برنامه های فرهنگی سازمان شهرداری، کودک و نوجوان محور است/ از کتاب به عنوان ابزار قوی انتقال مفاهیم به کودکان و نوجوانان استفاده می کنیم

سید علیرضا فاطمیان پور با بیان اینکه برنامه های سازمان فرهنگی و هنری شهرداری در هفته کتاب بر آموزش کودک و نوجوان متمرکز است گفت: در همین راستا از کتاب به عنوان ابزار قوی انتقال مفاهیم به کودکان و نوجوانان استفاده می کنیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، «کتاب سایه‌بان شهر» عنوان ویژه برنامه های سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران است که همزمان با هفته کتاب با هدف ترویج و توسعه فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در بین شهروندان  تهرانی اجرا می شود؛ یکی از  رویکردهای سازمان  اجرای برنامه های ویژه برای کودکان و نوجوانان است، درباره برنامه های سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در هفته کتاب و کتابخوانی با «سید علیرضا فاطمیان پور»، معاون فرهنگی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران به گفتگو نشسته ایم که در زیر می آید:

 

برنامه های هفته کتاب و کتابخوانی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با چه رویکرد و سیست گذاری برگزار می شوند؟

رویکرد اصلی و سیاست اجرای برنامه های سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران به سمت کودکان و نوجوانان سوق پیدا کرده است و  این مجموعه برنامه ها با این رویکرد  اجرایی می شوند؛  بر اساس همین رویکرد کودک و نوجوان محور 454 عنوان برنامه در کل فرهنگسراها و کتابخانه های زیر مجموعه سازمان در شهر تهران  اجرا می شود.

 

برنامه های هفته کتاب سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران تحت چه عناوینی اجرایی می شوند؟

 

همزمان با هفته کتاب طرح «کتابدار شو» در ۵۵ کتابخانه سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با هدف آشنایی‌ هرچه بیشتر نوجوانان با کتابخانه‌، مهارت‌ و مسئولیت‌های مورد نیاز یک کتابدار اجرایی می‌شود. همچنین برنامه  «ایستگاه‌های فناوری»‌ به‌صورت میدانی و با کمک شرکت‌های دانش بنیان فعال در حوزه فناوری VR و AR اجرا می‌شود. در این ایستگاه‌‌ها بازدیدکنندگان با کتاب‌های مبتنی بر «واقعیت افزوده»، «واقعیت مجازی» و «متاورس» آشنا می شوند.
 و در طرح «کتابخانه‌گردی» مسئولان فرهنگی، مفاخر، مشاهیر، نویسندگان و هنرمندان در 99 کتابخانه‌ سطح شهر تهران حضور پیدا  می کنند و با نوجوانان و شهروندان علاقمند به کتاب و کتابخوانیگفتگو می کنند.  همچنین در این هفته طرح «کتاب در گردش» که با هدف دست به دست شدن کتاب بین شهروندان اجرایی می شود  در این طرح از شهروندان دعوت می‌شود پس از مطالعه کتاب، آن را به دوستان و نزدیکان خود هدیه دهند. برپایی نمایشگاه‌های کتاب، کارگاه‌های آموزشی و نشست های نقد و بررسی کتاب، تجلیل از فعالان حوزه کتاب و ترویج فرهنگ کتابخوانی از دیگر برنامه‌های این سازمان در هفته کتاب است.

 

 آیا در برنامه هفته کتاب برنامه برای اهدای کتاب به مناطق محروم دارید؟

 در راستای توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی در مناطق محروم اطراف تهران و دیگر نقاط کشور برای 110 کتابخانه کتاب ارسال می کنیم.

 

چرا برنامه های سازمان فرهنگی و هنری شهرداری به سمت کودکان و نوجوانان سوق پیدا کرده است؟

کودک بذری خاص  است اگر این بذر خوب کاشته نشود کسی دیگر بذر خواهد کاشت و ثمره می گیرد؛ بنابراین وظیفه ماست که با تمرکز بر تعلیمات  و آموزش درست دانش آموز  را به عنوان آیندگان تمدن نوین انقلاب اسلامی هدایت کنیم.

 

چه نقصان ها و کمبودهای آموزشی باعث شده که کودکان و نوجوانان  در این دوره مطابق انتظارات جامعه رفتار نکنند؟

با همه احترامی که برای آموزش و پرورش و نهادهای آموزشی قائل هستم  حوزه آموزشی در کشور دچار اختلالاتی است، اگر در کودکان و نوجوانان مشکلی هست از کم کاری ها و غفلت های ما در حوزه آموزش است. در دوران کرونا کودکان و نوجوانان در منزل بودند و  آموزش ها به صورت مجازی بود و همین مشکلات و  خلأهایی را  ایجاد کرد که  باید با برنامه ریزی اصولی و صحیح در این دوره برنامه های متناسب با کودک و نوجوان در جهت تعمیق هویت ملی و دینی کودکان داشته باشیم.

 

شما به عنوان یکی از متولیان حوزه فرهنگ چه اقداماتی در دستور کار دارید؟

 در این حوزه اقداماتی در دست انجام داریم؛ کتاب به عنوان یکی از موثرترین ابزارهای انتقال مفاهیم است که باید فرهنگ سازی کنیم و در کودکان و نوجوانان انس با کتاب ایجاد کنیم، از طرفی وظیفه کتابخانه ها هم این است که با تشویق و ترغیب کودکان و نوجوانان به کتابخوانی از آنها کتابخوانان  حرفه ای بسازد.

آیا سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران اماری از سرانه کتابخوانی در شهر تهران در اختیار دارد؟

سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران حوزه مطالعات در اختیارش نیست متولی این حوزه وزارت فرهنگ و  ارشاد اسلامی است، آمار ضد و نقیضی درباره سرانه مطالعه وجود دارد  و نظرات متعددی درباره ساعت کتابخوانی در روز موجود است، سازمان ما تلاش می کند از ارتقای ظرفیت های کتاب و کتابخوانی حمایت کند، در واقع وظیفه ما حمایت است و تجربه سازمان نشان داده که با حمایت و اجرای برنامه های متعدد به بالا رفتن سرانه مطالعه در بین شهروندان کمک کنیم.

 

کد خبر 1232113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha