تدبیر رهبری در اعزام هیئتی به زاهدان افزایش اعتماد به نظام را به دنبال دارد/ نیاز امروز کشور وحدت ذیل پرچم ولایت است

تحلیل‌گر مسائل جهان اسلام گفت: اقدام حکیمانه و شجاعانه مقام معظم رهبری در اعزام هیئتی به زاهدان و شنیدن مطالبات مردم این استان، منجر به افزایش اعتماد مردم نسبت به نظام و مسئولان کشور خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از کردستان:

 

فوت مهسا امینی در اواخر شهریور ماه بهانه‌ای شد تا دشمنان با ترفندهای رسانه‌ای مردم را به اعتراض علیه حکومت وادارند. اعتراضی که روز به روز با تحریکات دشمنان به اغتشاشات مبدل شد.

 

در جریان اغتشاشات ۱۴۰۱، گروهک‌های تروریستی و تجزیه‌طلب برای دستیابی به اهداف شوم خود ابتدا سعی در ایجاد آشوب و ناامنی در استان کردستان کرده و سعی داشتند با پروژه کشته‌سازی، ترغیب نوجوانان و جوانان برای مقابله با نظام زمینه‌ گمراهی افکار عمومی به ویژه نوجوانان و جوانان و مخالفت با نظام را فراهم کنند.

 

همین هجمه‌های دشمن باعث شد تا در اغتشاشات اخیر ناامنی‌هایی در بسیاری از نقاط کشور به ویژه سیستان و بلوچستان هم ایجاد شود و قوم بلوچ نیز مورد هدف تجزیه‌طلبان قرار گیرند، به‌طوریکه اعتراض امام جمعه اهل سنت زاهدان در پی ناآرامی‌ها از نظام و دولت را به دنبال داشت.

 

مولوی عبدالحمید با انتقاد از رهبر جمهوری اسلامی مسائلی‌همچون‌ تبعیض جنسیتی، گرسنه بودن مردم ایران، پاسخ سنگ با گلوله را مطرح کرد.

 

مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) برای اتخاذ تدابیر لازم در خصوص اتفاقات پیش‌آمده در سیستان و بلوچستان و حل مشکلات، هیئتی به سیستان و بلوچستان اعزام کرد تا ضمن دلجویی از خانواده شهدا، جانباختگان و مجروحین حوادث اخیر، تدابیر عالی برای حل مشکلات سیستان و بلوچستان اندیشیده شود.

 

بی‌شک این اقدام بیانگر توجه نظام جمهوری اسلامی ایران به ضرورت حفظ و تقویت وحدت در کشور است. نظام جمهوری اسلامی ایران در عمر بابرکت خود توجه به مطالبات همه قشرهای مردم فارغ از مذهب، جغرافیا و دیگر عوامل تمایز ساز را در دستور کار خود قرار داده و هیچگاه از سیاست اصولی وحدت در عین کثرت عدول نکرده است.

 

براین اساس برای پرداختن بهتر به ابعاد این اقدام معظم‌له و اهمیت وحدت و انسجام در میان سلایق مختلف مردم و مذاهب گفتگویی با «علیرضا کمیلی» تحلیل‌گر مسائل جهان اسلام و دبیر اتحادیه بین‌المللی امت واحده انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

 

 

به نظر شما سفر هیات اعزامی مقام معظم رهبری به سیستان و بلوچستان چه تاثیری در حفظ آرامش و وحدت در شرایط کنونی خواهد داشت؟

 

سفر نماینده رهبری به سیستان و بلوچستان یک اقدام شجاعانه و شگفت‌انگیز است که در این شرایط امنیتی و حساس کشور، بخشی از نظام پذیرفته اشتباهی صورت گرفته و خطای خود را پذیرفته است و شورای تامین نیز بیانیه داده است و خود معظم‌له دست به کار شدند و هیئتی را برای دلجویی از مردم سیستان فرستادند و وقتی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری نماینده رهبر معظم انقلاب وارد فرودگاه شد گفت که آمده‌ایم از خانواده شهدا و جانبازان این حادثه دلجویی کنیم، زیرا پذیرفتند که خطا در کشته شدن تعدادی در نماز جمعه زاهدان صورت گرفته و از این رو از تعبیر شهید استفاده کردند و شجاعانه و صادقانه به این مسئله اعتراف کردند چون می‌دانند که اینها بخشی از جامعه اسلامی ایران هستند.

 

 

عده‌ای مدعی هستند رویکرد نظام مذهبی و تعصبات قومی است پاسخ شما به این ادعا چیست؟

 

مبنای جمهوری اسلامی تضاد با قومیت‌ها و مذاهب نیست و این اقدام رهبری از این حیث شجاعانه و شگفت‌انگیز است که برخلاف ادعاهایی که برخی می‌کنند درباره اینکه نظام رویکرد مذهبی و تعصبات قومی را ترجیح می‌دهد به هیچ وجه این اتفاق نیافتاده، در این شرایط سخت کشور، نظام خطا را پذیرفته و در پی جبران آن برآمده است و اتفاقی است که به شدت در میان مردم مظلوم و مهمان نواز سیستان و بلوچستان موثر خواهد بود، گرچه برخی تندروها به این موارد عقب‌نشینی می‌گویند اما رهبری نشان دادند که حق، عدالت، انصاف و رعایت حقوق مظلومان اهل سنت و بلوچ و دورافتاده برای نظام تفاوتی ندارد و شجاعانه به میدان آمدند و اثر آن افزایش اعتماد به نظام خواهد بود و هرچه تلاش کردند اینها را از نظام دور کنند اما این عذرخواهی‌ها و برخورد با خطاکاران و حمایت از مظلومان منجر به افزایش اعتماد عمومی خواهد شد.

 

 

به گفته شما مبنای جمهوری اسلامی تضاد با قومیت‌ها نیست برای اینکه نشان دهیم این قومیت‌ها با هم وحدت دارند چه باید کرد؟

 

در کل کشور که قومیت‌های متفاوتی وجود دارد بی‌شک همزیستی نیز وجود دارد باید این همزیستی‌ها نشان داده شود، ازدواج قومیت‌ها، شیعه و سنی، ترک و کُرد، بلوچ و سیستانی و همکاری‌هایی که وجود دارد و مسئولیت‌هایی که به اقلیت‌های قومی و مذهبی در کشور واگذار شده و خدماتی که نظام در نقاط متعدد در کشور ارائه کرده است باید بازنمایی شود، هرچند کاستی‌هایی در سیستان و بلوچستان وجود دارد اما این مهم کمک می‌کند این باور شکل بگیرد که نظام دنبال تبعیض قومیتی نبوده و نیست.

 

 

تمرکز روی اشتراکات چه دستاوردی به دنبال دارد و برای تعمیق این دستاوردها چه باید کرد؟

 

تمرکز روی اشتراکات وحدت را به دنبال دارد و برای تعمیق وحدت باید جلوی تندروها گرفته شود وگرنه مردم با هم نمی‌جنگند و با هم همزیستی دارند، تندروهای قومی و مذهبی نباید اجازه تبلیغ و فعالیت داشته باشند، شیعه و سنی در مقابل تندروی‌های خود باید بایستند و این صداقت طرفین به همدیگر را ثابت خواهد کرد و منجر به تعمیق وحدت و انسجام بین مردم خواهد شد.

کد خبر 1232010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha