آیت‌الله مرعشی نجفی هیچ زمانی لباس تولید خارجی نپوشیدند/ دفن شدن زیر پای دانش پژوهان، وصیّت آیت‌الله مرعشی بود

فرزند آیت‌الله مرعشی نجفی گفت:آیت‌الله مرعشی ۷۰ سال نماز جماعت در صحن حضرت معصومه سلام الله علیها اقامه کردند وبا اینکه قبری برای ایشان در سرداب مضجع حضرت معصومه سلام الله علیها تدارک دیده بودند،وصیّت کردند درکتابخانه و زیر پای دانش‌پژوهان دفن شوند.

 

به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران، حجّت‌الاسلام سیّدمحمود مرعشی نجفی در مراسم گرامیداشت عالم خدمتگذار کتاب و کتابخوانی، آیت‌الله مرعشی نجفی که همزمان با دوّمین روز هفته کتاب و به میزبانی کتابخانه ملّی ایران برگزار شد، گفت: مرحوم مرعشی پس از کسب علوم از اساتید برجسته در نجف اشرف به حوزه علمیّه قم آمدند. ایشان نیّت داشتند به نجف بازگردند، ولی به خواسته آیت‌الله حائری و بنابر شرایط سخت و سختگیری حکومت پهلوی، در حوزه علمیّه قم ماندگار شده و به تدریس پرداختند، به طوری که روزانه تا ۱۲ ساعت تدریس داشتند.

وی افزود: ایشان با اساتید دانشگاه نیز مرتبط بودند و روزانه اساتید متعدّدی از دانشگاه های تهران، به بیت ایشان مراجعه می‌کردند و برخی اساتید مانند دکتر زریاب خویی، طلبه درس ایشان بودند و اساتیدی مانند بدیع الزّمان فروزانفر و ... ارتباط مستمر داشتند.

سیّد محمود مرعشی عنوان کرد: ایشان مقیّد به برپایی عزاداری برای حضرت سیّدالشهدا بودند و در ایّام عاشورا با لباسی ساده، مشکی پوش و سر و صورت خود را گِل مالی کرده و در کوچه‌های قم به عزاداری می پرداختند.

فرزند آیت‌الله مرعشی نجفی تصریح کرد: ایشان در تحکیم وحدت بین مذاهب نیز پیشرو بودند و اجازه روایت از مذاهب اربعه اهل سنّت داشتند. آیت‌الله مرعشی ۴۵۰ اجازه روایتی و اجتهادی داشتند که برخی مکتوب و برخی شفاهی بود.

وی اشاره کرد: ایشان ۲ سال به مطالعه علم طب پرداخته و به زبان‌های عربی، انگلیسی و اردو نیز مسلّط بودند، علاوه بر علوم حوزوی، علوم متعدّد غیرحوزوی نیز فرا گرفته بودند.

فرزند آیت‌الله مرعشی نجفی خاطرنشان کرد: آیت‌الله مرعشی هیچ موقع لباس خارجی نپوشیده و معتقد بودند اگر لباس داخلی استفاده کنند و از تولیدات کشورهای اسلامی استفاده کنند، این تولیدات، بهبود یافته و موجب تقویت کشورهای اسلامی خواهد شد.

این نویسنده و پژوهشگر علوم دینی بیان کرد: ایشان ۷۰ سال نماز جماعت در صحن حضرت معصومه سلام الله علیها در سه وعده اقامه کردند و با اینکه قبری برای ایشان در سرداب مضجع حضرت معصومه سلام الله علیها تدارک دیده بودند، وصیّت کرده بودند در کتابخانه و زیر پای دانش‌پژوهان دفن شوند تا خاک پای پژوهشگران را توتیای چشم کنند.

کد خبر 1232180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha