علامه جعفری مطالعه طبیعت را عبادت دینی می دانست

دکتر گلشنی با بیان اینکه علامه جعفری پیشگام وحدت حوزه و دانشگاه بود، گفت: علامه از زمان خود جلوتر بود و بر ضرورت علوم جدید تاکید داشت.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، مراسم رونمایی از کتاب سرگذشت ایام، آرا و اندیشه های علامه محمد تقی جعفری امروز چهارشنبه 25 آبان همزمان با پنجمین روز از سی امین دوره هفته کتاب با حضور مهندس سید مجتبی حسینی، دکتر مهدی گلشنی، دکتر محمدرضا اسدزاده و علی جعفری در موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

 

دکتر محمد مهدی گلشنی در این نشست گفت: از افتخارات بنده است که امروز در مورد علامه جعفری صحبت کنم. علامه جعفری یک سری ویژگی هایی داشت که در کمتر فردی همه این ویژگی ها جمع شده است. علامه جعفری از زمان خود جلوتر بود. یکی از کارهایی که ایشان کرد، طرد پوزیتیسم بود. اکثر دانشگاه های ما پوزیتیسمی فکر می کردند. این تفکر حاکم بر دانشکده های ما فیزیک و شیمی ماست. علامه جعفری آن زمان گفتند که این تفکر مشکل دارد. آن زمانی که علامه جعفری ضد پوزیتیسم حرف زدند بقیه حوزوی ها حرفی نزدند، حواس بقیه به توده ای ها بود.

 

این پژوهشگر فلسفه علم اظهار داشت: علامه جعفری یکی از اولین افرادی بود که تاکید بر ضرورت علوم جدید داشت. ایشان پیش آیت الله هادی شیرازی رفت و گفت باید علوم جدید را وارد حوزه کنیم. در اواخر قرن 19 می گفتند که به آخرین فیزیک رسیدیم اما قرن 20 ثابت کرد که این مسئله اشتباه بوده است.

 

این نویسنده و مترجم با بیان اینکه علامه جعفری معتقد بود علم پاسخ بسیاری از سوال ها را نداده است، افزود: اواخر قرن 20 یک عده از علمای طراز اول گفتند ما به آخر علم نمی رسیم. علامه جعفری صریحا عدم پایان علم و اندیشه را مطرح کرد. بعد دانشمندان هم اعتراف کردند که علم نمی تواند پاسخگوی تمام سوالات باشد، یک عده هم گفتند روش های اخلاقی را هم نمی شود با علم توضیح داد، پس علم ناقص است.

 

این فیزیکدان و نظریه پرداز ایرانی با اشاره به اینکه علامه جعفری مطالعه طبیعت را یک عبادت دینی می دانست، عنوان کرد: ابوریحان نیز چنین اعتقادی داشت. ما در این مورد از امیرالمومنین نیز احادیثی داریم. بزرگترین کیهان شناسان نیز می گویند کار علمی یک عبادت است.

 

دکتر گلشنی با بیان اینکه علامه جعفری پیشگام وحدت حوزه و دانشگاه بود، تصریح کرد: ایشان خود را تافته بافته دیدند و آنچه شهید مطهری و علامه طباطبایی احساس کردند را حس نکردند اما علامه جعفری این را احساس کرد. علامه جعفری با علمای بزرگی از جمله پروفسور فضل الله رضایی و دکتر حسابی ارتباط داشت. ایشان با دانشمندان مسلمان و غیر مسلمان رابطه داشت. علامه جعفری با راسل گفت و گو و مکاتبه داشت.

 

این پژوهشگر و استاد دانشگاه با اشاره به اینکه علامه جعفری از زمان خود بسیار جلوتر بود، بیان کرد: ایشان در سمینارهای بین المللی شرکت می کرد. زمانی بنده خدمت مقام معظم  معظم رهبری عرض کردم وحدت حوزه و دانشگاه حاصل نمی شود زیرا حوزوی ها با دانشگاهیان می خواهند فقط مونولوگ داشته باشند در صورتی که باید مثل دکتر مطهری دیالوگ داشته باشند. علی رغم اینکه حوزه قدر علامه را ندانست، دانشگاه ها قدر علامه جعفری را دانستند. به یاد دارم در یک مراسم در دانشگاه شهید بهشتی سخنرانی داشتم و در پایان مراسم تمام اساتید و دانشجویان به سمت علامه جعفری هجوم بردند که با ایشان صحبت و گفت و گو کنند.

 

دکتر گلشنی اظهار داشت: علامه جعفری دغدغه داشت چرا افرادی که از ایران می روند، ایران را فراموش می کنند و نسبت به ایران بی تفاوت می شوند. چندین بار به چین رفتم و دیدم چقدر آنها وطن دوستی دارند. به نظر بنده هویت ملی و دینی باید از دوران دبستان در دل افراد کاشته شود.

 

این پژوهشگر فلسفه علم با بیان اینکه تخصصی شدن ابواب فقه مورد تاکید علامه جعفری بود، افزود: علامه جامع العلوم زمان خود بود. زمانی برای بزرگداشت علامه جعفری خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم و ایشان فرمودند علامه جعفری علامه ذوالفنون است. اخلاق و تواضع علامه جعفری خاص بود. امیرالمومنین نیز فرمودند راس العلم تواضع است.

 

 

 

 

کد خبر 1232881

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha