۹ درصد از گستره خراسان شمالی را بیابان ها تشكیل می دهد

رئیس اداره بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: هم اكنون ۹ درصد از گستره استان را بیابان ها تشكیل می دهد كه این میزان بیش از ۱۸۳ هزار و ۶۳۶ هكتار است.

حسن امامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان اظهارکرد: ۱۸۳ هزار و ۶۳۶ هکتار معادل ۹ درصد وسعت استان بیابان است که از این میزان ۱۱۲ هزار هکتار در جاجرم، ۳۹ هزار هکتار در اسفراین و ۳۱ هزار هکتار در گرمه است.

 

رئیس اداره بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی خاطرنشان کرد: ۳۹ هکتار از مساحت بیابان این استان کاملا حساس و فاقد پوشش است که بیشترین آن در جاجرم قرار گرفته و در این راستا عملیات به زراعی باید صورت گیرد، شخم در جهت شیب زمین حذف، آموزش توسط جهاد کشاورزی انجام شود و ترویج صورت گیرد تا بافت خاک در حالت طبیعی حفظ شود.

 

امامی عنوان کرد: اجرای عملیات بیولوژیک، نهال کاری، مدیریت روان آب، اجرای عملیات مراقبت آبیاری سنواتی، حفاظت قرق، مدیریت جنگل ها و احداث بادشکن ها از جمله برنامه های پیشنهادی در حوزه بیابان زدایی است.

 

وی اضافه کرد: امسال برای حوزه بیابان زدایی استان ۱۶ میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی و حدود ۸۰ میلیارد ریال از محل ملی مصوب شده است.

 

وی تصریح  کرد: ۱۱۱ هزار و ۹۲۲ هکتار از مساحت استان کانون بحران فرسایش بادی است که ۹۸ هزار هکتار آن شدت کم و ۱۳ هزار هکتار شدت متوسط است.

 

رئیس اداره بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی بیان کرد: شور شدن آب های سطحی، کمبود بارش ها و ضعف در پوشش گیاهی از علل طبیعی در تشکیل نوار بیابانی خراسان شمالی است و عوامل دیگری همچون چرای بی رویه و مستمر دام ها، کشاورزی غیر اصولی و کشت بی رویه نیز بر تشدید وضعیت این مناطق اثر گذاشته است.

 

گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی ۲ میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶  هکتار است که از این وسعت یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، بیش از ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار جنگل است.

 

عمده اراضی بیابانی استان در حوزه کال شور در سه شهرستان جاجرم، گرمه و اسفراین واقع است.

 

کد خبر 1232041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha