پراکندگی جمعیت خراسان شمالی، کتابخانه های بیشتری را می طلبد

بافت جغرافیایی استان خراسان شمالی پراکندگی جمعیت را به همراه داشته که آن هم فضای کتابخانه ای بیشتری را می طلبد تا همه اقشار در هر نقطه از این فضای فرهنگی بهره مند شوند.

خبرگزاری شبستان_ خراسان شمالی؛

خراسان شمالی که از هشت شهرستان، ۲۰ شهر، ۱۶ بخش، ۴۰ دهستان و ۸۶۲ روستای دارای سکنه تشکیل شده‌، دارای ۷۷ باب کتابخانه است و به رغم اینکه سرانه زیربنای کتابخانه های عمومی خراسان شمالی دو متر و ۹۳ سانتیمتر در مقابل یک متر و ۸۶ سانتیمتر میانگین کشوری است اما پراکندگی جمعیت استان، و توزیع نامتوازن این کتابخانه ها، برای بخشی از جمعیت استان محرومیت هایی را به همراه داشته است.

 


۴۴ درصد جمعیت استان در سطح ۸۶۲ روستای دارای سکنه مستقر هستند که از این تعداد فقط ۳۳ روستا از نعمت کتابخانه برخوردار شده اند و به رغم طرح های مختلف برای صاحب کتابخانه شدن روستاها، همچنان در این بخش با کم و کاستی‌هایی مواجه هستیم.

 


یکی از اهالی روستای استاد در شهرستان فاروج گفت: این روستا، در شمار روستاهای هدف گردشگری است و با توجه به اینکه زادگاه آیت الله نجفی است از داشتن کتابخانه محروم است.

 


سکینه شریفی افزود: کتابخانه یکی از فضاهایی است که در ارتقای شاخص های فرهنگی می تواند نقش ایفا کند.

 


یکی از اهالی شیروان هم گفت: در این شهرستان تقریبا ۶ یا هفت روستا دارای کتابخانه است.

 


مریم مرآتی افزود: در شرایطی که بخش زیادی از جمعیت شهرستان های استان در روستاها مستقر هستند و شیروان هم از این شرایط مستثنی نیست، ارتقا این عدد توجه ویژه ای را می طلبد.

 


یکی از اهالی روستای تیمور تاش بجنورد هم گفت: کودکان سطح روستاها هم به کتاب و کتابخوانی احتیاج دارند اما به نظر می رسد این مهم از نگاه مسئولان دور مانده است.

 


بهادر عباسی افزود: دسترسی به کتابخانه های سطح شهر برای روستائیان هزینه‌بر است و اگر کتابخانه های روستایی ساخته نمی شود کاش برای راه اندازی کتابخانه های سیار اقدام شود.

 

 

خراسان شمالی نیازمند پنج باب کتابخانه سیار است، مطلبی است که مدیرکل  کتابخانه های خراسان شمالی در مصاحبه با رسانه های استان مطرح کرده است.

 


«مهدی آریان» در این مصاحبه مطرح کرده، این استان یک میلیون نفری ۸۰۰ روستا و ۳۶ محله کم برخوردار دارد که نیازمند پنج باب کتابخانه سیار است.

 

 

وی راه اندازی سه باب کتابخانه سیار برای شهر بجنورد و برای شهرستان های شیروان، اسفراین و راز و جرگلان هر کدام یک باب را از ضروریات برشمرد و گفت: خراسان شمالی دارای پراکندی جمعیت زیادی است و ۷۷ باب کتابخانه عمومی استان پاسخگوی نیاز شهروندان نیست.

 

 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی به آسیب های اجتماعی در سکونتگاه های غیر رسمی استان اشاره کرد و افزود: راه اندازی مراکز فرهنگی از جمله کتابخانه سیار نقش مهمی در فرهنگ سازی و ارتقای شاخص ها در این مناطق دارد که باید این موضوع جدی تر بررسی شود.

 

 

وی افزود: باید تلاش کرد تا در راستای جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها در این مناطق خدمات فرهنگی ارایه کرد و با توجه به زمان بر بودن و مشکلات اعتباری باید راه اندازی کتابخانه های سیار در اولویت قرار گیرد.

 

 

آریان یادآور شد: دسترسی دانش آموزان، دانشجویان و سایر اقشار که در مناطق حاشیه نشین این استان به ویژه بجنورد سکونت دارند به کتابخانه عمومی وجود ندارد و این ساکنان از دریافت اینگونه خدمات محروم هستند.

 

 

وی گفت: دولت بر ساخت و راه اندازی کتابخانه های عمومی ثابت و استاندارد توجه ویژه ای دارد اما با توجه به پراکندگی جمعیت، ساخت کتابخانه در برخی از مناطق میسر نیست و در حال حاضر باید از ظرفیت خیران استفاده کرد.

 

 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی تعداد کتابخانه های روستایی این استان را ۳۳ باب عنوان کرد و افزود: تعداد کتابخانه های روستایی ما کم است و باید توسط کتابخانه سیار،  پوشش داده شود.

 

 

وی عنوان کرد: اگر ارگان ها و دستگاه های اجرایی، اتوبوس و مینی بوس در اختیار این نهاد فرهنگی قرار دهند، تجهیز و نیروی مورد نیاز را تامین خواهیم کرد.

 

 

آریان افزود: استقبال کودکان و نوجوانان از کتابخانه های سیار بسیار مناسب است و باید از این فرصت برای نهادینه شدن فرهنک کتاب و کتابخوانی استفاده کنیم.

 

 

سرانه زیربنای کتابخانه های عمومی خراسان شمالی دو متر و ۹۳ سانتیمتر و بیش از میانگین کشوری است که در این شاخص سرانه زیر بنای کتابخانه های عمومی به ازای هر ۱۰۰ نفر جمعیت محاسبه می شود و این میانگین در کشور یک متر و ۸۶ سانتیمتر است.

 

 

سرانه تعداد کتابخانه های کشور نیز به ازای هر ۲۵ نفر سنجیده می شود که میانگین این سرانه در کشور ۱.۸۶ و استان ۲.۲۰ کتابخانه است.

 

 

نرخ عضویت به ازای هر ۱۰۰ نفر از جمعیت محاسبه می شود که براساس آمارها در شاخص عضویت جزو استان های برتر کشور هستیم و این استان هم‌اکنون جایگاه نخست سرانه فضای کتابخوانی را به نسبت جمعیت در کشور داراست.

 

 

 

کد خبر 1232617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha