دشمن برای سلبریتی‌ها و مخاطبان آنها برنامه دارد / دولت فضای گفتمانی را برای همه اقشار فراهم کند

معاون فرهنگی ستاد امر به معروف و نهی از منکر گفت: در همه جای دنیا سلبریتی ها قشر تاثیر گزاری هستند و می‌توانند معادلات اجتماعی را جا به جا کنند، در کشور ما هم این موضوع مستثنی نیست اما پیش از هر بحرانی باید این قشر را نسبت به موضوعات آگاه کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان تهران، محمدامین نجفیان:

 

همانطور که در گزارش قبلی گفته شد یکی از تاثیرگذارترین افراد جامعه اشخاصی می باشند که به زیان امروز به آن ها سلبریتی گفته می شود.

 

یکی از دغدغه های مردم در اغتشاشات اخیر که به درستی به آن پرداخت نشده است بحث ایجاد فضای گفتمانی و انتقاد در جامعه است.

 

از نظر اسلام جامعه ای پویا است که در آن مردم بتوانند به راحتی به مسئولین حرف ها و دغدغه هایشان را برسانند، در همین زمینه روایت مشهوری از امام صادق علیه السلام وجود دارد که حضرت فرمودند: «بهترین برادر من کسی است که عیب های من را به من بگوید».

 

یکی از دستگاه هایی که طبق قانون موظف است فضای مطالبه گری را در جامعه رواج دهد ستاد امر به معروف و نهی از منکر می باشد.

 

طبق قانون مراتب امر به معروف و نهی از منکر به سه بخش مردم به مسئولین، مسئولین به مردم و مردم به مردم تقسیم می شود.

 

یکی از مواردی که مردم عامه کشور به آن نقد دارند و نیاز به مطالبه گری جدی از سوی مسئولین دارد بحث واکنش سلبریتی ها در قضایا و جریانات مختلف می باشد.

 

حال برای شناخت فعالیت‌های مطالبه گری از سلبریتی‌ها خبرنگار خبرگزاری شبستان با حجت‌الاسلام مسعود تاتلاری معاون فرهنگی ستاد امر به معروف و نهی از منکر به گفت و گو نشسته است که مشروح گفت‌و‌گو را در ذیل می توانید بخوانید.

 

 

چرا سلبریتی ها تمایل زیادی دارند در حوادث مختلف که تخصص ندارند به اظهار نظر بپردازند؟

 

در جواب سوال‌تان باید بگویم این موضوع متاسفانه امروز در بین همه افراد جامعه وجود دارد و اظهار نظر های بدون‌تخصص در همه جا دیده می شود و دلایل گوناگونی هم دارد گاهی اوقات افرادی که بدون تخصص صحبت می کنند واقعا خود را متخصص می دانند و خود این جهل مرکب است اما ورود سلبریتی ها به موضوعات خارج از تخصص آنها بیشتر ظهور و بروز دارد و این بحث هم دلایل گوناگونی دارد که می توان به اینکه:

 

اولا سلبریتی ها همیشه مخالف گویی را پله ای می دانند برای محبوبت خود و احساس می کنند که اگر امروز مزاج‌گویی انجام دهند محبوبت آنها بیشتر می شود در حالی است که اصلا اینگونه نیست. سلبریتی های محترم ما با ذهنیت خود زندگی می کنند نه با واقعیت موجود جامعه، یعنی در ذهنیت این عزیزان این است که مخالف گویی آنها را محبوب می کند اما واقعیت این است که برعکس خیلی از این دوستان مورد ترد قسمتی عظیمی از جامعه می شوند.

 

ثانیا احساس می کنند اگر در موضوعی نظری ندهند از فضای حرفه ای خود خارج می شوند و جایی در بین هم مسلکان خود ندارند و این موضوع آنها را وادار به اظهار نظر های غیر تخصصی می کند.

 

 

به عقیده شما در فضای فتنه که صحنه غبارآلود است و تشخیص حق و باطل سخت است، بهترین موضعی که سلبریتی ها می توانند بگیرند چیست؟

 

در این موقع بهترین کار این است که فضا را برای خودمان شفاف کنیم و اگر سوال یا انتقادی داریم در فضای دوستانه و دور از تنش برای خودمان حلش کنیم.

 

خیلی از این دوستانی که موضع گیری کردند شاید با یک جلسه کوتاه با مسئولین فضا براشون روشن می شد و اظهار نظر های غیر فنی همیشه نفتی می شود روی آتش و دشمن هم فهمیده است که از احساسات پاک این قشر خاص می تواند استفاده کند و جالب است تجربه نشان داده خیلی از این افراد وقتی که باهاشون صحبت می‌شود و حقیقت گفته می شود متوجه اشتباه خود می شوند.

 

 

در اغتشاشات اخیر شاهد بودیم که تعدادی از سلبریتی ها حاضر شدند قید تلویزیون و سینما را بزنند و علیه نظام موضع گیری کنند، به نظر شما چه عاملی سبب چنین اقدامی می شود؟

 

به نظر بنده در اغتشاشات سلبریتی ها به چند دسته تقسیم شدند.

 

دسته اول ان افرادی که از قبل با هماهنگی هایی که با سرویس های جاسوسی داشتند در تنور اغتشاشات دمیدند فقط به خاطر گرفتن چاپلوسی و گرفتن ویزا و... در مورد این افراد صحبت نشود بهتر چون دشمنی آنها با این آب و خاک برای همه معلوم شده است.

 

دسته دوم سلبریتی هایی هستند که مجوز هنوز براشون صادر نشده و دارن خوش رقصی می‌کنند برای دشمن برای صادر شدن مجوز و به این افراد توصیه می‌کنیم گول این مارهای خوش خط و خال را نخورند و بدانند هیچ کجای عالم وطن نمی شود.

 

دسته سوم آن سلبریتی هایی بودند که ابتدای شلوغی ها احساس وظیفه کردند و واقعا از سر دلسوزی اما به اشتباه به دلیل عدم شناخت حق و باطل موضع گیری هایی کردند ولی با گذشت زمان متوجه اشتباه خود شدند و یا عذر خواهی کردند و یا سکوت.

 

اما دسته دیگر سلبریتی هایی بودند که الارقم‌ میل باطنی خود و به خاطر فشار های مختلف از طرق گوناگون موضع گیری کردند که بعدها معلوم شد تمام این موضع گیری ها به خاطر فشار بر آنها بوده است.

 

اما دسته آخر آن سلبریتی هایی بودند که مردانه پای آرمان‌های انقلاب ایستادند و با موضع گیری حق نشان دادند که در بین هنرمندان و ورزش کاران عزیز قشر زیادی اهل بصیرت هستند.

 

 

به نظر شما دشمن چه برنامه ریزی نسبت به سلبریتی ها دارد؟

 

در همه جای دنیا سلبریتی ها قشر تاثیر گزاری هستند و می‌توانند معادلات اجتماعی را جا به جا کنند.

 

قطعا دشمن برای سلبریتی‌های ایران نیز برنامه داشته و دارد و خواهد داشت اما باید هم مسئولان فکری برای این قضیه کنند و هم خود دوستان سلبریتی مواظب دسیسه های دشمن‌ باشند چون خدایی نکرده اگر آسیبی به این مملکت برسد اولین‌ کسانی که مورد غضب دشمن قرار می‌گیرند همین سلبریتی های عزیز که هم سو با دشمن بودند هستند چون عدم تعهد آنها برای دشمن هم ثابت شده است.

 

 

چرا جمهوری اسلامی ایران با سلبریتی ها جلسات شفاف و روشنی برای روشن شدن موضعشان ندارد؟

 

بنده موافق جدی برگزاری جلسات با سلبریتی ها هستم. باید حرف همه گوش داده شود. گاهی اوقات همین گوش دادن به حرف ها خیلی از مشکلات را حل می‌کند و احساس می‌کنم دولت به این نتیجه رسیده است و ان شاالله شاهد شکل گیری فضاهای مختلف گفتمانی مخصوصا با اقشار مختلف مخصوصا سلبریتی ها باشیم.

 

 

یکی از نهادهایی که وظیفه دارد در جامعه ایجاد فضای مطالبه گری را ساماندهی و گسترش بدهد ستاد امر به معروف است آیا ستاد جلساتی را با سلبریتی ها داشته است و برای ایجاد فضای گفتمانی و مطالبه گری ستاد امر به معروف چه اقداماتی را انجام داده است؟

 

یکی از شعار هایی که ستاد همیشه داشته و همه جا گفته است آمادگی‌ برای برپایی کرسی های آزاد اندیشی هست و در این زمینه جلسات مختلفی هم برگزار شده است مانند جلسه با آقای اطیابی کارگردان فیلم سینمایی دینامیت و افراد سرشناس دیگری هم دعوت شده اند و برخی از افراد را هم دعوت کردیم ولی متاسفانه هنوز دعوت ما را قبول نکرده اند.

 

دعوت از سلبریتی ها اگر برای مطالبه گری موثمر ثمر باشد قطعا این کار صورت می‌گیرد اما تا کنون بیشتر سلبریتی ها به دنبال مطالبه گری منطقی نیستند بلکه برخی از آنها آن چیزهایی را مطالبه می‌کنند که صدای دشمن است اما برخی از آنها نیز انصافا در مسیر دلسوزی انقلاب هستند که در ستاد برای حضور این افراد همیشه باز است و نیاز به کمک ان دوستان هم داریم.

 

برای ایجاد فضای گفتمان مطالبه گری بزرگترین کاری که ستاد کرده این بوده که متمرکز شده است بر روی تشکل های مردمی و شورای امر به معروف مساجد و محلات و اصناف در ۱۸ عرصه مختلف که در این زمینه مطالبه گری های ارزشمندی توسط مردم‌ صورت گرفته است.

 

 

می توانید به تعدادی از مطالبه گری های فرهنگی و هنری که ستاد امر به معروف انجام داده است اشاره کنید؟

 

مطالبه گری فرهنگی ستاد خیلی داشته است یکی از آنها که خیلی هم صدا کرد مطالبه‌گری از پخش فیلم دینامیت و گشت ارشاد ۳ بود و مطالبه کرده بودیم که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید فیلمی فاخر جهت احیا امر به معروف و نهی از منکر بسازد که هنوز هم پیگیر هستیم.

 

از مطالبه گری فرهنگی دیگر که توسط ستاد انجام شد مطالبه گری از صدا وسیما جهت تولیدات فرهنگی در زمینه های مختلف مخصوصا عفاف و حجاب بود که کم کاری ها و ترک فعل های در این زمینه را امروز کف خیابان می‌بینیم. از دیگر مطالبه گری های ستاد پیشنهاد راه اندازی وزارت خانواده و جوانی جمعیت از مجلس و رئیس جمهور می باشد که در این زمینه حرف های منطقی بسیار داریم.

کد خبر 1232424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha