اجرای «طرح هر مسجد یک حقوقدان» چراغی که به مسجد رواست

ارتقا سطح دانش و سواد حقوقی مردم یکی از مهمترین راه‌کارها برای کاهش پرونده های وارده به دستگاه قضایی است و اجرای «طرح هر مسجد یک حقوقدان» زمینه ساز این مهم بوده و می تواند با استفاده از ظرفیت مسجد، جهاد حقوقی را برای افزایش آگاهی های مردم رقم بزند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان قزوین، سیده فاطمه هاشمی؛

 

با توجه به سیاست های قوه قضائیه و تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص ارتقا سطح دانش و سواد حقوقی مردم، «طرح هر مسجد یک حقوقدان» در سال 98 به تصویب معاونت فرهنگی قوه قضائیه رسید که مهمترین اهداف این طرح رشد و ارتقا فرهنگ حقوقی مردم و آشنا کردن آنها با حقوق و وظایف شهروندی، فرهنگ سازی در زمینه چگونگی مراجعه به دستگاه قضایی، صلح و سازش و حل اختلافات، ارتقا فرهنگ قانون گرایی، زمینه سازی برای تحکیم بنیان خانواده و کاهش حجم پرونده های وارد شده به دستگاه قضایی است.

 

مساجد به عنوان پایگاه فعالیت های دینی و محل اجتماع امت اسلامی که از دیرباز نقش محوری در هدایت و آگاه سازی مردم داشته و علاوه بر عبادت محلی برای رسیدگی و مشکلات، آموزش، مشورت، قضاوت محسوب می شوند هم به عنوان مکانی مقدس برای اجرای این طرح بوده که استفاده از این ظرفیت عظیم گامی در مسیر تحقق هرچه بهتر و بیشتر این طرح است.

 

این طرح از زمان تصویب در بسیاری از مساجد کشور از جمله مساجد استان قزوین کلید خورد ولی با شیوع کرونا چراغ این برنامه روبه خاموشی رفت، چراغی که خاموش شدن آن آثار جبران ناپذیری را به لحاظ مادی و معنوی برای جامعه به دنبال دارد و موجب تاریک شدن مسیر دانایی و کمرنگ شدن فرایند پیشگیری از ارتکاب جرائم می شود.

 

با توجه به اینکه اجرای طرح «هر مسجد یک حقوقدان» سیاستی پیشگیرانه در وقوع جرم محسوب می شود، استمرار اجرای این مهم در قزوین هم مورد غفلت واقع شده که در این رابطه با «کریم قلی‌پور» مسئول سازمان بسیج حقوقدانان استان قزوین به گفت‌وگو نشسته ایم که در ادامه می خوانید.

 

اجرای طرح «هر مسجد یک حقوقدان» در قزوین در چه وضعیتی است و آیا برنامه ای برای اجرای پررنگ تر این برنامه دارید؟

به دلیل شیوع کرونا و همچنین مسائل اخیر در کشور، اجرای طرح هر مسجد یک حقوقدان در قزوین کمرنگ شده ولی کار دارد انجام شود به طوری که اینکه مسئولان را بتوانیم در سطح مساجد ببریم این موضوع کمرنگ شده ولی حقوقدانان ما در مساجد، محلات و هم در خود دستگاه قضایی حضور دارند و خدمات به مردم ارائه می دهند.

 

بسیجی های حقوقدان و وکلایی که داریم در دادگستری های سطح شهرستان ارائه خدمت می دهند به طوری که ما 12 گروه جهادی داریم که این گروه ها ثبت شده است و به صورت هدفمند به مردم خدمات ارائه می دهند ولی هر مسجد یک حقوقدان که در سال 97 انجام دادیم و در این طرح به همراه مسئولان قضایی استان در سطح محلات، مساجد و در سطح شهرستان ها حضور پیدا می کردیم، کمرنگ شده و نتوانستیم آن را انجام دهیم.

 

البته در حال تدارک سازوکار این مهم هستیم تا با استفاده از 12 گروه جهادی، به انضمام سایر حقوقدانان و همچنین با تعامل با دوستان در خادمیاران رضوی این کار اجرایی شود و با تفاهم نامه ای هم که با مرکز وکلای قوه قضائیه در استان داشتیم، افرادی که دغدغه مند هستند و می خواهند جهادی در این حوزه حضور پیدا کنند شناسایی کردیم و ان شاالله به صورت عملی و در آینده خیلی نزدیک در هفته بسیج مجدد این کار آغاز خواهد شد.

 

افزایش سطح آگاهی حقوقی مردم چه اثراتی در جامعه دارد؟

همه ما می دانیم جهل به قانون رافع مسئولیت نیست و از این طریق به نوعی برای دستگاه ها هم تکالیفی اندیشیده شده که برای پیشگیری از وقوع جرائم و بحث آموزش حقوقی مردم اقداماتی داشته باشند و سپاه و بسیج هم در کنار دستگاه قضایی با همه ظرفیت ها تلاش می کند با هم افزایی بتواند در ارتقا سطح آگاهی حقوقی مردم گام هایی را بردارد  و اگر این اتفاق بیافتد شاهد کاهش پرونده های ورودی به دستگاه قضایی بوده و درگیری ها و نزاع های مردمی هم کاهش می یابد و دغدغه و یکی از رسالت های اصلی ما هم جهاد حقوقی و آموزش همگانی است.

 

 استفاده از ظرفیت مسجد چقدر می تواند در اجرای موفق طرح هر مسجد یک حقوقدان اثرگذار باشد؟

مساجد آمادگی لازم را دارند و مردم هم این را می خواهند که قوانین حقوقی را در مساجد بیاموزند و از این امر استقبال می کنند، وقتی مراجعه ای به مسجد محله ای می شود این مراجعه توام با توقعاتی است که ایجاد می شود و باید سعی کنیم حضوری در مساجد محلات داشته باشیم که بتوانیم توقعات لازم را محقق کنیم و نباید به گونه ای باشد که نتوانیم پاسخگو باشیم البته به ندرت چنین مواردی را داشتیم و در اکثر مواقع سعی کردیم حضورمان توام با حل معضل و مشکل آن محل و مسجد باشد.

 

مشی دستگاه قضا وسپاه و بسیج رفع آسیب ها و مشکلات و مسائل محله با هم افزایی و استفاده از ظرفیت مساجد است و نتیجه هم ارتقا رضایتمندی از نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

 

سخن پایانی:

ان شاالله در کنار یکدیگر و با هم افزایی با هم بتوانیم گام های بزرگی را در راستای رضایتمندی مردم عزیزمان برداریم، مردمی که تمام قد پای نظام بوده و هستند و ان شاالله شرمنده این مردم نشویم و بتوانیم از این فرصت ها استفاده کرده و رضایتمندی مردم را نسبت به نظام بالاتر ببریم.

کد خبر 1232132

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha