اجرای تئاتر بچه های مسجد سهم بسزایی در تربیت نیروی متعهد انقلابی دارد

جشنواره تئاتر بچه های مسجد در تلاش است تا نقش تربیتی و اخلاقی تئاتر را برای تربیت نسل انقلابی مورد توجه قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان، نرگس سعادتی:

 

تربیت نیروی تراز انقلاب اسلامی و متعهد به آرمان های انقلاب یکی از سیاست های کانون های فرهنگی و هنری مساجد است که متولیان امر با توسعه کیفی و کمی این مراکز به آن اهتمام ویژه ای دارند.

 

پرداختن به مقوله هنر و سعی در راه اندازی تئاتر بچه های مسجد یکی از اقدامات در خور ستایش در کانون های مساجد است که می تواند سهم بسزایی در تربیت نیروهای متعهد انقلابی داشته باشد.

 

دفتر تئاتر مردمی بچه های مسجد در سال 95 در زنجان راه اندازی شد و به صورت همزمان از 10 عنوان نمایشنامه تولیدی در حوزه هنری زنجان که برای ارائه در مساجد تهیه شده بود، رونمایی شد.

 

یکی از دلایل راه اندازی این دفتر شکاف نسل امروز با نسل انقلاب بود که متولیان را برآن داشت تا از طریق تئاتر بچه های مسجد نقش تربیتی و اخلاقی تئاتر را برای تربیت نسل انقلابی مورد توجه قرار دهند.

 

 تئاتر، مادر تمام هنرهاست و هنرهای نمایشی و تئاتر به جهت رویارویی هنرمند و مخاطبین از اثرگذاری بیشتری برخوردار است و از آنجائیکه مسائل فرهنگی از دغدغه های مقام معظم رهبری هستند، تلاش شده تا با بهره گیری از زبان هنر پیام انقلاب را به دنیا مخابره کنند.

 

در نخستین دوره از تئاتر بچه های مسجد 10 گروه نمایشی در 10 مسجد زنجان تشکیل شده و چندین نمایش از این گروه های نمایشی به روی صحنه رفت ولی در دومین دوره از این جشنواره 12 گروه نمایشی به اجرای 45 اثردر مساجد و مدارس زنجان پرداختند و نسبت به دوره نخست از استقبال بیشتر بچه های مسجد برخوردار بود.

 

اینک که در آستانه سومین دوره از جشنواره تئاتر بچه های مسجد هستیم به سراغ امیر نعمتی رئیس حوزه هنری استان زنجان رفته و نظر وی را در این خصوص جویا شدیم.

 

رئیس حوزه هنری استان زنجان با اشاره به اینکه تئاتر مساجد برای نخستین بار دردهه 60 در زنجان شکل گرفت ولی در طی سال ها توجهی به آن نشد تا اینکه در دور دوره یکی قبل از شیوع کرونا و یک دوره سال گذشته این جشنواره را با 12 گروه نمایشی و 47 اجرا در استان اجرا کردیم.

 

امیر نعمتی با یادآوری اینکه شناسایی و جذب نیروهای هنری به عهده کانون های مساجد قرار دادیم، تصریح کرد: تئاتر بچه های مسجد بیشتر جنبه تربیتی دارد و تئاتر صحنه ای نیست.

 

این مسئول با بیان اینکه مساله مندی و اجرای تئاتر با رویکرد محتواهایی «از مردم و برای مردم» بر پایه زیست بوم منطقه مورد تاکید است، گفت: نویسندگی، بازیگری و کارگردانی سرفصل آموزش های ما در جشنواره تئاتر بچه های مسجد است.

 

نعمتی با اشاره به اینکه محله محور بودن و تفکیک جنسیتی در این جشنواره مورد تاکید است، گفت: 180 متن نمایشی با ویژگی های اجرا در مساجد و مدارس منطبق بر زیست بوم استان در حوزه هنری تهیه شده است که در اختیار گروه های نمایشی قرار می گیرد.

 

رئیس حوزه هنری استان زنجان با اشاره به اینکه نمایش های کوتاه 15 تا 20 دقیقه ای در دستور کار قرار دارد، گفت: در مساجد زنجان استعدادهای هنری خوبی داریم در دوره قبل هر مسجد بیش از 5 اجرا داشت و کارهای قابل تامل و توجهی انجام شد.

 

نعمتی از برگزاری سومین دوره جشنواره تئاتر بچه های مسجد در زنجان خبر داد و گفت: فراخوان این جشنواره در بین مساجد استان زنجان منتشر شده است.

 

 

کد خبر 1232193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha