علامه جعفری تفکر فلسفی را با تفکر دینی هماهنگ کرد

اسدزاده با بیان اینکه علامه جعفری انسان را مبنای تفکر فلسفی خود قرار داد، گفت: علامه معتقد بود قرآن کریم هم طبیعت و ماهیت قطعی انسان را تعریف نکرده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، مراسم رونمایی از کتاب سرگذشت ایام، آرا و اندیشه های علامه محمد تقی جعفری امروز چهارشنبه 25 آبان همزمان با پنجمین روز از سی امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران با حضور مهندس سید مجتبی حسینی، دکتر مهدی گلشنی، دکتر محمدرضا اسدزاده و علی جعفری در موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

 

دکتر محمدرضا اسدزاده در این نشست گفت: سخنان خود را با طرح این سوال آغاز می کنم که چرا علامه جعفری در سنت فلسفه اسلامی مسیر گذشتگان را ادامه نداد. بنده تاریخ فلسفه اسلامی را به قبل از آقای جعفری و بعد از آقای جعفری تقسیم می کنم. اولین آثار علامه در مورد ارتباط انسان و جهان است. دغدغه ایشان شناخت انسان و نسبت انسان با عالم بود.

 

این پژوهشگر و نویسنده با بیان اینکه علامه جعفری انسان را مبنای تفکر فلسفی خود قرار داد، عنوان کرد: علامه جعفری در مورد ماهیت انسان بحث کرد. نکته قابل توجهی در تفکر علامه جعفری این است که انسان در پرتوی نسبت ها تعریف می شود، حتی وقتی می خواهد من را تعریف کند نسبت انسان با خود را مورد توجه قرار می دهد.

 

وی با اشاره به اینکه علامه جعفری رویکرد انسان شناسانه در چهره های مختلف را مورد بررسی قرار داد، تصریح کرد: نگاه علامه جعفری برای تبیین حقیقت انسان یک نگاه ترکیبی است نه تک بعدی. در حقیقت نگاه علامه نسبت به انسان جامع الاطراف بود.

 

دکتر اسدزاده با اشاره به رویکرد دینی و قرآنی علامه جعفری بیان کرد: علامه جعفری در رویکرد فلسفی اشاره می کند که یکی از معضلات ما در انسان شناسی این است که از تعبیر این است و جز این نیست، استفاده می شود. علامه جعفری در کنار نگاه فلسفی و تاریخی اشاره می کند که به لحاظ دینی قرآن کریم هم طبیعت و ماهیت قطعی انسان را تعریف نکرده است. ایشان یک بحثی در مورد نگاه به انسان در افق قرآنی دارد که بسیار قابل توجه است و می توانید آن را مطالعه کنید.

 

این نویسنده خاطرنشان کرد: در قرآن کریم به عناوین مختلف انسان معرفی شده، اینکه انسان عجول و حریص است. علامه جعفری می گوید قرآن کریم چطور انسان را معرفی می کند. آیا ماهیت انسان را تعریف می کند. تمام آیات دلالت بر این دارند که به بعدی از ابعاد انسان را توضیح می دهیم. ادبیات قرآنی می توانست ماهیت انسان را توضیح دهد. قرآن کریم تعابیر متنوع از انسان آورده است که نشان دهد انسان ذوالابعاد است.

 

وی خاطرنشان کرد: علامه جعفری تلاش کرد تفکر فلسفی را هماهنگ با تفکر دینی کند. تفکر فلسفی علامه جعفری رها نیست. علامه چشمی به عقل و علم دارد و چشمی هم به دین دارد. شما نمی توانید به واسطه حقیقت هستی را توضیح دهید و حقیقت، حقیقت نسبت انسان با هستی را شرح دهید. دین به مثابه زبان هستی است. علامه جعفری همواره توجه داشت که متر و ترازو را گم نکند.

 

گفتنی است، سی امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از 21 آبان در سراسر کشور آغاز شده و تا 27 آبان ادامه دارد.

 

 

 

کد خبر 1232883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha