«شنبه‌های کتاب» گام بزرگ کانون‌های مساجد برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی

یکی از طرح های محوری که گام بزرگی در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در کانون های فرهنگی هنری مساجد است برپایی طرح «شنبه های کتاب» است که ذیل آن شنبه هر هفته در قالب گعده هم اندیشی با هدف مطالعه و گفت و گو در رابطه با آن کتاب صحبت می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از گیلان - مائده فلاحتکارضیابری؛

یکی از راه های دستیابی به پیشرفت علمی و فرهنگی، گسترش و تقویت دانش و بینش نسل امروز و فردا است و این مهم بدون همه گیر کردن فرهنگ مطالعه میسر نیستامروزه با ورود رسانه های تصویری گرایش به مطالعه کمتر شده و یکی از عواملی که باعث شده است انسان کمتر در راه کتاب و مطالعه گام بردارد، شبکه‌های مجازی است که جای خود را به مطالعات سنتی داده و به تدریج ما را از روش‌های مطالعه کتاب، دور کرده است.

 

یکی از طرح های محوری که گام بزرگی در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در کانون های فرهنگی هنری مساجد است برپایی طرح «شنبه های کتاب» است که ذیل آن شنبه هر هفته در قالب گعده هم اندیشی با هدف مطالعه و گفت و گو در رابطه با آن کتاب صحبت می شود. توجه به فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، بهره مندی از کتابخانه های باز و بسته در فضای مسجد از جمله عناصر قالب در طرح شنبه های با کتاب است.

 

 

*طرح «شنبه های کتاب» در کانون «مسلم بن عقیل(ع)» شفت

محمدرضا عفتی با بیان اینکه هفته کتاب و کتابخوانی فرصت مغتنمی برای ترویج فرهنگ کتابخوانی در سطح جامعه است اظهار کرد: همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی، طرح «شنبه‌های کتاب» در کانون «مسلم‌بن‌عقیل» شفت برگزار می‌شود.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری مسلم‌بن‌عقیل شفت افزود: هدف از اجرای این طرح در مسجد ارتقاء سطح کتاب‌خوانی در جامعه، زنده نگه‌داشتن نقش مساجد در فرهنگ مطالعه و نقش‌آفرینی و محوریت مسجد در اعتلای فرهنگ عمومی است.

 

وی گفت: توجه به باورهای دینی و ایمانی با رویکرد فرهنگ کتاب و کتابخوانی یکی دیگر از برنامه های محوری این طرح در سطح کانون است که مبتنی بر آن کتاب های مرتبط دینی معرفی می شود.

 

 عفتی تصریح کرد: تقویت روحیه کتابخوانی به عنوان یکی از سرفصل های اجرایی در قالب طرح شنبه های با کتاب است که برای این منظور با هدایت و حمایت امام مسجد، کتاب خوب معرفی می شود.

 

 مدیر کانون فرهنگی هنری مسلم‌بن‌عقیل شفت با ضروری خواندن توجه به دغدغه های فرهنگی رهبرمعظم انقلاب خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه های فرهنگی رهبر معظم انقلاب توجه به امر کتاب و کتابخوانی و تقویت روحیه کتابخوانی است.

 

 

* ترویج فرهنگ مطالعه از اهداف اجرای طرح «شنبه های کتاب»

حجت‌الاسلام عبدالحسین فنایی با گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی اظهار کرد: برنامه امسال ما در مسجد جامع شاندرمن معرفی کتاب ها و فعالیت های کتابخانه مسجد به مردم و ترغیب بیشتر به عضویت و مشارکت است.

 

امام جماعت مسجد جامع شاندرمن با بیان اینکه در سه شب جلسات کتابخوانی مخصوص نوجوان ها در مسجد برگزار می شود افزود: طرح «شنبه های کتاب» هم فارغ از هفته کتاب و کتابخوانی هر هفته در مسجد برگزار می‌شود.

 

وی با بیان اینکه در قالب «شنبه های کتاب» کتاب به نمازگزاران و به خصوص نوجوانان و جوانان برای مطالعه معرفی می کنیم گفت: ترویج فرهنگ مطالعه، رونق بخشیدن به کتابخانه‌های مساجد، احیای نقش کتابخانه‌های مساجد در اعتلای فرهنگ عمومی، تعیین روش صحیح کتابخوانی متناسب با نیازها و خلاءهای فکری و اندیشه‌ای جامعه و... از اهداف پیش‌بینی شده در اجرای طرح «شنبه‌های با کتاب» است.

 

حجت‌الاسلام فنایی تصریح کرد: نکات قابل توجه در این طرح، معرفی مولف، ناشر، عنوان  و تعداد صفحه، فهرست کتاب، بیان این نکته که این کتاب مخاطب را در چه زمینه‌ای یاری می‌رساند، قرائت چند جمله طلایی از کتاب و استفاده از جوانان و نوجوانان برای معرفی کتاب است.

 

امام جماعت مسجد جامع شاندرمن با بیان اینکه اهمیت تربیت و پرورش کودکان و نوجوانان بر هیچکس پوشیده نیست خاطرنشان کرد: برای بالابردن نرخ مطالعه کودکان و نوجوانان باید از کودکی بین کودک و کتاب ارتباط و انس برقرار کرد و خانواده ها در واقع از همان ابتدای آموزش و تربیت کودکان، آنها را با کتاب آشنا کنند، چرا که کودک، بسیاری از رفتارها را از والدین شان تقلید می کنند و آنها را الگو قرار می دهند.

 

گفتنی است؛ جامعه پیشرو در فرهنگ و تمدن، جامعه‌ای است که به کتاب و کتاب‌خوانی اهمیت می‌دهد؛ مسئولان آن خود بهترین ترویج کنندگان کتاب‌خوانی هستند و عموم مردم نیز از خود نشاط و انگیزه فراوانی برای مطالعه نشان می‌دهند.

 

 

کد خبر 1232169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha