای توسعه یافته و متعالی از نظر فرهنگی محسوب می شویم.

 

ماه پری در پایان درخصوص آخرین اثر تولیدی خود می گوید که اکنون نوشتن کتاب «آرزوهای بزرگ، دنیای کوچک» را در دستور کار دارم و برگرفته از زندگی بنده است.

 

 

 

کد خبر 1232006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha