مشکل اصلی در حوزه دارو عدم مدیریت بهنگام درون و برون سازمانی است

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه مشکل اصلی در حوزه دارو عدم مدیریت بهنگام درون و برون سازمانی است،گفت: همه ما باید از مردم عذرخواهی کنیم چرا که برای تهیه یک شربت سرماخوردگی دچار مشکل هستیم.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان،‌ عبدالحسین روح الامینی در ادامه جلسه علنی امروز سه شنبه (۲۴آبان) مجلس شورای اسلامی و پس از قرائت گزارش کمیسیون بهداشت در مورد بررسی نحوه مدیریت زنجیره تأمین و توزیع دارو و علل کمبودهای اخیر در کشور گفت: به عنوان دانشجوی 44 ساله داروسازی و آشنا به این صنعت باید بگویم که صنعت داروسازی یکی از پیچیده‌ترین صنایع و زنجیره‌ها است که باید نهادهای مختلف با مدیریت و برنامه‌ریزی به موقع تلاش کند تا محصول نهایی به دست مصرف‌کننده برسد.بدون برنامه‌ریزی بهنگام و مدیریت بهنگام و دخالت موثر قبلی که 6 تا 9 ماه زمان می‌برد نمی‌توان محصولی داشته باشید.در زمستان سال گذشته و بهار و تابستان امسال در تمامی جلسات کمیته غذا و دارو و کمیسیون بهداشت مکرر این موضوع را به مسئولان وزارت بهداشت و حتی بالاتر یعنی معاون اول رئیس جمهور و ریاست جمهور این مطالب را هشدار دادیم.

نماینده مردم  تهران در مجلس اظهار کرد: به این هشدارهای به موقع توجهی نشد، در واقع مشکل اصلی در این زمینه عدم مدیریت بهنگام درون و برون سازمانی است. اگر مشکلاتی مانند ارز، نقدینگی، سفارش مواد اولیه بهنگام و ... وجود دارد، باید به موقع برای آن تدبیر می‌شد. همه ما باید از مردم عذرخواهی کنیم چرا که برای تهیه یک شربت سرماخوردگی، آنتی هیستامین یا مایعات مورد نیاز کودکان دچار مشکل هستیم.

سید مرتضی خاتمی، نماینده مردم ماهنشان نیز در این باره گفت: تنظیم بازار دارو از مهمترین ماموریت های تولیت نظام سلامت است.طرح دارویار در 23 تیرماه با محوریت جابجایی یارانه از ابتدای زنجیره به انتهای زنجیره اجرایی شد و این در حالی است که در رابطه تامین نقدینگی، زنجیره تولید، واردات، عرضه و... باید مراقبت های لازم صورت می گرفت.در رابطه با ذخایر استراتژیک دارو و همچنین عرضه و تقاضا باید تدابیر لازم صورت می گرفت.

وی با اشاره به وجود  ناهماهنگی هایی در اجزای دولتی در سطوح مختلف اعم از بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه، گفت: امروزه نه تنها داروهای وارداتی کم مصرف، بلکه داروهای پرمصرف داخلی که قبلاً به راحتی در دسترس بود، دچار کمبود شده اند. هر چند شاهد ضعف در قیمت گذاری یا کم کاری شرکت ها بوده ایم، اما تاخیر در تامین اقلام مورد نیاز و... همگی مسئولیت آن با وزارت بهداشت است که باید پاسخگو باشد، لذا امیدواریم نقش تنظیم گری و تولید دراین حوزه تقویت شود تا شرمنده مردم و بیماران نباشیم.

همچنین فاطمه محمدبیگی در این باره گفت:   شاهد خیزش عظیمی در حوزه سلامت به نام نهضت سلامت الکترونیک هستیم که در طی آن بلافاصله در یک سال و نیم گذشته تکالیف برجای مانده از 15 سال قبل در حوزه امضای الکترونیک و تشکیل سامانه‌های مرتبط به دارو، بهداشت و تجهیزات پزشکی و کدینگ اقلام تجهیزات پزشکی و دارو انجام شد. همچنین سازمان‌های بیمه‌گر در حال پیوستن به نهضت سلامت الکترونیک، تکمیل نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی الکترونیکی هستند اما این روند در حالی ادامه پیدا می‌کند که بودجه سلامت الکترونیک به صورت کامل توسط سازمان برنامه پرداخت می‌شود.

نماینده مردم قزوین در مجلس اظهار کرد:  قرار بود 50 درصد از بودجه مذکور در حوزه نظام ارجاع به پزشک خانواده و سلامت الکترونیک یعنی به میزان 700 میلیارد تومان به این موضوع اختصاص پیدا کند اما تاکنون ریالی توسط سازمان برنامه و بودجه برای سلامت الکترونیک اختصاص پیدا نکرده، در این شرایط چطور می‌توانیم درگاه یکپارچه سلامت الکترونیک را تشکیل دهیم و از یکپارچگی داده‌ها صحبت کنیم. عملاً برخی از سازمان‌های بیمه‌گر که نقش مهمی دارند از جمله سازمان تأمین اجتماعی، هنوز وارد درگاه یکپارچه نشده و تا وقتی که درگاه تبادلات اطلاعات سلامت الکترونیکی یکپارچه نشود، تحلیل دقیق داده‌ها برای تخمین میزان دارو، تجهیزات مورد نیاز امکان‌پذیر نخواهد بود.

وی گفت: وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو در این حوزه مسئولیتی بر عهده دارند اما سازمان برنامه و بودجه و وزارت صمت هم در حوزه تأمین بودجه و زیرساخت شرکت‌های داروسازی و به روز رسانی خطوط تولید دارو نقش آفرین هستند و تا زمانی که برای شرکت‌های داروساز تسهیلات بانکی وامی در نظر نگیریم نمی‌توانیم منتظر اعجاز در تولید دارو باشیم.

کد خبر 1232451

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha