از شنبه های با کتاب تا نهضت بازگشت به مساجد/ تربیت مدافع فرهنگی در نهاد مسجد

طرح شنبه های با کتاب به نوبه خود توانسته است گامی اساسی در مسیر بالندگی و احیاء مسجد بردارد، این طرح در قالب نهضت بازگشت به مساجد با هدف تحقق مسجد تراز اسلامی ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از البرز، فاطمه دانایی:

 

شهید حاج قاسم سلیمانی در رابطه با جایگاه محوری مسجد در تربیت این طور گفته اند که یک مسجد وظیفه اش این است، مقابله با آمریکا. همزمان که با آن مقابله می کند، تربیت مدافع فرهنگی و ایثار و فداکاری نیز انجام می دهد تا آنجا که بنا شد دفاع نظامی و امنیتی کند، این مدافع را داشته باشد این در هیچ کجا ممکن نیست. وقتی مسجد می گوییم، منظور پیکره مسجد نیست که مقدس هم است به عنوان خانه خدا. به عنوان امام جماعت و امام مسجدی است که امام در رأس آن رهبرمعظم انقلاب است.

 

متناسب با این کلام به مناسبت هفته کتاب تأملی بر کتابخانه های کانون های فرهنگی هنری مساجد استان البرز داریم به ویژه طرح شنبه های با کتاب که به نوبه خود توانسته است گامی اساسی در مسیر بالندگی و احیاء مسجد بردارد.

 

 

نقش تربیتی مساجد با محوریت تبیین فرهنگ کتاب و کتابخوانی

 

سعید جابری انصاری در خصوص اهمیت فعالیت کتابخانه های کانون های فرهنگی هنری مساجد به خبرنگار خبرگزاری شبستان استان البرز گفت: تبین فرهنگ کتاب و کتابخوانی زمینه رشد و تعالی فرهنگی در جریان فعالیت های مسجدی است. 

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز افزود: معرفی کتاب خوب یکی از مهمترین شاخص های برپایی کتابخانه در کانون فرهنگی هنری مساجد است موضوع با اهمیتی که اکثر خانواده به اتفاق نسبت به آن هم رأی هستند.

 

وی با اشاره به ضرورت توجه به فرهنگ کتاب و کتابخوانی بیان کرد: طرح نهضت بازگشت به مساجد همانند طرح شنبه های با کتاب مولفه مهم و رویکردی مبنایی به منظور انسجام برنامه های هدفمند با ساز و کار مسجد محور است. 

 

به گفته وی، استان البرز متناسب با ظرفیت قابل تأمل نیروی انسانی نوجوان و جوان می تواند به عنوان پایتخت کتاب ایران معرفی شود، همچنین در حوزه نویسندگی و نویسندگان مطرحی از جمله جلال آل احمد این استان اهمیت ویژه ای دارد.

 

جابری انصاری به بازدید از کانون شهید مطهری در منطقه رزکان نو اشاره کرد و توضیح داد: کانون فرهنگی هنری مسجد جامع رزکان نو با بهره مندی از کتابخانه ای که در بخش اصلی بنای قدیمی پنج ضلعی مسجد از جمله کانون های موفق با مدیریت یکی از بانوان است.

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز خاطرنشان کرد: اثرگذاری کتاب خوب با محوریت مسجد در جنگ نرم رسانه ای امروز اهمیت بسیاری دارد، به ویژه آنکه طرح شنبه های با کتاب که از طرف کانون های مساجد برپا می شود می تواند زمینه معرفی این کتاب ها را فراهم کند.

 

نهضت بازگشت به مساجد با رویکرد توجه به کتاب های ارزشی

 

حجت الاسلام کاظم شکری نیز با تبریک فرا رسیدن هفته کتاب به خبرنگار خبرگزاری شبستان از البرز گفت: در سطح استان البرز ۳۹۱ کانون فرهنگی هنری مساجد فعالیت دارند که عمده آن ها در شهر کرج قرار دارند.

 

مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان البرز افزود: شهرهای کم برخوردار استان اعم از ملک آباد در شهرستان چهارباغ و ... با وجود مسجد از کتابخانه برخوردار شده اند که این مهم فرصتی برای عدالت آموزشی را نیز فراهم کرده است. 

 

 

وی با اشاره به اهمیت ایجاد زیرساخت های مورد نیاز در کتابخانه ها بیان کرد: امکان فراهم آوردن شرائط مطالعه در فضای کتابخانه با محوریت مساجد در کانون های فرهنگی هنری مرکزی شهر کرج مانند کتابخانه مسجد امام حسن مجتبی(ع) و کتابخانه مسجد امام صادق(ع) فراهم است حال آنکه با همکاری متولیان امر می توان این شرایط را در دیگر کانون های مساجد نیز فراهم کرد. 

 

مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان البرز خاطرنشان کرد: فعالیت کتابخانه های کانون های فرهنگی هنری مساجد به برپایی مسابقات فرهنگی، نشست های هم اندیشی و هم افزایی نیز برمی گردد که این مهم به نوبه خود توانسته است کتابخانه های مساجد را از دیگر کتابخانه ها متمایز کند.

 

کد خبر 1232182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha